Ska "förlänga" källargolvet för att kunna ställa del av en (icke bärande) vägg på. Se bild 2 för placering av balk. 20% kommer kunna stå på befintligt golv.
Min tanke var att gjuta en betongbalk (15X15cm) som går från grundmur till grundmur på var sida om garageporten men då undrar jag en massa. Ska man lägga armeringsjärn 5cm från botten på balken? Hur fäster jag balken i "sidorna"? Sågar man ut en "hylla" med vinkelslipen att lägga balken på? Hur djup måste den vara? Är 15X15cm rimligt för en ickebärande vägg?
Man vill inte att väggen ska rasa samman och orsaka kaos så småningom. Helst.
Min tanke var att gjuta en betongbalk (15X15cm) som går från grundmur till grundmur på var sida om garageporten men då undrar jag en massa. Ska man lägga armeringsjärn 5cm från botten på balken? Hur fäster jag balken i "sidorna"? Sågar man ut en "hylla" med vinkelslipen att lägga balken på? Hur djup måste den vara? Är 15X15cm rimligt för en ickebärande vägg?
Man vill inte att väggen ska rasa samman och orsaka kaos så småningom. Helst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Borra horisontella hål i betongen på var sida, typ 10cm djupa. Fäst armeringsjärn där med ankarmassa. Du skulle kunna göra liknande infästning i lecablocken med.
Jag hade nog gjort balken 20cm hög men det är säkert onödigt kraftigt egentligen. Minst 4 grova armeringsjärn, typ 10mm. 2 i nedre kant, ca 5cm från botten och två i övre kant.
Ska du mura igen hålet så bör du inte ta smalare block än 12cm. 15cm eller 18cm är lämpligare.
Jag hade nog gjort balken 20cm hög men det är säkert onödigt kraftigt egentligen. Minst 4 grova armeringsjärn, typ 10mm. 2 i nedre kant, ca 5cm från botten och två i övre kant.
Ska du mura igen hålet så bör du inte ta smalare block än 12cm. 15cm eller 18cm är lämpligare.
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
225 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Varför ska balken hänga? Kan du inte gjuta mot marken.
Stål marknära skulle jag avråda ifrån.
Och ja, en underkantsarmering är den som håller ihop en balk.
Protte
Stål marknära skulle jag avråda ifrån.
Och ja, en underkantsarmering är den som håller ihop en balk.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Dubba = bitar av armering helst "limmade" i hål i befintlig mur. Man kan borra och slå in armeringen också.
Om du måste dränera om så lägger du nya dräneringen lite utanför så kan du gjuta mot marken.
Protte
Om du måste dränera om så lägger du nya dräneringen lite utanför så kan du gjuta mot marken.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Ska den vara riktigt bärande måste det vara vertikal armering också annars så spricker balken vågrätt så det blir en över och underhalva.
Nu tror jag detta håller på att bli en överdrift, det ska väl muras ovanpå detta och den murningen bär sig självt så balken behövs nästan bara under murningsarbetet.
Protte
Nu tror jag detta håller på att bli en överdrift, det ska väl muras ovanpå detta och den murningen bär sig självt så balken behövs nästan bara under murningsarbetet.
Protte
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Korriderade betongbalkar i kryprund, firma i Skåne för reperation?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Inspektör/reparatör för trasiga betongbalkonger?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Hur fixa skadad betongbalk och vad kostar det?
Grund & Markarbeten -
Idéer på billigt och skönt material att gå på att användas ovanpå en kall betongbalkong
Golv -
Gjuta betongbalk eller plint till större växthus, 250 kvm
Grund & Markarbeten