14 412 läst ·
17 svar
14k läst
17 svar
En lite mer specifik "vilken högtryckstvätt?"-fråga -Kränzle
Jag är inte helt nöjd med min instegs Altotvätt. Den är liten, klen och allmänt tafflig. Därför "glömde" jag den ute i boden nu under vintern, så jag räknar med att den har frusit sönder. Nu vill jag i stället ha en mindre Kränzle. Jag väljer mellan en 1150 T och en 1151 T. Den senare skall vara en senare modell av samma maskin, men den är dyrare. Kan någon säga vad (om något) som skiljer 1150 T från 1151 T? Den äldre maskinen får jag för 500 inkl frakt, och den lite nyare för 580 . Om det är i stort sett samma maskin tar jag givetvis den billigare. Några tips?
En kränzle-medarbetare har skrivit ett svar om skillnaderna här (på tyska).
Det är i slutändan två saker som skiljer, 1151 har till skillnad från föregångaren Druckabschaltung och Totalstop.
Druckabschaltung ska innebära att när du stänger pistolen så stängs motorn av.
Totalstop innebär ungefär vad det låter som.
Enligt medarbetaren på kränzle behövs egentligen inget av de två eftersom en Kränzle-maskin har den dyrare lösningen med Unloaderventil men kunderna efterfrågade det ändå.
Köpte själv en 1151 i vintras, 590, men då var frakten 56 och rörrengöringsslangen för 60 med.
Har inte hunnit prova den än med alla minusgrader.
Det är i slutändan två saker som skiljer, 1151 har till skillnad från föregångaren Druckabschaltung och Totalstop.
Druckabschaltung ska innebära att när du stänger pistolen så stängs motorn av.
Totalstop innebär ungefär vad det låter som.
Enligt medarbetaren på kränzle behövs egentligen inget av de två eftersom en Kränzle-maskin har den dyrare lösningen med Unloaderventil men kunderna efterfrågade det ändå.
Köpte själv en 1151 i vintras, 590, men då var frakten 56 och rörrengöringsslangen för 60 med.
Har inte hunnit prova den än med alla minusgrader.
Köpte min hos Reinigungsberater.
Funkade bra att prata engelska med dem.
Det blev lite problem med frakten eftersom frakten ursprungligen skulle ha kostat typ 20, men eftersom de insisterade på att skicka maskinen på pall för att inte skada den så blev det lite mer i slutändan.
Funkade bra att prata engelska med dem.
Det blev lite problem med frakten eftersom frakten ursprungligen skulle ha kostat typ 20, men eftersom de insisterade på att skicka maskinen på pall för att inte skada den så blev det lite mer i slutändan.
Tror det är bra om dom levereras på pall.xemacs skrev:
Säljer själv lite verktyg och kompressorer och högtryckstvättar är extra känsliga och skickar vi sånt som paket så brukar vi öppna förpackningarna och trycka i extra mycket stöddämpande i förpackningen.
Och då skickar vi ändå inom Sverige så skulle det ändå vara skada så där det nog lättare för oss att lösa det än vad det är för en firma i övriga Europa så att säga. Så min rekommendation är nog att det är bra om dom skickas på pall. Fraktföretagen är inte direkt mjuka i sin hantering av "tyngre" paket och dessa tvättarna väger en del och går relativt lätt sönder i botten om man inte är någorlunda försiktig i hanteringen av dom.
Produkter som diskuteras: "slangvinda"
Väggvinda Auto 40 meter Hozelock
Automatisk indragning
1 847 kr inkl moms
Läs mer
Finns viss risk för att du kommer bli besviken. Jag insåg att min Kärcher stod kvar ute i kallgaraget när jag skulle åtgärda ett stopp i avloppet. Med tanke på den stränga vintern så var det med tunga steg jag hämtade in tvätten och lät den stå inomhus och tinas upp. Visade sig att den fungerade klockrent och att jag hade lyckats tömma den på tillräckligt mycket vatten när jag stäldle in den så att den inte frös sönder under vintern.mattiasp skrev:
Tycker iofs att du kan köpa en fintvätt även om det skulle visa sig att din Altotvätt fortfarande fungerar.
Så här gick det:
Min gamla fultvätt hade faktiskt inte frusit sönder. Däremot hade en eller flera ventiler hängt sig, vilket leder till att maskinen bara levererar vatten på en- eller två av tre cylindrar. Just det problemet är möjligt att fixa, jag har redan gjort det tre gånger. Pumphuset på Alton är gjort i pressgjuten aluminium. Det är visserligen metall, men ett rent skitmaterial i vattendränkta tillämpningar. Jag tror faktiskt att plast hade varit ett bättre material, men i marknadsföringen av enklare tvättar gör man bara skillnad på metallpumpar och plastpumpar. Metall påstås vara bättre. Att en pump i rätt sorts metall, t.ex. rätt sorts kvalitet av mässing, är bättre, råder det inget tvivel om. Ventilerna är gjorda helt och hållet i plast. Min gissning är att det är acetalplast. Dessa ventiler är inte speciellt stryktåliga.
Jag ruttnade ur helt på Alton, en "Compact 110", och lämnade den på uppfarten i flera dagar i väntan på att det skulle komma en tjuv och knycka den. Tanken var att tjuven skulle göra sig omaket att knycka maskinen, för att sedan konstatera att den var trasig. Tvätten fick ligga kvar i ca 4 dagar. Tyvärr fungerade inte det heller, så tvätten ligger nu på släpet för vidare transport till sopstationen.
Jag hade ju tittat ut en Kränzle 1150 T. Det är en lite äldre modell, och under tiden jag velade och funderade, såldes maskinen slut, och jag blev sur och tittade vidare på alternativ. Efter en hel del funderande och tillika s.k."feature creeping" hittade jag en annan äldre modell, en Kränzle 160 TS T, som jag till slut beställde. Sen drabbades jag av s.k. "buyers's remorse", och stoppade beställningen, och beställde i stället en Kränzle Profi 160 TS T. Jag hoppas på att ha den hemma om en vecka. Rapport kommer.
Min gamla fultvätt hade faktiskt inte frusit sönder. Däremot hade en eller flera ventiler hängt sig, vilket leder till att maskinen bara levererar vatten på en- eller två av tre cylindrar. Just det problemet är möjligt att fixa, jag har redan gjort det tre gånger. Pumphuset på Alton är gjort i pressgjuten aluminium. Det är visserligen metall, men ett rent skitmaterial i vattendränkta tillämpningar. Jag tror faktiskt att plast hade varit ett bättre material, men i marknadsföringen av enklare tvättar gör man bara skillnad på metallpumpar och plastpumpar. Metall påstås vara bättre. Att en pump i rätt sorts metall, t.ex. rätt sorts kvalitet av mässing, är bättre, råder det inget tvivel om. Ventilerna är gjorda helt och hållet i plast. Min gissning är att det är acetalplast. Dessa ventiler är inte speciellt stryktåliga.
Jag ruttnade ur helt på Alton, en "Compact 110", och lämnade den på uppfarten i flera dagar i väntan på att det skulle komma en tjuv och knycka den. Tanken var att tjuven skulle göra sig omaket att knycka maskinen, för att sedan konstatera att den var trasig. Tvätten fick ligga kvar i ca 4 dagar. Tyvärr fungerade inte det heller, så tvätten ligger nu på släpet för vidare transport till sopstationen.
Jag hade ju tittat ut en Kränzle 1150 T. Det är en lite äldre modell, och under tiden jag velade och funderade, såldes maskinen slut, och jag blev sur och tittade vidare på alternativ. Efter en hel del funderande och tillika s.k."feature creeping" hittade jag en annan äldre modell, en Kränzle 160 TS T, som jag till slut beställde. Sen drabbades jag av s.k. "buyers's remorse", och stoppade beställningen, och beställde i stället en Kränzle Profi 160 TS T. Jag hoppas på att ha den hemma om en vecka. Rapport kommer.
Den äldre modellen slutade tillverkas för några år sedan, och det påverkar den framtida tillgängligheten för reservdelar. Jag räknar med att ha maskinen resten av livet, så reservdelstillgången är inte en oviktig faktor. Profimodellen har en stöddigare pump vad jag har förstått, och möjlighet att dosera kemikalier under fullt tryck och en mellanliggande vattentank som är bra till något som jag har glömt. Det är möjligt att den tanken är till för kemdoseringen på något sätt. Vidare har profimodellen en större slangvinda. Det var reservdelstillgången, och den större slangvindan som fällde avgörandet att lägga till en tusenlapp för att få Profimodellen. För klent tilltagna slangvindor har jag erfarenhet av, och de förtar hela idén mad slangvindor. Att den är större på den nyare modellen måste rimligtvis betyda att den äldre modellen hade för liten slangvinda.
Produkter som diskuteras: "slangvinda"
Slangvindor & slangvagnar
Vårt utbud av slangvindor och slangvagnar är designat för att förenkla din vardag, oavsett om du behöver vattna trädgården, tvätta bilen eller utföra mer industriella uppgifter. Med lätthanterliga, robusta och väldesignade produkter kan
Läs mer
Du är alldeles för ung för att kunna köpa något som har reservdelar livet ut.... 
Du kommer bli nöjd med din nya tvätt, köpte själv en Kränzle 1152 TST nyligen som är en ren fröjd att använda, det har tom blivit roligt att tvätta div saker nu
Den gamla gröna boschtvätten med stenhård/vrång/trasslig plastslang blev man bara förbannad av när man försökte använda den+att den gav väldigt lite vatten.
Den gamla gröna boschtvätten med stenhård/vrång/trasslig plastslang blev man bara förbannad av när man försökte använda den+att den gav väldigt lite vatten.