Vad som började med en renovering av ett barnrum har nu kommit till att jag kryper runt uppe på vinden och tar bort glas och stenull. Hur hamnade jag här?
Ja taket i rummet hade ju en nivåskillnad som gjorde det svårt att få målning snyggt. Dessutom med olika underlag i tak och snedtak. Jaja, rivet blev det och glasull fanns det. Givetvis så fanns det ingen ångspärr eller broms i 1,5 plans huset från 1930. Nåväl, ner med gullfiber och upp med träfiber.
När vi köpte huset visste vi om att det fanns påväxt på vinden.den har varit tilläggsisolerad länge, troligtvis tidigt 80 tal då dåvarande ägaren slutade elda och tyckte elen blev dyr. Sen dess har huset även fått värmepump vilket kanske gör isoleringen av den lilla krypvinden ganska överflödig. Hursomhelst, förbättra ventilationen och håll koll på råsponten var rådet från besiktningen.
In kom Ciara
Det regnade alltså in förra helgen. Skorstenen är huvudmisstänkt då taket bara är 11 år och annars rent. Skadebesiktning från insidan gav inte jättemycket och det gick inte komma åt från vinden. Kom därför överens med besiktningsmannen att ta bort isoleringen så vi kan komma in och titta på det nästa vecka. Hellre ser än att riva på insidan för något som kanske skulle kunna självtorka. Det fanns alltså indikering på insidan. Men det rummet som är under renovering var snustorrt trots utseendet på bilden ovan. Utan vindslucka får man hyra ställning...
Insåg inne på vinden att det kanske var lite värre än befarat.
Sista bilden visar det som regnat in (jag vet att det ligger en död mus i första bilden). Sponten är rätt fuktig även utöver detta och verkar murken hör och var. Besiktning sker imorgon.
Jag hade tyvärr aldrig varit uppe och flyttat på isolerskivorna, hade jag gjort det kanske kalkylen på husköpet hade varit en annan. Nu hade jag tittat utifrån och sett viss påväxt. Ta med er att det alltid kan va värre.
Att det nu är ganska fuktigt över det rum som saknar ytbeklädnad kanske inte är så konstigt, men vi tar en rejäl koll imorgon. Det lilla jag räknat mig fram till är att krypvinden i dig är en så liten yta att det kanske rör sig om 1700 kWh i förluster utan isoleringen, med cop 3 på vpn så blir det ju inte så farligt ändå. Vi börjar iallafall med att se till att vinden går att inspektera. Sen får vi se om träfibern blir kvar i rummet som renoveras. Ångbroms lär iallafall installeras rum för rum nu mtp att vi inte eldar dagligen.
Återkommer!
Ja taket i rummet hade ju en nivåskillnad som gjorde det svårt att få målning snyggt. Dessutom med olika underlag i tak och snedtak. Jaja, rivet blev det och glasull fanns det. Givetvis så fanns det ingen ångspärr eller broms i 1,5 plans huset från 1930. Nåväl, ner med gullfiber och upp med träfiber.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När vi köpte huset visste vi om att det fanns påväxt på vinden.den har varit tilläggsisolerad länge, troligtvis tidigt 80 tal då dåvarande ägaren slutade elda och tyckte elen blev dyr. Sen dess har huset även fått värmepump vilket kanske gör isoleringen av den lilla krypvinden ganska överflödig. Hursomhelst, förbättra ventilationen och håll koll på råsponten var rådet från besiktningen.
In kom Ciara
Logga in
Skapa konto
Det regnade alltså in förra helgen. Skorstenen är huvudmisstänkt då taket bara är 11 år och annars rent. Skadebesiktning från insidan gav inte jättemycket och det gick inte komma åt från vinden. Kom därför överens med besiktningsmannen att ta bort isoleringen så vi kan komma in och titta på det nästa vecka. Hellre ser än att riva på insidan för något som kanske skulle kunna självtorka. Det fanns alltså indikering på insidan. Men det rummet som är under renovering var snustorrt trots utseendet på bilden ovan. Utan vindslucka får man hyra ställning...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Insåg inne på vinden att det kanske var lite värre än befarat.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sista bilden visar det som regnat in (jag vet att det ligger en död mus i första bilden). Sponten är rätt fuktig även utöver detta och verkar murken hör och var. Besiktning sker imorgon.
Jag hade tyvärr aldrig varit uppe och flyttat på isolerskivorna, hade jag gjort det kanske kalkylen på husköpet hade varit en annan. Nu hade jag tittat utifrån och sett viss påväxt. Ta med er att det alltid kan va värre.
Att det nu är ganska fuktigt över det rum som saknar ytbeklädnad kanske inte är så konstigt, men vi tar en rejäl koll imorgon. Det lilla jag räknat mig fram till är att krypvinden i dig är en så liten yta att det kanske rör sig om 1700 kWh i förluster utan isoleringen, med cop 3 på vpn så blir det ju inte så farligt ändå. Vi börjar iallafall med att se till att vinden går att inspektera. Sen får vi se om träfibern blir kvar i rummet som renoveras. Ångbroms lär iallafall installeras rum för rum nu mtp att vi inte eldar dagligen.
Återkommer!
Vi har kommit en bit på vägen. Dagen efter att detta lades upp så tömde vi vinden på resterande isolering. Vi ställde också dit lite baljor där dwr läckte som värst.Planlöst skrev:
Dagen efter kom besiktningsmannen från SSG tillbaka och tittade och mätte. Fuktkvoterna låg lite för högt överlag med rejäla nivåer där det varit lite blåare. Läckaget i sig kvarstod efter silikontätning vilket ledde oss till att klä in skorstenen. En hel del mögel och på något ställe en liten fläck röta kunde konstateras.
Skorstenen klädde veckan efter in i plåt. Visade sig att skorstenen var så fuktmättad att det kunde rinna rakt igenom fogen och ner in på vinden. Med det slagregn det var så är det antagligen många som fått det problemet om de inte eldar i sina skorstenar.
Sedan dess har det inte hänt så mycket mer än att vi hoppats på solsken. Läckan var ju i söder så upp torkning bör inte vara något problem. Jag har köpt en hygrometer som ska upp så småningom. Framåt sommaren ska jag behandla samtliga ytor med mögel-fri och de blånade/rötangripna ytorna med boracol. Väntar med detta främst för att det ska kunna suga i sig boracolen bättre.
Bilder återkommer jag med. Mobilen agerade ficklampa vid besiktningen så tog inga bilder själv då.
Renoveringen är igång igen. Om än långsamt.
Produkter som diskuteras: "mögel-fri"
Mögel-Fri Jape
Tvätta bort mögel inomhus
109 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Historia om olika sorters papp
Tak & Vind -
Tilläggsisolerat 30 tals hus med plankstomme med glasull.
Isolering -
Kolmårdens delfinariums Historia och showernas ändring genom tiden
Övrigt Off Topic -
Historian om det sjuka köpet av spishäll
Övrigt husrelaterat -
En sedelärande historia om felsökning (av en VV-beredare)
El