Byggahus.se

En spännande fråga...

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Inte skulle någon ha ett svar på denna fråga?

Jag skall dra kablar å ledare i en stockstuga, och nu har jag kommit till ett sådant ställe att jag skall ha två lampor i taket, å sedan skall det ner till en brytare vid dörren... Och där under skall jag ha ett uttag, så kan jag ta allt detta på samma säkring, och dra ner sen från brytaren till uttaget, eller borde jag ta en helt egen säkring?

Tack i förväg för ett svar! :)

2. pefo
    Medlem Nivå 10
    Det är ju tämligen vanligt att man från elcentral och säkring går till takdosan/lamputtaget i ett rum vidare ned till strömbrytaren och till ett uttag under strömbrytaren. En del förordar att man lägger exempelvis belysning och uttag i ett rum på olika grupper/säkringar för att undvika att ett rum blir helt strömlöst då en säkring går. Men det är mest tycke och smak.

3. H
    Moderator · Nivå 25
    Inga problem att köra både belysning och uttag på samma säkring. Så länge vi pratar om vanliga rum utan extremt strömkrävande prylar, typ vardagsrum, sovrum etc så finns det en tumregel om ca 10 "prylar" per säkring. Pryl i det här fallet är ett uttag eller en armatur eller något annat med måttlig förbrukning. Detta är dock ingen säkerhetsregel utan bara en tumregel.

Har du däremot ett kök som exempel så gäller helt andra dimensioneringsregler, en kaffebryggare och en brödrost samtidigt knäcker lätt en propp.

4. A
    Medlem Nivå 1
    tack för era svar! :)