En läcka från pappen ? Katastrof eller ?

1k läst  7 svar

1. D
    Medlem Nivå 8
    Har nu haft uppe takpappen sen juli och ska lägga teglet denna månad, men i helgen märkte jag en läcka . Det droppade från masoniten som agerar luftspalt i ryggåstaket. Men det är inte lätt att hitta läckan uppe på taket ,har i varje fall lokaliserat mellan vilka takstolar den bör vara, hur mycket tid ska man lägga på detta,måste man täta läckor av detta slag(det droppade 1ggr var 4e sekund) innan teglet läggs på ?  :-/

2. Johan Gunverth
    Medlem · Nivå 16

Re: En läcka från pappen ? Katastrof eller ?

Troligtvis inte nödvändigt. Det är säkert en spik som har dragit lite snett i en gren. Hålet kommer att täppas igen av sand från pappen blandat med allehanda skräp. Håll utkik dock ;D

3. lastkaj
    Medlem Nivå 8

Jag tror inte heller att det är någon fara. Dock tycker jag att du ska undersöka varför masoniten läcker. Ska inte den leda bort eventuellt läckage?

4. D
    Medlem Nivå 8

Det är inte masoniten som läcker utan det rinner längsmed masoniten och droppar sen ner där den slutar alltså vattnet rinner i luftspalten.

5. J
    Medlem Nivå 1

Hej Jag sitter i samma båt. Taket läcker som bara den...
    Det hela började när jag spikade på all strö/bärläkt. Jag har nu lokaliserat inte mindre än 8 läckage där jag har spikat i läkten. Man ställer sig frågan om detta är normalt?! ???

Mv.

6. D
    Medlem Nivå 8

Hur länge har du haft pappen på och vilken papp använder du, jag har YAP2200 med glasfiber i, och den ska vara den bästa...

7. J
    Medlem Nivå 1

Hej Jag har haft pappen på sedan 1,5 månader tillbaka och jag har också använt mig av YAP2200. Men det är så att det läcker in på typ 8 ställen där jag har spikat ihop bärläkten med ströläkten. Spiken är ju genomgående in i råspånten (3-tum) Far min sägar att det inte är någon fara. Teglet ska på nu till helgen och då skall (nog) läckaget vara över.

mv.

8. ByggaNytt
    Medlem · Nivå 13

Jag hade också läckage på 2 ställen vilket vid senare undersökning var just genomgående spik som orsakade detta. Drog alltså ut spiken och tätade med någon svart klistermassa (http://www.cascose.dk/_upl/pdf/produktblade/Takfogmassa 3904.pdf) från patron, i med spik igen och tätt blev det!
    Detta var inget större merjobb och bara vetskapen att undertaket är tätt känns bra :D

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: