En väldigt tragisk bakgrund till min fråga. En av mina bästa vänner har blivit allvarligt sjuk i en dödlig sjukdom och läkaren säger att han förmodligen har 3-6 år kvar att leva. Han är förstås helt förstörd, men försöker hitta en väg framåt. Det är många praktiska saker som måste lösas och jag har lovat hjälpa honom där jag kan.

Sedan knappt 9 år äger han ett hus i en kommun i Skåne där han lagt ner massor av jobb och rätt mycket pengar i. Han älskar det och trodde det skulle bli hans "forever home". Han inser nu att han inte kommer att kunna bo kvar där och måste börja förbereda för en försäljning senast om ett par-tre år. Han är skild sen länge och vill inte lägga över problemet på hans tre barn som är 18-22 år och bor på annan ort.

Nu till problemet: Han har gjort mindre tillbyggnader (förråd 12 kvm och bastu 7 kvm) och det har han gjort utan bygglov. Båda är ihopbyggda med andra byggnader, ett annat förråd resp ett gästhus som båda har bygglov och uppfördes för ca 25 år sen. Lite osäkert när han gjorde dessa olovliga tillbyggnader, men det är förmodligen 7-8 år sen (dvs ett par år efter han flyttade in). Dessa byggnader ligger lite avsides på tomten och hans grannar störs inte och har säkert knappt märkt av dem. Han har dåliga erfarenheter av bygglovsenheten sen tidigare och han säger därför att han inte orkade "stångas" med dem och att dessa byggnader över tid inte skulle uppmärksammas av dem. Han förstår förstås att han agerat fel, men trodde aldrig att han skulle hamna i en situation där han måste sälja sitt älskade hus som han tänkt bo resten av sitt liv i. Nu måste han hitta den bästa lösningen på detta. När han vänder sig till en mäklare måste han ju ha alla bygglov på plats. Nu är han väldigt orolig för sanktionsavgifter och ev rivningsbeslut om han ansöker om bygglov i efterhand. Om vi förstått det rätt preskriberas dessa "svartbyggen" efter 10 år och han kan ansöka om bygglov då utan risk för sanktionsavgift och rivingsbeslut? Han har också byggt ett fristående trädäck på ca 25 kvm och är rädd att dessa tre tillbyggnader tillsammans överskrider max byggyta på hans tomt.

Vi är tacksamma för era kloka råd om hur han bäst ska gå vidare, gärna så konkret som möjligt.

• Ledsen
  • Gilla
Alfredo och 6 till
  • Laddar…
Tråkigt läge helt klart, beklagar.

Min spontana tanke är hur någon bevisar att en byggnad som ingen sett innan stått där i 8 eller 11år? 🤔

• Gilla
EvertL och 15 till
  • Laddar…
Kan bara kort säga hur mina grannar som sålt hus löst problemet i liknande fall. Avvikelsen har inte nämts i mäklarens annons om säljobjektet innehåll. Tolkar det som om att det faller på köparen o kolla upp.

• Gilla
  • Älska
Anders Holmstrom och 2 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Min spontana tanke är hur någon bevisar att en byggnad som ingen sett innan stått där i 8 eller 11år? 🤔
Via den regelbundna flygfotograferingen.

• Gilla
swagmeikster21 och 15 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Via den regelbundna flygfotograferingen.
Så går ju ryktet..... Kanske ligger det något i det? Men innebär det att det som göms under en grönskande trädkrona smiter undan?

• Gilla
Ankmamma och 3 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Så går ju ryktet..... Kanske ligger det något i det? Men innebär det att det som göms under en grönskande trädkrona smiter undan?
Det är inte ett rykte.

• Gilla
Sigge1960 och 3 till
  • Laddar…
Det är inte upp till köparen att kolla upp bygglov utan antingen skriver man att bygglov saknas för byggnader X och Y eller så blir det dolt fel av det. Byggsanktionsavgift tror jag bara kan ges upp till 5 år efter uppförande men krav på rivning kan ges upp till 10år där efter kan kommunen inte längre kräva att det tas bort. Men byggnaden tar fortfarande yta i anspråk så vill man bygga om eller till kan det bli problem.

• Gilla
  • Älska
TRJBerg och 10 till
  • Laddar…
Typiskt så kan det bli problem om man senare vill bygga ut mer, eftersom de nya är lovstridiga.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Typiskt så kan det bli problem om man senare vill bygga ut mer, eftersom de nya är lovstridiga.
Det är inget problem så länge allt som finns på tomten följer detaljplanen.

Och gör det inte det, så får man ta till attefallsreglerna (det fick jag göra då den altan som är byggd på huset när det nybyggdes för 35 år sedan numera är emot detaljplanen då "underbyggd altan" tolkas annorlunda idag).

• Gilla
  • Älska
AG A och 3 till
  • Laddar…
Detta är inget facit. Det är vad jag tycker om saken.
A annapannaja skrev:
En väldigt tragisk bakgrund till min fråga. En av mina bästa vänner har blivit allvarligt sjuk i en dödlig sjukdom och läkaren säger att han förmodligen har 3-6 år kvar att leva. Han är förstås helt förstörd, men försöker hitta en väg framåt. Det är många praktiska saker som måste lösas och jag har lovat hjälpa honom där jag kan.
Tråkigt, men sådant är livet. Det tar slut. Det positiva är att det gör samtidigt bekymren. Vissa bekymmer tar slut innan livet. Om man vill.
A annapannaja skrev:
Sedan knappt 9 år äger han ett hus i en kommun i Skåne där han lagt ner massor av jobb och rätt mycket pengar i. Han älskar det och trodde det skulle bli hans "forever home". Han inser nu att han inte kommer att kunna bo kvar där och måste börja förbereda för en försäljning senast om ett par-tre år. Han är skild sen länge och vill inte lägga över problemet på hans tre barn som är 18-22 år och bor på annan ort.

Nu till problemet: Han har gjort mindre tillbyggnader (förråd 12 kvm och bastu 7 kvm) och det har han gjort utan bygglov. Båda är ihopbyggda med andra byggnader, ett annat förråd resp ett gästhus som båda har bygglov och uppfördes för ca 25 år sen. Lite osäkert när han gjorde dessa olovliga tillbyggnader, men det är förmodligen 7-8 år sen (dvs ett par år efter han flyttade in).
Om "ett par tre" år har 10års gränsen passerats. Så det verkar inte vara något att oroa sig för.
A annapannaja skrev:
Dessa byggnader ligger lite avsides på tomten och hans grannar störs inte och har säkert knappt märkt av dem. Han har dåliga erfarenheter av bygglovsenheten sen tidigare och han säger därför att han inte orkade "stångas" med dem och att dessa byggnader över tid inte skulle uppmärksammas av dem. Han förstår förstås att han agerat fel, men trodde aldrig att han skulle hamna i en situation där han måste sälja sitt älskade hus som han tänkt bo resten av sitt liv i. Nu måste han hitta den bästa lösningen på detta.
Det enklaste är att inte göra något alls.
A annapannaja skrev:
När han vänder sig till en mäklare måste han ju ha alla bygglov på plats.
Det finns inget sådant krav. Som ägare visar man hur mycket eller lite man vill. Det räcker att säga att man vill sälja. Det är alltid säljaren som bestämmer.
A annapannaja skrev:
Nu är han väldigt orolig för sanktionsavgifter och ev rivningsbeslut om han ansöker om bygglov i efterhand. Om vi förstått det rätt preskriberas dessa "svartbyggen" efter 10 år och han kan ansöka om bygglov då utan risk för sanktionsavgift och rivingsbeslut? Han har också byggt ett fristående trädäck på ca 25 kvm och är rädd att dessa tre tillbyggnader tillsammans överskrider max byggyta på hans tomt.
Sammanfattningsvis är han orolig utan att till 100% veta om han behöver vara det. Har han inte tagit tag i detta på 25år och det funkat bra ser jag ingen anledning att göra något alls åt saken nu. Och inte i framtiden heller.

Dyker det upp minsta lilla avgift efter att huset är sålt är det bara att betala. Kommer det frågor svarar man. Vet man inte med 100% säkerhet säger man "jag vet inte".
A annapannaja skrev:
Vi är tacksamma för era kloka råd om hur han bäst ska gå vidare, gärna så konkret som möjligt.
Det bästa och mest konkreta rådet till honom är: Gör inget alls!

Sälj den dagen han måste eller den dagen han har bättre användning för pengarna.

Man brukar säga att livet är kort. Förr eller senare är det riktigt kort för oss alla. Då finns det viktigare saker att syssla med än att fundera på sådant här. Med tre vuxna barn som tar över kommer detta att gå alldeles utmärkt, det är den unga generationens uppgift att lösa.

Det allra bästa rådet: Gör något kul istället!

• Gilla
  • Älska
MrDizzy och 22 till
  • Laddar…
J
Bygglovsreglerna är väl på väg att ändras. Med lite tur blir det han gjort tidigare lagligt om det skulle gjorts "nu". Kanske är det som gjorts helt ok?

Om han orkar, kan och vill bo kvar ett par år till så kanske huset kan säljas av barnen med din hjälp efter hans bortgång. Då kan ni ärligt säga att ni inte vet exakt när olika tillbyggnader är gjorda och vilka som ev skulle krävt bygglov vid tillfället de byggdes. Vill köparen ta reda på det så får hen väl göra det, eller leva med att det ev inte finns bygglov. Köper man av ett dödsbo tänker jag att man har lägre krav på information och högre krav på att köparen själv tar reda på fakta.

Vill han sälja nu för att få pengar att flytta till ett mer lämpligt boende så är det väl bara att vara öppen med att bygglov inte finns för några byggnader.

• Gilla
  • Älska
EvertL och 5 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Flygfotograferingen brukar utföras på vår eller höst varannan gång. Så vartannat år är det inte säkert att byggnader syns på ortofotot.
Lantmäteriet brukar digitalisera det mesta till fastighetskartan. Sen är det upp till kommunerna att lägga till i sin primärkarta om behov eller intresse finns.

• Älska
annapannaja
  • Laddar…
Skriv i frågelistan:
Bygglov saknas för bod och skjul.
Låt köpare ta över problemet.

• Gilla
  • Älska
mawno och 26 till
  • Laddar…
Ja, håll det enkelt som @Isakare föreslår.

Visst kan det sänka försäljningssumman. Eller riv bod och skjul före försäljningen, så gjorde en vän till mig som ärvde tomt med svartbyggda bodar. De hade skapat för mycket problem vid en försäljning i den upptrissade och mycket nervösa småhusmarknaden i Stockholms förorter. Det får inte finnas "fel".

• Gilla
  • Älska
TRJBerg och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja, håll det enkelt som @Isakare föreslår.

Visst kan det sänka försäljningssumman. Eller riv bod och skjul före försäljningen, så gjorde en vän till mig som ärvde tomt med svartbyggda bodar. De hade skapat för mycket problem vid en försäljning i den upptrissade och mycket nervösa småhusmarknaden i Stockholms förorter. Det får inte finnas "fel".
Jag håller med dig. Idén situation personen är nu hade jag prioriterat att få ut något av den tid som är kvar. Antingen, om man har koll på när byggnaderna uppfördes, vänta ut 10-årspreskriptionen, eller annars bara sälja och säga som det är i prospektet. Rivning är givetvis en möjlighet om personen orkar.

Men tyvärr är det väl så att när slutet närmar sig mår han för dåligt för att orka göra någonting alls, så bra om han tar tag i försäljningen så fort som möjligt och ordnar en lägenhet om det går.

• Gilla
  • Älska
annapannaja och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.