2 243 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
En snabb fråga angående lyftning av KB via påfyllningskopplet.
Nu är jag snart i slutskedet av min installation, jag ska snart pumpa KB slingan!
Jag har rätt långt från huset till mina borrhål, ungefär femtio meter från pump till hål.
Jag nibes stora påfyllningskoppel.
När jag nu ska pumpa så kommer ju värnepumpens cirkulationspump att dras med i flödet, är detta ok?
Sen till den svåra frågan?
När jag pumpar ned i berget så är det ju femtio meter långa rör (två hål) som är fulla i luft. Jag fattar att det är omöjligt att trycka ned denna luft i berget ut upp igen på andra sidan... Men är det bara att koppla påfyllndspumpen enligt anvisning och köra, eller ska jag försöka att "förlufta" slangen ned till hålen först? :-/
Jag har rätt långt från huset till mina borrhål, ungefär femtio meter från pump till hål.
Jag nibes stora påfyllningskoppel.
När jag nu ska pumpa så kommer ju värnepumpens cirkulationspump att dras med i flödet, är detta ok?
Sen till den svåra frågan?
När jag pumpar ned i berget så är det ju femtio meter långa rör (två hål) som är fulla i luft. Jag fattar att det är omöjligt att trycka ned denna luft i berget ut upp igen på andra sidan... Men är det bara att koppla påfyllndspumpen enligt anvisning och köra, eller ska jag försöka att "förlufta" slangen ned till hålen först? :-/
Det går att tycka luften hela vägen ner genom borran om du har en kraftig pump. När jag installerade min vp körde jag med en riktigt klen dränkpump av billig modell men jag körde åt båda hålen och det funkade kanon blev luft fritt direkt.
Gå in i servicemenyn (om nu pumpen är inkopplad elmässigt och rörmässigt) gå in i menyn tvångskörning och dra igång kb pumpen samtidigt som du kör spolpumpen. Kör du med ett trycksatt kärl när du har så pass lång dragning från borrhål.
Klicka här för att svara