Byggahus.se

En ovanlig förfrågan

1. E
    Medlem · 4 inlägg

Ernie

Medlem
    Hej, jag är en av de sura grannarna som verkar finnas lite överallt! =)

Bor på landet, vi är ca 5 hus i denna by och nu är det en som fått för sig att bygga mellan mig och grann huset i en skogs dunge! denna bit med mark var enda gränsen mellan oss och ett annat  hus (annars hus runt om)! och vi kommer nu inte  få någon del av tomten som insiktsfri! trist tycker vi eftersom markägaren redan äger massa mark runtomkring på mycket mysigare plattser att bygga på! har erbjudit mig att köpa marken men fått blankt nej. han bor själv i lägenhet i storstad!  Min fråga om någon vill hjälpa mig är vad jag kan ha för argument för att överklaga mm? område inefattar ingen detaljplan, enda är att vatten nivån i marken är nästan vid ytan av marken!

tacksam för hjälp på en allt för ovanlig eller vanligt ämne!

2. A
    Medlem · 128 inlägg

asdl2

Medlem

Re: En ovanlig förfrågan

Hur la du upp att du erbjöd dig köpa? Det verkar nästan som husbyggaren vill bo lite trångt med andra hus, kanske för att få ett grannumgänge? (Bor han i låda nu så är han ju van vid grannar.) Jag skulle nog göra ett nytt försök att köpa marken, med ditt högsta bud? Att för dig äga granntomten är ju en bra investering, plus att du nån gång i framtiden kan sälja, till den du vill. Känner han att han inte kommmer med i granngemenskapen men får bra betald för tomten så kanske han säljer? Ett bra pris på tomten gör ju att han kan lägga pengarna på sitt hus nånannanstans!

3. F
    Medlem · 823 inlägg

Ernie!

För att kunna hjälpa dig att analysera läget behövs mer specificerad information. Tänk på att du har varit på platsen vilket andra inte har....

"Bor på landet, vi är ca 5 hus i denna by och nu är det en som fått för sig att bygga mellan mig och grann huset i en skogs dunge!

Fråga: Ligger grannhuset i skogsdungen eller skall det tilltänkta huset ligga i skogsdungen?

Denna bit med mark var enda gränsen mellan oss och ett annat hus (annars hus runt om)! och vi kommer nu inte få någon del av tomten som insiktsfri!

Skall det stå: Denna del av vår fastighetgräns är den enda med ett fri utsikt eftersom vi har andra hus på betydligt kortare avstånd på alla andra sidor. Tack vare den tilltänkta byggnaden kommer vi inte länge att ha någon del som är fri från insyn?

Trist tycker vi ...."

Du avslutar med att berätta att marken är vattensjuk; kanske kan bygget falla redan vid en lokaliseringsprövning? Har inte du eller huset som ligger långt bort vattensjuk mark?

Vilket vädersträck är det mot den tilltänkta byggnaden?

4. E
    Medlem · 4 inlägg

Ernie

Medlem

Först vill jag bara säga att han som tänkt att bygga, enbart kommer att bygga för att få pengar, han kommer ej att bo där själv! han har skog och mark bara för att jaga!

1. det tilltänkta huset är tänkt att ligga i skogs dungen. jag på ena sidan och en annan granne på andra sidan. till råga på allt när jag ringe markägarn så skall han lägga huset några meter från vår gräns, det blir ca 8 meter från närmaste byggnad.
    han planerar inte bygga i mitten av marken, som jag ser det så kan han nu klämma in två tomter på denna mark!

2. där vårt ligger är det lite högre, det sluttar ner mot den tilltänkta platsen sak samma runt om. men enl mannen som vill bygga kan man dikaur och dränera så skall det bli bra.
    (komunen ser inga problem, men att det krävs speciella åtgärder när det gäller avlopp)

Det är nu nämligen så att jag måste skriva till Länsstyrelsen angående ärrendet! =(

detta är trist, men hade jag velat bo i ett bosatads område så hade jag givetvis flyttat till något, men nu vill jag bo på landet och inte behöva ha grannar i varje hörn!

