Byggahus.se

En liten bastu i källaren

1. J
    Medlem Nivå 2
    Hej alla,

Jag har hus där det tidigare fanns en bastu i källaren. Nu vill jag återskapa en bastu på samma plats i huset. Storleken är ca 3 kvm, golvet är betong. Dimensionerna är 1.30m x 2.25m. En långvägg och en kortvägg är yttervägg och är isolerade enligt Tylö´s anvisningar. De andra väggarna är innerväggar och skall byggas. Kortväggen vill jag bygga av trä enligt Tylö´s anvisningar. I denna vägg så sitter bastaggregat och dörr. Min fråga handlar nu om den kvarvarande långväggen, den skulle jag vilja ha murad (lättbetongblock) och putsad. Behöver jag isolera denna vägg?

2. T
    Medlem Nivå 10
    nej det behövs inte. Blocken kommer isolera nog. jag skulle mura upp en list även för kortväggen om du vill klinkra upp en platta för att slippa fukt i väggarna. Jag murade upp en ram runt min bastu o byggde väggarna på. Isolerade och med luftspalt mot ytterväggar. Då är man ju 100% säker mot att fukt ska krypa in i väggarna..
    /
    M

• Laddar…
  3. J
    Medlem Nivå 2
    Utmärkt idé med ram i golvhöjd.

4. J
    Medlem Nivå 2
    Nu är långväggen murad och putsad och under arbetet så kom en fråga upp. Frågan handlar om de ventilerade väggarna som finns mot ytterväggarna. Dessa är konstruerade enligt Tylö´s anvisningar och ligger med 22mm distans från ytterväggen. Hur ventilerar jag dessa egentligen. Skall det finnas någon öppning/ventil. Samma sak gäller taket som ju vetter mot blindbotten i bjälklaget? Bjälklaget består av träbalkar och 220 mm isolering. Blindbotten består av 22 mm tjocka brädor.