Det här forumet dräller av eländeshistorier vad gäller försäkringar och försäkringsbolag.
Låt mig komma med en positiv historia som omväxling.
Jag vaknade en morgon av att det skvalade, där det absolut inte borde skvala. Rusade
upp i pyamas bara för att upptäcka att vattnet forsade ur en läcka ut över kontorsgolvet.
Det blev ett bryskt uppvaknande. I pyamas, liggande på knä i vattnet och med
grovdammsugaren (fantastisk uppfinning!!) försöka få bort så mycket vatten som möjligt.
När klockan blev så mycket att det gick att ringa försäkringsbolaget var det hotline till
dem. Kl 11.30 på förmiddagen stod jourgubbarna från EBE utanför. Beväpnade med
allsköns grejor för att ta hand om en vattenskada.
På eftermiddagen, fortfarande samma dag, var rummet tomt, torkning påbörjad och
snickaren tingad till nästa morgon. Nästa morgon kom snickaren och började riva ut
innanmätet ända ner till golvreglarna.
Inventarierna från kontoret stod inklämda i mitt vardagsrum, så min boendeyta hade
reducerats med 50%. Jag hade kunna magasinera grejorna, men då var dom oåtkomliga
under den tiden. Det hade varit väldigt opraktiskt, så jag valde att ha grejorna hemma.
Efter tre veckors tork var rummet godkänt och operation återställning påbörjades.
Snickare, målare och golvläggare vimlade ut och in och lämnade ett snyggt och
torrt kontor efter sig.
Vad vill jag då säga med denna långa historia? Försäkringsbolaget var snabba
på hanen att få igång verksamheten. Vad gäller vattenskadat lösöre tog förhandlingen
om ersättning 15 minuter. Inga diskussioner eller ifrågasättanden så länge mina krav
var realistiska. Det är efter en sådan historia man är tacksam att man har en bra försäkring
och ett försäkringsbolag som ställde upp för mig.
Jag har medvetet utelämnat vilket bolag det är. Jag vill inte göra reklam i onödan.
Men om det skulle hända så kan man få hjälp!
Vattenrören till köket (som anas till höger i första bilden) kommer utifrån
pumphuset och går igenom väggen från pumphuset. En koppling gav
upp och lossnade. Det är ett av nöjena när man har med gamla hus
och installationer att göra. Finesser som golvbrunnar var inte ens på
tanken när huset byggdes. Så när katastrofen var ett faktum så var det
även dags att modernisera rördragning och avlopp och bygga en liten
våtcell.