Byggahus.se

En förlorare varje dag utan solceller?

1. I
    Medlem · 305 inlägg
    Finns det något exempel där solceller, över tid, inte har återbetalat sig? Var hos min bror precis som säger att de inte fått någon elräkning på 2 månader, och tom har sålt el.

Nej, jag är ingen hemlig säljare av solceller. Men har jag inte rätt i mitt tankesätt?

2. R
    Medlem · Jönköpings län · 628 inlägg

RalleB

Medlem
    Vad har din bror betalt för sina solceller och hur länge beräknas de hålla?

Nu på sommaren så levererar de ju, men knappast på sommaren som el räkningarna är höga...

3. E
    Medlem · 5 656 inlägg
    Det spelar ju ingen roll, det som produceras är tillgodo, antingen genom förbrukning eller försäljning.

4. Krilleman
    Plumber · Södermanland · 13 288 inlägg

Krilleman

Plumber
    Allt för ofta är det lite för bra glädjekalkyler när dessa säljare gärna vill installera sina egna system. Många kan intyga det.

Dessutom är dom ju just det... SÄLJARE med allt för ofta provision.

Grundfrågorna förblir det samma oavsett "alternativa lösningar" för elproduktion:
    • När behöver vi kraft för att försörja Sverige: VINTERN
    • När blåser det som minst: VINTERN
    • När lyser solen som minst: VINTERN
    • När behövs kärnkraften som bäst: VINTERN
    Just saying... :cool:

Och jo, jag har 100% kärnkraft hos Vattenfall. Det var svårt att hitta rutan för det, men jag klickade i den med glödje...

Dessutom verkar den svenska befolkningen vakan i denna frågan då jag (Om jag inte minns fel) såg en artikel där stödet för kärnkraft växt kraftigt på sistonde. Över 50% nu om den ensamma hjärncellen kan komma överens med sig själv.

Var är folkomröstningen nu?
    https://www.svt.se/opinion/var-tredje-svensk-vill-bygga-nya-karnkraftverk

Redigerat 3 jul 22:04
    • Laddar…
  5. Krilleman

Krilleman

Plumber
    Hur kan inte investeringskostnaden vara av högsta vikt?

6. R
    Medlem · 243 inlägg

rindler

Medlem
    Det blåser minst på sommaren. https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/vind-varfor-blaser-det-1.362

7. E
    Medlem · 5 656 inlägg
    Glädjekalkyler eller ej, grundfrågan är det väl inget fel på, nu utvecklas ju tekniken hela tiden, men om vi kikar på några äldre anläggningar, med några decennier på nacken, så kan väl folk dela med sig av sina erfarenheter här.

Idag bör väl förutsättningarna vara allt bättre med mer stöd, bra försäljningspris samt billigare paneler med högre effekt och verkningsgrad.

8. R
    Medlem · Jönköpings län · 628 inlägg

RalleB

Medlem
    absolut, men vad blir återbetalningstiden för investeringen på x antal hundra tusen för att bli break even?

Sen är ju frågan hur länge solceller subventionerade, varit tal ganska länge på att beskatta försäljningen ordentligt vilket gör att det inte kommer vara värt det längre.

Sverige är tyvärr utformat så, finns det något man kan beskatta oavsett om det gagnar miljön eller inte så gör man det till slut.

• Laddar…
  9. E
    Medlem · 5 656 inlägg
    Jag personligen älskar att betala skatt, tänk på allt bra det går till.

Varför jobbar folk annars?

Vi lever likt våra vänner myrorna i ett kollektivsamhälle, vare sig vi själva vet detta eller ej.

10. FredrikR
    Tidsoptimist · Dalarna · 10 784 inlägg

FredrikR

Tidsoptimist
    8-11 år på de kalkyler jag fått på vår fastighet, strax under självförsörjande då teoretiskt sett till antal paneler/årsförbrukning.

• Laddar…
  11. Krilleman

Krilleman

Plumber
    Men myntet har alltid en baksida vare sig du vill det eller inte.

Tänk bara på allt onödigt skatten går till som skulle kunna gå till väldigt något bra...

Det är ju jag och du som betalar alla dessa solanläggningar.

För 60 år sen var DDT ofarligt.
    Inte allt för många år sen var E85 "framtidens bränsle" som skulle utkonkunkurera alla andra alternativ...
    Var ska alla som bor i lägenhet ladda sina elbilar, dessutom är Sveriges elnät föråldrat...

Frågorna är många, fler än svaren!

12. E
    Medlem · 5 656 inlägg
    Ju mer skatteintäkter ju större andel onödigheter. Ja, detta stämmer givetvis.
    Såvida dessa extra intäkter räcker till att anställa en skatteeffektiviteringsminister.

13. D
    Besserwisser · E · 17 035 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Beskatta försäljningen har jag inte förtalas om. Det borde väl vara en bra start att ta bort subventionerna av köpt el. Eller åtminstånne nettodebitera per månad.

• Laddar…
  14. Krilleman

Krilleman

Plumber
    Jag omformulerar mig:

Det blåser aldrig när Sverige behöver det som mest.
    -40 och midvinternattens köld är hård.

Industrin skriker fortfarande efter kraft oavsett, året runt...
    Dessutom lär den saken inte minska.

Bara ett av många exempel för framtiden:
    https://www.ssab.se/fossilfri/hybrit-a-new-revolutionary-steelmaking-technology

Men detta är dagens sanning som vi lever med:
    https://www.nyteknik.se/energi/kallt-och-vindstilla-nu-startas-oljeeldade-karlshamnsverket-7009238

Solel:
    https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/solenergin-flodar-men-var-finns-solcellerna/

Kärnkraft har alltid varit vägen som är det rätta framåt.
    Den finns "alltid" där oavsett om det blåser eller inte, solsken eller snöfall.

Där är en bra investering för våra skattekronor @El-Löken66
    Där kan vi göra skillnad året runt oavsett sol eller vind.
    Där har vi lösningen som vi bör utveckla och driva på framåt skattefinansierat!
    Där kan vi växa som den forna självförsörjande industriella stormakt som vi en gång stolt var.

Vi är så rädda för detta tack vare vissa partier, medans flera av våra grannländer investerar i denna teknologin.
    Tex:
    https://energiforsk.se/program/karn...ter/karnkraftspolicy/nya-reaktorer-i-finland/

Redigerat 3 jul 22:01
  15. Tomtom79
    Medlem · Skåne · 1 134 inlägg

Tomtom79

Medlem
    Diskuterade det lite idag. Har ofta hört att man betalar för sin nettoförbrukning. MEN är det på årsbasis eller månadsbasis? Tog en titt på förbrukningen nu på sommaren och den är ju försvinnande liten. På vintern däremot är den klart anmärkningsvärd!

Så, om man då producerar som fanken på sommaren och levererar 80% till nätet, sen på vintern använder man allt själv plus 50% till. Totalförbrukning på ett år säger vi då blir 0. Får man då:

1. kvitta förbrukning och leverans på årsbasis så att kostnaden för köpt el blir 0 kronor?

2. får man betala den rörliga delen av nätavgiften på vintern när man köper?

3. får man även betala nätavgift för levererad el på sommaren eller åker köparen på den ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.