Byggahus.se

En teori jag har om elöverkänslighet

1. K
    Medlem · Nivå 9
    Självklart är allt ihopkopplat, men vilka hjärncentra menar du då skulle reagera på magnetfält och sedan signalera till Amygdala?

Det jag menar är att amygdala framför allt hänger ihop med minnen, och personlighet - eftersom den sitter i temporalloben, medan studier av duvor menar att magnetfält ffa aktiverar motoriska centra och banor. Visst interagerer de på något plan, men det är väldigt olika system och det är inte självklart att aktivering av någon av motorkärnorna överförs till amygdala.

Redigerat 3 apr 2017 17:27
  2. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Det är intressant med magnetoperception hos olika djurarter men det har absolut inget med elöverkänslighet att göra. Detta har studerats, med påstått elöverkänsliga i rum där strömmen varit av resp på. Ingen har presterat bättre än slumpen. När man har haft en indikator (lampa) på att strömmen är på har man haft en mycket god korrelation mellan symptom och lampa. Synd bara att lampan var helt frikopplad från elen.....

Att prata om magnetoperception hos djur i detta sammanhang är att blanda bort korten. Det finns ingen evidens för varken det (hos människa) eller elöverkänslighet.

3. K
    Medlem · Nivå 9
    Jag håller med dig till fullo!

Om jag förstod rätt kom magnetoperception in i diskussionen som en möjlig "förklaring" till fenomenet....

4. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Ja, stackars flyttfåglar med sina sinnen som känner av magnetfält.
    De måste leva under ständigt lidande, för jordens magnetfält är väl ganska världstäckande :cool:
    Nej, troligen känns det inte värre än att lukta på en tussilago.

Men när/om vi människor upplever detsamma, då är det alltså kris, allergi och sjukdom.

• Laddar…
  5. P
    Medlem Nivå 9
    Då kan man ju undra om elöverkänsliga är mer "primitiva urmänniskor" än andra
    som inte är känsliga för el mer än vid direkt kontakt :rolleyes:

6. O
    Bannad · Nivå 15
    Jag såg här om veckan på ett gammalt avsnitt av outsiders. Som handlade om just elöverkänslighet. Det var väldigt intressant att se... Man insåg hur psykiskt det hela är... han klagade på att grannen hade för mycket el. Men så lagar han ändå mat hemma. Man fick se hur han hämtade något ur kylen... (men det var kanske alufolien på väggarna som hjälpte!)

Sen var det en annan människa som lyckats flytta från sitt hus ute i skogen till ett hus i stan... Där kunde hon helt plötsligt hålla på å dammsuga å roa sig... De fungerade för det var någon som hade installerat något "jordfilter" eller vad de nu var för skoj... Säkerligen någonting dyrt. Hon kunde till och med röra sig runt huset tack vare detta... Men underbart... människan kan dammsuga helt plötsligt... Tidigare kunde hon knappt gå utan för huset... HOn tog en promenad allt för tv och efter några meter fick hon en riktigt ångestattack. Det var så tydligt att det inte var "på riktigt" så att även jag gör en stark koppling till panikattacker. Nu ska jag inte förringa dessa! Det är ett helvete å leva med. Men för henne berodde det på elen... och var säkerligen absolut ingen panikattack...

Den slutsatsen jag drog av det hela är att det är verkligen psykiskt. Sen är jag övertygad om att de faktiskt känner dessa fält (när de tror att det finns nått)

7. O
    Bannad · Nivå 15
    Men du vet att det är väldigt vanligt hos fåglarna magnetöverkänslighet De klarar inte av magneter... Det är väl då det blir duvslag? :)

8. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Äh, har du inget vettigare att komma med så tycker jag du skall hålla truten :)

PS
    Inget ont menat, bara ett försök att vitsa till ett svar till muntergöken ovan :)

