Ska "förlänga" källargolvet för att kunna ställa del av en (icke bärande) vägg på. Se bild 2 för placering av balk. 20% kommer kunna stå på befintligt golv.

Min tanke var att gjuta en betongbalk (15X15cm) som går från grundmur till grundmur på var sida om garageporten men då undrar jag en massa. Ska man lägga armeringsjärn 5cm från botten på balken? Hur fäster jag balken i "sidorna"? Sågar man ut en "hylla" med vinkelslipen att lägga balken på? Hur djup måste den vara? Är 15X15cm rimligt för en ickebärande vägg?

Man vill inte att väggen ska rasa samman och orsaka kaos så småningom. Helst.

Uppmätt garagegolv med betongfundament, verktyg och byggmaterial, planering för gjutning av betongbalk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Garage med markerad linje över källargolvet där en framtida betongbalk skulle placeras för att stödja en vägg.
Skapa konto
Närbild på en skadad källarvägg med skrivelse "HÖ" vid fundamentet och synlig skador.
Skapa konto
Delvis riven betongfundament vid garageport, med synlig grundmur och rasmassor.
Skapa konto
Markering för placering av betongbalk mellan grundmurar i en källargrund vid renoveringsprojekt.
Skapa konto
Hörn av källargolv med markerad linje för betongbalks placering, befintlig grundmur syns.
Skapa konto

B
Borra horisontella hål i betongen på var sida, typ 10cm djupa. Fäst armeringsjärn där med ankarmassa. Du skulle kunna göra liknande infästning i lecablocken med.

Jag hade nog gjort balken 20cm hög men det är säkert onödigt kraftigt egentligen. Minst 4 grova armeringsjärn, typ 10mm. 2 i nedre kant, ca 5cm från botten och två i övre kant.

Ska du mura igen hålet så bör du inte ta smalare block än 12cm. 15cm eller 18cm är lämpligare.

• Gilla
Danmen
  • Laddar…
Intressant! Då blir det i princip järnen som bär balken då? Räcker det? Man behöver inte göra en hylla för själva balken? Tänker att balken i sig kommer väga en del också.

Eller ska man köra typ en stålbalk istället?

Varför ska balken hänga? Kan du inte gjuta mot marken.
Stål marknära skulle jag avråda ifrån.
Och ja, en underkantsarmering är den som håller ihop en balk.

Protte

• Gilla
Danmen och 1 till
  • Laddar…
Det är svårt att misslyckas med det där. Dubba fast armering i befintlig betong och lecablock, armera, bygg en form i framkant och fyll med betong. Klart.

• Gilla
Danmen och 2 till
  • Laddar…
Helst ska den hänga för rakt under ngnstans ligger dränklossar och antingen måste jag dränera om den delen av huset eller gjuta typ snett nedåt?

Sorry för okunskap @useless men vad är dubba fast?

Dubba = bitar av armering helst "limmade" i hål i befintlig mur. Man kan borra och slå in armeringen också.

Om du måste dränera om så lägger du nya dräneringen lite utanför så kan du gjuta mot marken.

Protte

• Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
@BSOD föreslår fyra järn. Räcker det? Och går det att armera FÖR mkt?

Ska den vara riktigt bärande måste det vara vertikal armering också annars så spricker balken vågrätt så det blir en över och underhalva.
Nu tror jag detta håller på att bli en överdrift, det ska väl muras ovanpå detta och den murningen bär sig självt så balken behövs nästan bara under murningsarbetet.

Protte

• Haha
Danmen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.