En fruktansvärd torka

2k läst  9 svar

1. P
    Medlem Nivå 6
    Jag bor lite norr om Halmstad och här har nu inte regnat i stort sett något alls på ca 10 veckor. Sol och 20- drygt 25 grader nästan varje dag. Det är nu många veckor sedan jag gav upp hoppet om en grön gräsmatta och jag slutade helt att vattna den. Gräsmattan är totalt brun nu.Jag har inriktat mig på att försöka hålla liv i övrig vegetation i min trädgård, vilket hittills har gått bra tack vare bevattningsmöjlighet ifrån min brunn ( det råder annars bevattningsförbud sedan länge här ) Jag har ganska många känsliga växter, Roddisar och Hortensior av vilka flera är ganska nyplanterade i utsatta lägen. Brunnen är på gränsen till att sina och jag ransonerar det vatten som jag får i den. Jag kan vattna ut uppskattningsvis 100-200 liter och sedan dröjer det 2-3 dygn innan vattennivån återhämtat detta i brunnen. Prognoserna visar igen nederbörd här de 10 närmaste dagarna...
    Jag har en väletablerad gammal oxelhäck runt ca 4/5 delar av trädgården och resten avenbok. Dessa har jag ej bevattnat alls men dom är fortfarande gröna och fina med mycket skott. Däremot ska dessa klippas och beskäras men jag är tveksam till att göra det nu i denna extrema torkan. Jag är lite orolig över att snittytorna vid klippning / beskärning förlorar värdefull vätska vilket kan vara förödande. Jag avvaktar och hoppas på annat väder längre fram vilket jag tror är gynnsammast för häckens fortlevnad. Eller vad tror ni ? kom gärna med synpunkter.

2. F
    Medlem · Nivå 12
    Avvakta med häcken. Jag har samma situation med min avenbok, har vattnat den en gång på hela sommaren och den är mot alla odds fortfarande grön.

Jag tänker avvakta till slutet Augusti och då min semester startar vecka 30 så kan jag i princip garantera regn då.

Vad har du för markförhållande? Mina föräldrar bor också nån mil norr om Halmstad vid havet och det är i princip väldrenarande gammal sjöbotten. Där råder marginellt sänkt grundvattennivå och har man då en grund brunn så kan det kanske vara det som är ”sinande brunn”?

Mina föräldrar har grannar med spetsbrunn och dom hävdar att det alltid finns vatten.

Sen är väl bevattningsförbudet kommunalt vatten och inget annat?

• Laddar…
  3. P
    Medlem Nivå 6
    Det är nog liknande markförhållanden här som hos dina föräldrar, väldigt mager sandjord med väldigt mycket sten på en del ställen.
    Ja min brunn är grund, ca 2,5 meter djup och jag når nog precis grundvattnet nu. Eftersom jag bor i sluttning så brukar grundvattnet här vara högre.
    Bevattningsförbudet gäller kommunalt vatten men det har drivits en livlig diskussion i en lokal grupp på sociala medier här ang lämpligheten i att använda grundvatten.

4. F
    Medlem · Nivå 12
    Du skulle troligtvis hitta vatten, och ganska bra med det ett par meter ner.

Jag vet att det har tramsats en del av Gustav Fridolin-wannabe aspiranter hör men vad dom tycker om att du vattnar från din egen brunn kan du skita i. Det är din ensak och inget nån har nåt med att göra så länge det är tillåtet.

Vattna med timer på natten så minimerar du avdunstning. Använd droppslang i rabatter och häck för maximal effektivitet och vattna sällan men ordentligt hellre än ofta och jättelite.

Allt vatten du vattnar kommer att fortsätta vara vatten oavsett var du tar det ifrån och merparten av det du tar ur din egen brunn och vattnar ut på din egen tomt återgår till ytgrundvattnet igen. Så länge nivåerna är skapliga ser jag inte problemet.

Sen så tror jag att du har rätt förhållande för ett nerbankat rör. Jag skulle vilja ha ett själv men jag har lera och är tveksam på om jag skulle få nån tillrinning alls om jag inte når berg men jag har inte en aning om hur långt det är dit.

5. P
    Medlem Nivå 6
    Göra brunnen djupare är inte aktuellt. Nää jag lägger ingen vikt vid att jag använder grundvatten där jag bor, påverkan är betydelselös.
    Jag vattnar sen kväll men sparsamt. Det handlar mest om ren överlevnad för vissa ömtåliga växter. Vattnet räcker absolut inte till att vattna häcken med och det är oroande då väletablerade björkar i närheten helt har tappat sina bruna löv och antagligen tynar bort :cry:

6. A
    Medlem · Nivå 17
    Det var väl en ganska optimistisk syn på det hela? Det man vattnar med på egen tomt lär till viss det rinna tillbaka till brunnen, till viss del dunsta direkt i solen och till viss del dunsta i solen via växterna man vattnat. Och det leder till precis det problem som du själv skriver om. Att nivåerna inte längre är skapliga. Finns inga andra brunnar i närheten berör det givetvis ingen annan. Men det kan ju vara tråkigt nog att det drabbar en själv när brunnen sinar. Så visst kan det vara klokt att vara sparsam med vattnet ur egen brunn. Inte för Fridolins skull utan för sin egen.

7. A
    Medlem · Nivå 13
    Inte konstigt om din brunn har dåligt med vatten. De sa nyss på nyheterna att 8 mätstationer i landet har så låga grundvattennivåer att det aldrig uppmätts tidigare sedan mätningarna började, Halmstad var en av dem.

• Laddar…
  8. P
    Medlem Nivå 6
    Nää jag är inte förvånad. Jag konstaterar och reflekterar bara över problematiken. Glädjande nog så verkar det komma duktigt mycket regn här i mitten av kommande vecka

9. Oldboy
    Medlem · Nivå 13
    Samma läge här.
    Klippte vår gamla väletablerade bokhäck till midsommar. De flesta blad som blivit "tuggade på" av häcksaxen är nu bruna. Den ser lite "bränd" ut. Har inget minne av att den sett ut så efter klippning ngt annat år.
    Jag tänker ungefär som TS att om möjligt avvakta med klippning/ansning av träd och buskar tills det börjar återfukta det översta jordlagret, när det nu sker...

Vi har också egen brunn, bara ytvatten - ingen vattenåder. Under vinterhalvåret är vattnet i nivå med markytan, för att under sommarhalvåret sakta men säkert sjunka fram till senhösten. Brukar sjunka 3-4 m. Har alltid vattenransonering under sommaren.

Björkarna brukar vara bland de första träd att tappa bladen vid långvarig torka, men i år, är det en bok ca 15 år gammal som fått bruna löv och nu tappar dem.

10. Keexet
    Medlem · Nivå 7
    Glöm inte att täckodla! Täckodla, täckodla, täckodla! :) Det lättryckta ogräset är tacksamt "bete" för planteringarna, dra igång kompostkvarnen och mal ner lite gamla grenar och lägg på, ta en sväng till närmsta stall och fråga efter utmockat gammalt hö/halm. Att det minskar bevattningsbehovet är bara en av fördelarna.

När produktionen är ett problem kan man alltid se över konsumtionen. :p

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: