Byggahus.se

En sedelärande historia om felsökning (av en VV-beredare)

1. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser · Västra Götalands · 9 101 inlägg

lars_stefan_axelsson

Besserwisser
    Skulle hjälpa en vän att utöka centralen i sommarstugan med några grupper till i samband med att köket renoverades.

Sagt och gjort. Visade sig vara en modern Hager-central, och de nya dvärgarna som inköpts var också Hager. Mumma! Om det nu hade blivit med en skena också så hade ju hela operationen varit över på fem minuter, men man får ju aldrig vara riktigt glad. Jag hade dock förutseende nog att ta med mig en rulle RK 6mm2, och det går ju lika bra. (Elektrikern som installerade övriga grupper hade ju tom kapat skenorna snyggt. Men ändskydd, se de låg väl i andra bilen, så eltejp (!) gick tydligen lika bra.) Vi diskuterade hur grupperna sedan skulle kopplas in.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2019-05-11 16.18.11.jpg

Lite snickeri och sedan lunch. Med två goda pale ale i vårsolen.

Fick under lunchen reda på att varmvattenberedaren krånglat. Värmde inte. Expert hade kontaktats via telefon och gett den rimliga förklaringen att det säkert var elementet eller termostaten som havererad. Rimligt så långt. Och vidare att en reparation med delar och arbete skulle gå på minst 3000:-. Mindre rimligt... Men en ny termostat skulle tydligen gå att få för en tusing. Jag erbjöd mig, stärkt av ölen erbjöd jag mig att ta en titt på den trasiga termostaten.

2019-05-11 16.12.59.jpg

Bröt mig med hjälp av ägaren in i VV-beredaren, och förklarade pedagogiskt den enkla uppbyggnaden. Visade på rören för överhettningsskydd och tempkänning. Jag had som tur var slängt ner en gammal Uni-T tångamperermeter, så beväpnad med denna så kopplade loss matningen till elementet och resistansmätte för att visa att det var helt. Fick lite mer än 50 Ohm, och visade hur det stämde väl med märkplåtens 3kW vid 400V.

Så det var ju termostaten som var trasig. Tog visade att den klickade bra, så inget problem på den sidan (antagligen), utan det låg säkert på den elektriska sidan. Brända bleck eller dylikt. Fortfarande stark innanför västen, så tog jag loss varenda skruv i termostaten inom synhåll, för "Om den är skruvad ihop så är det ju meningen att man skall ta isär den". "Den skall ju ändå slängas så det gör ju inget"... Hittade dock inget uppenbart.

Nåväl. Dock verkade min resistansmätning inte övertygat helt, så jag kopplade helt sonika förbi termostaten med en sockerbit för att tvångsköra elementet och visa på att det drog ca 7A. Hade ju tångamperemeter! Som man ju sällan får användning för annars. "Slå på strömmen i centralen så skall du få se!".

Ingen ström enligt mätaren. Hmm, där sitter ju en arbetsbrytare (vanlig Eljo tvåpolig vridbrytare) som är av. Den slår vi på. Fortfarande ingen ström. Mät spänning då. Ingen. Men instrumentet blinkar betänkligt när jag slår om det. Kollar batterierna; ja, det var ju klart att de var de som kom med för många år sedan. De duger ju förstås inte. Vi får låta den gå en stund och se vad det blir för temp på vattnet.

Men innan jag lämnar badrummet så kan jag ju mäta i vägguttaget här för att visa att det är tångamperemetern som givit upp.

~230V... Vad f-n? Mäter i VV-beredaren igen. Något skräp som är nära noll...

Har den öht spänning fram den här apparaten? Har kabeln blivit två under köksröjjet? Tar locket av arbetsbrytaren och mäter inkommande. Jodå. ~400V. Mäter på utgående; inget. Försöker köra vippknappen direkt utan lock. Sitter benhårt fast(!).

Vad i själva glödheta h-vete? River ur inkromet i brytaren och ser att en av polerna är dels bränd, och dels aldrig suttit rätt från fabrik (spår i plasten). Den har nu helt givit upp så till den milda grad att det inte går att manövrera brytaren. Den är fast i exploderat avläge.

2019-05-11 16.12.18.jpg

Kopplar helt sonika förbi brytaren och testar igen. Fungerar alldeles utmärkt, ~400V fram till elementet och ca 7 friska Ampere i ström.

Tog mao 5 min att fixa felet (temporärt), om man gjort rätt, och fyrtiofem minuter att få ihop termostatdjävelskapet igen. Hade ju ingen tanke på var/hur grejjorna satt, eller vart skruvar och annat tagit vägen eftersom den ändå var skrot. Sedan så skulle den ju justeras så att man får ett vettigt intervall på den. Skruva, pröva, nej, inte bra, skruva, pröva...

Vad lär man sig då av detta. Ingenting! Dvs, ingenting som jag inte redan vetat i trettio år eller så:

• Om en apparat inte visar minsta livstecken, så är det för det mesta ett bra tecken. Det brukar bero på att men den inte får någon spänning. Så mät om du har spänning fram först. Innan du gör något annat öht.
    • Och om du kallats inte för att felsöka, så lita inte på något, som någon sagt. Om de hade klarat biffen så hade inte du blivit inblandad, och oavsett hur duktiga de är, så kan de ha missat något uppenbart. Du gör det ju (uppenbarligen) själv ibland, och ingen är perfekt. Så även om de säger att A, B, och C är kollade och uteslutna, så kollar du själv A, B, och C, först innan du gör något annat.
    Det här är saker jag inte bara vetat i trettio år eller så. Jag har dessutom lärt ut dem till studenter de senaste 20 eller så. Och detta efter det att studenterna själva påmint mig handgripligen om dessa och andra regler. (Om en student i labbet säger "Det är fel på den här raden/komponenten eller dylikt" så är första frågan "Vad tror du att ditt program/din pryl skall göra?" Ofta så är problemet redan där, inte där studenten säger/tror att det är.

Men, och här kommer den sedelärande delen av historien, det är tydligen stört omöjligt att leva som man lär. Det som skiljer experten från amatören är att experten konsekvent gör de enkla grejjorna rätt.

Och, felsök aldrig full. Det blev en så trevligt aliteratererad aforism att jag tror att jag skall brodera den på en bonad och hänga upp i labsalen! :)

• Laddar…
  2. S
    Medlem · Stockholm · 2 486 inlägg

sunqan

Medlem
    Älskar storyn. Känner så väl igen den, även om min bransch sällan är farlig annat än indirekt.
    Felsöka på fyllan gör jag sedan 40 år bara hemma. Den största fällan brukar vara att man litar på vad nån annan säger, och värsta tokskallen är iregel jag själv. Jag hatar att leta spöken, dvs fel som inte finns.

Mitt motto brukar vara - det är ok att göra samma fel tre gånger. Första gången bara händer det, andra gången är det för att bevisa att det verkligen var det man gjorde som var orsaken, tredje gången är antingen när man demonstrerar för den som ska fixa, alternativt när man ska kolla att det blev rätt. Gör man felet fler gånger är man ett hopplöst fall.

3. Anna_H
    Husägare · Värmland · 12 598 inlägg

Anna_H

Husägare
    Så är det. En granne var nära att dö för att han litade på någon annan. Starkström rakt genom kroppen för att han i stressen före jul på ett jobb på en stor fabrik frågade kollegan om det var avstängt istället för att som han alltid gjorde annars kontrollera själv. De brukade reta honom för att han inte litade på folk utan alltid kollade själv. Det gör de inte längre, nu kollar alla själva att starkströmmen är av. Det är skönt att leva.

4. mrVoodoo
    Husägare · Skåne · 675 inlägg

mrVoodoo

Husägare
    Ja, en gyllene regel i varianter på det du nämner är väl att ALLTID börja med det enklaste och mest uppenbara först, vare sig det handlar om el eller mekanik eller vad det nu må vara.

• Laddar…
  5. TeroM
    Renoverare · Täby · 3 597 inlägg
    När jag höll på med elektronikutveckling för många år sedan, hade jag en chef som lärde oss tre saker att kolla om det inte funkade: "Matningsspänningen, matningsspänningen och matningsspänningen". Det mantrat sitter i fortfarande och löser förvånansvärt många fel.

6. H
    Moderator · Stockholm · 47 668 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Det är ett väldigt bra mantra. Har varit med om att matningen saknades till ett block inne i en analog ASIC, då får man gissa lite, och sedan tvinga någon att granska underlaget till kiselkonstruktionen en gång till.

När det då gäller elektronik, så blir det lätt att första kontrollen är att matning finns, sedan andra gången, samma sak igen, fast lite mer detaljerat. Tredje gången tittar man med oscilloskop och upptäcker att spänningen iofs. finns där, men med dippar, så att den är borta i kanske 100 microsekunder varannan millisekund.

• Laddar…
  7. T
    Medlem · stockholm · 2 240 inlägg
    Märkligt att man alltid hittar felet sist i felsökningen...

8. B
    Allvetare · Stockholms län · 10 152 inlägg

b8qPremiumikon: Hand

Allvetare
    Ja, det är precis som när man alltid hittar grejen man söker efter på den sista platsen man letar på! ;)

9. pacman42
    Allvetare · Västra Götaland · 11 590 inlägg

pacman42

Allvetare
    Jag har konstaterat att jag är väldigt duktig på att leta, dock inte lika duktig på att finna.

Det spelar ingen roll vad jag gör, jag spenderar mycket mer tid på att leta än på att finna.

10. Jonas Lindman
    Medlem · 40 inlägg

Jonas Lindman

Medlem
    Råkade ut för precis samma fel på en Eljo 2 polig brytare. Trodde jag var unik.
    Med mitt Fluke instrument gjorde jag samma mätningar som du.

11. pacman42

pacman42

Allvetare
    Tänkte på denna historien igår när jag felsökte min egenhändigt gjorda laddbox till elbilen. Hade kopplat ur och in den flera gånger i rad (försökte trigga en bugg jag hittat i mjukvaran). Helt plötsligt så slutade den att fungera. Normalt sett så hade jag direkt kastat mig in, plockat isär sakerna och börjat mäta på kretskortet mm. Men nu så började jag med att kolla om det fanns inkommande spänning. Det fanns det inte. Kollade då glasrörssäkringen som jag säkrat upp nätaggregatet med och mycket riktigt så hade den blivit överhettad av flera aktiveringar av nätaggregatet på kort tid. Den såg hel ut, men det var den inte.

Så tack för tråden, den sparade mig säkert en halvtimmes felsökning...

12. pacman42

pacman42

Allvetare
    Nu var det dock konstigt att säkringen hade löst ut...
    ...mycket riktigt så hade en elektronikkomponent (optoavskiljare) gett upp. Ett byte av denna så fungerade laddboxen igen. Det hade blivit lite för varmt med 27 grader i uteluften och en 7805 som gav ifrån sig runt 3,5W i lådan. Får stoppa in en buck-converter istället för 7805 nästa gång det inträffar. Orkade dock inte göra rätt den här gången...

13. F
    Medlem · 431 inlägg
    Hade för länge sen hem en reparatör som spenderade 30 minuter på att skruva sönder tvättmaskinen men kunde inte hitta nått fel, tills han gick ut i garaget och kollade proppskåpet och mycket riktigt hade en säkring gått

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.