5. E
    Medlem · 4 inlägg

Ernie

Medlem

Tillägg, mannen ifråga är defenetivt inte behov av pengar så att kunna köpa loss marken är kört! han har även planerat och sökt bygglov för ytterligare 5 villor på platser runtomkring, de oxå mycket illa placerade. fast de som bor jämte ser inga större problem! '=(

6. F
    Medlem · 823 inlägg

Ernie!

Det verkar som kommunen är med på bebyggelseplanerna. Om det är så bör du kanske fundera på att ägna dig åt något annat, för om någon byggande har kommunen på sin sida skall det mycket till för att en klagande granne skall kunna sätta käppar i hjulet!

Om dessutom den tekniska frågan är löst så har du ju inte så mycket att kunna "hänga" upp ett överklagande på förutom din utsikt och den väger dessvärre ganska lätt gentemot kommunens bedömning att grannen skall få bygglov.

Möjligtvis kan du skriva lite om olämpligheten att bygga i skogsdungen med tanke på det allmännas vilja att övergå till det ekologiskt hållbara samhället med förnyelsebara energikällor....

Men som skrivet, Lycka till! speciellt med tanke på om kommunen är välvilligt inställd till bygget!

7. D
    Medlem · 1 854 inlägg

David

Medlem

Hej Ernie,
    Om jag får vara min vana trogen och vara lite krass, ser jag inte varför ni överklagar. Visste ni inte om att man kunde bygga ett hus där när ni köpte tomten/huset? Sånt borde man nog ta i beaktning vid ett hus/tomtköp. Man kan nog inte ta för givet att omgivningen är statisk om man inte äger de omgivande tomterna också vill säga. Visst, överklaga eftersom ni har juridisk rätt till det, men det känns lite "sunkigt" om jag ska vara ärlig.

mvh
    David

8. F
    Medlem · 823 inlägg
  9. E
    Medlem · 4 inlägg

Ernie

Medlem

1. när vi köpte detta , visst så kan man kanske ana om det finns mark jämte så är det intressant för någon att bygga där, denna del som kommer att styckas ifån är en "flik" som sticker ner från ett större skogsparti! och skall man gå efter detta så kan man inte bo någon stans med tanke på att hur man än gör så gränsar alltid någon del av marken mot någon annans! jag säger inget om att det är trist att folk skall kunna flytta ut på landet men jag blir lite sur på hur man placerar och "knör" in villor på olämliga platser!!

2.jag skulle bara vilja veta vad man kan peka på och sätta käppar i hjulet på gubb ¤!!"¤#!"¤%#. jag är vänligt inställd men hans sätt att bemöta och snacka om saken är under all kritik!

10. D
    Medlem · 1 854 inlägg

David

Medlem

Jo, jag läste det. Vad ska man säga? Personen som byggt måste väl ha haft tillfälle att läsa förslaget till detaljplanen innan huset/poolen byggdes. Det står att huset är nybyggt och att detaljplanen antogs strax efter att huset var klart. En detaljplan händer inte över en natt. Men visst är det tråkigt för personen som lagt ner stora pengar på huset/poolen. Jag tror att man nog får vara förberedd på förändrade detaljplaner och att man får nya grannar. Om inte så får man vara beredd på att lägga ner en massa pengar på att köpa upp alla angränsande tomter eller köpa en tillräckligt stor tomt att man inte störs av grannarna.
    Sen vi byggde vårt hus har två nya husbyggen satts igång som angränsar till vår tomt. Detta stör oss inte alls då vi anpassat huset efter sannolikheten att det skulle byggas på dessa tomter. Tro mig, sannolikheten är stor i Stockholmsområdet. ;)

mvh
    David

11. D
    Medlem · 1 854 inlägg

David

Medlem

Visst är det tråkigt att ni hamnade på tvären med varandra och jag hoppas att ni lyckas lösa detta, men tror inte att det är speciellt fruktsamt att hitta på skattefinansierade käppar i hjulet som ditt eventuella överklagande verkar vara enligt texten ovan. Det är kostsamt för alla och kommer garanterat inte leda till något gott. Försök att bita i det sura äpplet och diskutera fram en kompromiss i stället. Han har ju trots allt lov att bygga där.

mvh
    David

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.