När jag skulle sätta reglarna för min nya innervägg visade det sig att putsen är tjock och inte håller något alls. ca 20mm in kommer gamla tegelstenar som är stenhårda. Detta resulterar i att för att jag skall komma in en 20-25mm i tegelstenen (längre börjar det bli svårt att få skruv som räcker med tanke på reglar osv) så blir det ganska stora kratrar i putsen.

Jag gör ca 10 hål för att lyckas med kanske 2-3 st.

Så, då tänkte jag att jag skall sätta reglar i tak och golv istället och fästa i dem, men då visar det sig att taket består av vass och puts, mao inte speciellt mycket att fästa i.

Någon som har en bra patentare på vad man gör nu?

Kan man limma fast en regel i taket istället för att skruva?

Skall jag försöka hitta någon sorts reglar under vassen att fästa i?

Skall jag bita i det sura äpplet och riva ner putsen så att jag kommer åt teglet under? (Vill helst undvika den röran det drar med sig nu i jultid).

Väggen fästs i tak och golv.

Du använder plåtskenor, som du enkelt skruvar fast. I skenorna ställer du reglar.

Taket: Det finns trä alldeles under puts/vassen. Gles som sitter med någon cm glipa, vilket gör att du kan missa någon skruv, men de flesta bör dra. 5-6 cm skruv räcker, gipsskruv för trä 57 mm, funkar kanon.

Golv: Skruva med va skit som helst.

Tack!

Finns det någon fördel med att ställa plåtreglar i plåtreglarna eller går det lika bra/bättre med trä? (innervägg)
/M

Milkshaken
Det går lika bra med trä.

En fundering:

Om jag lägger en träregel mot golvet för att ställa de horisontella reglarna i så har jag väl sumpat möjligheten till att ha en fristad för spindlar och frisk luft bakom gipsen för luften kommer inte kunna cirkulera?

Är det idé att fräsa ut lite luftspår i golvregeln för att säkerställa luftvandring?

Stötte på ett problem till:
Jag hade alla gånger tänkt använda plåtregel mot yttervägen, men mellanrummet mellan nedsänkt tak och vägg är bara typ 38mm.

HUR illa är det att hyvla av en 45mm regel och fästa upp mot nämda tak och sedan sätta plåtregeln nedanför denna? Jag kan ju ev. sätta byggplast på den sida som väter mot ytterväggen ?

Jag kan inte hyvla av taket för det kommer en regel precis i kanten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.