Ströp en golvvärmeslinga pga omläggning av klinkers. Skruvade justeringsventilen (inringad) i botten - blev kallt. Skruvade upp ventilen - blev inte varmt...
Andra slingan är varm. Själva fördelaren (rätt ord?) är varm ändå fram till slingans början, men slangen är kall (t och r).
Behöver något luftas (sitter ett lock i änden på fördelaren? Något annat?
Andra slingan är varm. Själva fördelaren (rätt ord?) är varm ändå fram till slingans början, men slangen är kall (t och r).
Behöver något luftas (sitter ett lock i änden på fördelaren? Något annat?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag förundras över dessa konstruktioner med en konstant temp som sätts för GV med en ESBE. den ger bara en en max ut och är inte en reglering av GV. Så om den ställs på max 40 C så kommer det att bli bra varmt på GV när värmekällan vill gen 35 C oavsett vad som behövs i förhållande till utetempen. Nu till det andra, stryp den andra slingar till nästan max ,sätt upp farten på cirkpumpen till max och avvakta något dygn , då kommer nog slingan igång. Sen kan du ställa om allt igen.
Ja, där hade de nog lite otur när de tänkte. Har det funkat tidigare så beror det isåfall att framledningstemperaturen varit lägre än vad maxtemperaturen på blandningsventilen är.
Är den t ex 40 grader, och man skickar ut 50 grader så kommer den att strypa flödet i slingorna.
Flödet vill man hålla ganska högt för att få en jämn värmefördelning.
Det borde suttit en cirkulationspump efter blandningsventilen för att få shuntningen att fungera.
Lite märklig inkoppling mot fördelaren också. Det ser lite hemmapulat ut.
Men som svar på din fråga så tror jag att käglan har fastnat på något sätt. Du får släppa trycket och lossa ventilen från fördelarröret och inspektera.
Är den t ex 40 grader, och man skickar ut 50 grader så kommer den att strypa flödet i slingorna.
Flödet vill man hålla ganska högt för att få en jämn värmefördelning.
Det borde suttit en cirkulationspump efter blandningsventilen för att få shuntningen att fungera.
Lite märklig inkoppling mot fördelaren också. Det ser lite hemmapulat ut.
Men som svar på din fråga så tror jag att käglan har fastnat på något sätt. Du får släppa trycket och lossa ventilen från fördelarröret och inspektera.
Löste problemet! Lite pinsamt. Jag skruvade upp ventilen hela vägen och då kom den loss. Det visade sig att det jag skruvat på var en låsring, med större dimension på insexnyckel än själva ventilskruven. Den var fortfarande i botten.... Jag tänkte inte på att jag måste ha strypt den med en mindre nyckel än den jag försökta öppna den med.
När jag skruvade upp den faktiska ventilen så blev rören till slingan varma direkt :-D
När jag skruvade upp den faktiska ventilen så blev rören till slingan varma direkt :-D
Ja du ser vad som kan varaosiris skrev:
Löste problemet! Lite pinsamt. Jag skruvade upp ventilen hela vägen och då kom den loss. Det visade sig att det jag skruvat på var en låsring, med större dimension på insexnyckel än själva ventilskruven. Den var fortfarande i botten.... Jag tänkte inte på att jag måste ha strypt den med en mindre nyckel än den jag försökta öppna den med.
Klicka här för att svara