Hej

För ganska länge sedan köpte jag en begagnad hyvel, Stanley no. 6. Det är först på senare tid jag börjat använda den men tyvärr är den obrukbar. Jag kan slipa den så att den är riktigt vass men efter bara en handfull hyvlingar så är den riktigt, riktigt slö.

När jag drar med fingret på baksidan av hyvelstålet så kan jag känna samma sak som man gör när man slipar framsidan av hyvelstålet. ”Burr” som det heter på engelska, om jag inte är ute och snurrar. Om det verkligen är ”burr” låter jag vara osagt då det inte känns så troligt, men det känns i alla fall likadant när jag drar fingret över det.

Då jag är som jag är trodde jag först att det hela berodde på min inkompetens men sen kom jag på att min andra hyvel har fungerat felfritt de ~3 gånger jag slipat den. Jag slipar båda hyvelstålen på exakt samma sätt, med en Veritasjigg mot våtstenar.

Jag kommer tyvärr inte ihåg vilket märke det är på stålet, och jag kan inte kolla just nu, men jag vill minnas att det är av hyfsad kvalité enligt en googlesökning.

Vad finns det för förklaringar till mitt problem, handhavandefel eller defekt produkt?

T Trunk skrev:
Hej

För ganska länge sedan köpte jag en begagnad hyvel, Stanley no. 6. Det är först på senare tid jag börjat använda den men tyvärr är den obrukbar. Jag kan slipa den så att den är riktigt vass men efter bara en handfull hyvlingar så är den riktigt, riktigt slö.

När jag drar med fingret på baksidan av hyvelstålet så kan jag känna samma sak som man gör när man slipar framsidan av hyvelstålet. ”Burr” som det heter på engelska, om jag inte är ute och snurrar. Om det verkligen är ”burr” låter jag vara osagt då det inte känns så troligt, men det känns i alla fall likadant när jag drar fingret över det.

Då jag är som jag är trodde jag först att det hela berodde på min inkompetens men sen kom jag på att min andra hyvel har fungerat felfritt de ~3 gånger jag slipat den. Jag slipar båda hyvelstålen på exakt samma sätt, med en Veritasjigg mot våtstenar.

Jag kommer tyvärr inte ihåg vilket märke det är på stålet, och jag kan inte kolla just nu, men jag vill minnas att det är av hyfsad kvalité enligt en googlesökning.

Vad finns det för förklaringar till mitt problem, handhavandefel eller defekt produkt?
Fasen slipar du med veritas jigg, till vilken vinkel?
Hur har du planslipat baksidan av stålet?
Ligger spånklaffen helt dikt an? (Dvs är den plan)

Vad menar du med en handfull hyvlingar? Hyveldrag eller menar du att du kört några brädor?

Fadai
Begagnad? Då kan ngn ha förstört stålet genom att låta det bli för varmt vid slipning kanske?

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Ja, låter som härdningen släppt. Då får du den inte bra utan att antingen härda om det eller köpa nytt stål.

Frustrator Frustrator skrev:
Fasen slipar du med veritas jigg, till vilken vinkel?
Hur har du planslipat baksidan av stålet?
Ligger spånklaffen helt dikt an? (Dvs är den plan)
Mm, efter att ha testat att göra både för hand och med en billig skräpjigg så insåg jag att det behövdes något bättre. Bet i det sura äpplet och köpte en från Veritas. Även fast den var nedsatt så måste jag erkänna att den känns lite onödigt dyr men samtidigt så är den underbar att arbeta med och riktigt gedigen.

Har testat med lite olika vinklar för att se om det gjorde någon skillnad. Jag tror att jag testat ca 25, 30 och 35 grader.

Baksidan av stålet är plant och spånklaffen (det var ett nytt ord för mig, nackdelen med att det mesta är på engelska numera) ligger rakt och fint mot hela stålet, i alla fall vad jag kan se.

Vad menar du med en handfull hyvlingar? Hyveldrag eller menar du att du kört några brädor?
Tyvärr menar jag hyveldrag. Första går väldigt fint men efter en halv minuts hyvlande skulle jag lika gärna kunna använda en smörkniv.

Fadai Fadai skrev:
Begagnad? Då kan ngn ha förstört stålet genom att låta det bli för varmt vid slipning kanske?
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ja, låter som härdningen släppt. Då får du den inte bra utan att antingen härda om det eller köpa nytt stål.
Jupp, begagnad på Tradera. Era inlägg fick mig att läsa på litegrann och det låter onekligen som att härdningen släppt. Attans att man inte testade hyveln direkt efter inköp, lite sent att klaga nu ett par månader senare...

Verkar ganska svårt att härda om den om man vare sig vet vad man pysslar med eller exakt vilket stål det är. Får googla lite mer men det kanske slutar med ett helt nytt stål, lite tråkigt då de inte verkar vara helt gratis direkt.

Inte så svårt att testa att härda om det, i värsta fall står du där med ett stål som fortfarande inte går att använda, dvs samma som du står nu.
Ett nytt stål till no6 kostar väl 200kr på axminster, men klart då tillkommer lite frakt också. Du får helt enkelt beställa mycket prylar samtidigt så frakten blir gratis :)

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Inte så svårt att testa att härda om det, i värsta fall står du där med ett stål som fortfarande inte går att använda, dvs samma som du står nu.
Ska kolla lite mer på det. Ett problem är dock att jag inte har något att bränna med så det blir en kostnad oavsett hur jag gör.

Ett nytt stål till no6 kostar väl 200kr på axminster, men klart då tillkommer lite frakt också. Du får helt enkelt beställa mycket prylar samtidigt så frakten blir gratis :)
Sist jag handlade från axminster så skulle jag köpa paraffinvax och en såg. Det slutade med verktyg för nästan 2.500 och inget paraffinvax...

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.