Redigerat 3 apr 2017 21:40
  9. Isakare
    Medlem · Nivå 13
    Jag var och jobbade i en lägenhet där det bodde en elöverkänslig kvinna. När jag kom dit var huvudbrytaren avslagen, men jag behövde ström för att borra, jag fick tillåtelse att slå på strömmen när hon satt sig i ett hörn i vardagsrummet, slog av igen när jag borrat klart, som tur var fanns det ett fönster i badrummet där jag jobbade.
    Hon kom ut i hallen igen och pratade lite när min telefon ringde, hon slog sig för huvudet och skrek "Ut och prata, jag tål inte telefoner"
    När jag pratat klart i trapphuset gick jag in och fick frågan direkt "Du har väl stängt av telefonen" Nä, men jag kan göra det, och slog av den.
    Hon blev glad o trevlig igen och småpratade lite medans jag jobbade, när jag var klar sa hon till mig att slå på strömmen, så skulle hon koka kaffe "Spisen är inte så farlig mot en kaffebryggare, så det blir kokkaffe"
    Kaffet var gott, och jag fick berättat för mig att hennes problem kommit med mobiltelefonerna, och hon tackade att jag stängt av den, och visat henne hänsyn. (Jag jobbade för en hyresvärd med uppdraget att alltid vara trevlig mot hyresgästerna, hur jävliga än dom var)
    Att jag hade en påslagen telefon till, min privata, i den andra fickan verkade dock inte störa ;)

10. slaskman
    Medlem Nivå 8
    Elöverkänslighet är uppföljaren till oral galvanism. En släkting till mig var tandläkare och konstaterade att ingen av de som kom och klagade på oral galvanism var riktig i huvudet för övrigt heller. Bla var det en dam med helprotes i plast material som klagade.

11. Staffan2000
    Medlem · Nivå 15
    Sluta att kackla om sådant du inte begriper!
    Din tandläkarsläkting hade nog Pippi på att snacka goja om sina patienter!

En bekant som var en förnuftig och eftertänksam medelålders gentleman, berättade om sin gradvis ökande huvudvärk för allehanda läkare, utan att få någon hjälp. Slutligen nämde han det för sin tandläkare som systematiskt började ersätta alla amalgamplomber med dito i plast. Direkt efter varje behandling blev huvudvärken​ värre är innan, för att pö om pö avta. Totalt tog det ett par år innan alla amalgamplomberna var ersatta och efter ytterligare en tid var huvudvärken borta. Slump eller inte? Själv är han övertygad om att det är amalgamet som var boven.
    Även om "forskare, studier och vetenskapen" inte kan bevisa att det är hälsovådligt att fylla kroppen med Kvicksilver, och dessutom bara en decimeter från hjärnan behöver man inte vara någon Einstein för att förstå att, nyttigt kan det inte vara!

Nya forskningsstudier från det tekniska institutet i Bern visar att det egentligen är anal magnetism som är boven i dramat. Se länk.

https://www.google.se/url?sa=t&sour...x28jtvfnGP_UlkifA&sig2=hjdRC4r7i0tc_e1AVoxHMg

Redigerat 4 apr 2017 04:05
  12. K
    Medlem · Nivå 9
    Oavsett orsak är det ju tur att din släkting blev kvitt sin huvudvärk.

Man ska inte fnysa åt vare sig placebo- eller noceboeffekten (som berättas om ovan)......

Redigerat 4 apr 2017 08:32
  13. slaskman
    Medlem Nivå 8
    Amalgamplombet kan säkert ge problem, men de har definitivt inget med galvanism att göra. Amalgam är kvicksilverbaserat och kvicksilver och andra tungmetaller kan förgiftningssymtom,

14. Staffan2000
    Medlem · Nivå 15
    Hoppsan.
    Länken är kass!
    Jag skall försöka fixa den. Om så kommer klarhetens galvaniska ljus att skingra alla tvivel!

15. O
    Bannad · Nivå 15
    Tycker det är så jobbigt å hålla truten... Deras näbbar är så vassa... Men det är väl magnetiskt:p