Byggahus.se

En bra slang/rör för att dra ett 32 vattenrör och 16mm elrör i?

1. Y
    Medlem · Nivå 18
    Ska gräva ner en ny 32 slang mellan huset och borrade brunnen då det gamla röret rostade sönder.
    I samma veva tänkte jag förbereda för eldragning. Med andra ord en 16mm flexslang.

För att slippa gräva upp allt nästa gång det krånglar, så tänkte jag att dessa två slangar kan gå i en större slang, så att det bara är att dra upp sakerna utan att gräva.

Frågan är, vilken slang, eller rör, som vore bäst att använda sig utav då?

2. blackadder
    Medlem Nivå 7
    Flexslangen behöver du ju aldrig byta och 32 slangen håller ju din livstid ut så det känns som lite överkurs. Men jag skulle nog satsat på 110mm markör och 15 graders böjar.

3. Y
    Medlem · Nivå 18
    Nej flexslangen var mer mental grej att det känns bättre så, än att ha en elkabel liggandes direkt vilandes mot vattenröret.. som förvisso är av plast men..

4. P
    Medlem · Nivå 10
    Hur långt är det mellan huset och brunnen?

Om det inte är orimligt långt hade jag kört med vanligt 110 avloppsrör, 6 meter kostar ju 259kr på byggmax.

5. Y
    Medlem · Nivå 18
    Det är väl kanske 2-4meter beroende på hur man drar rören, ifall man behöver svänga lite.

Redigerat 27 mar 2015 20:29
  6. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Håller med, vanligt avloppsrör. Alt ett gult kabelskyddsrör på 110mm om du behöver ett mer flexibelt rör. Två st 50mm gula kabelskyddsrör borde funka också.

Får man verkligen förlägga flexrör under jord? Jag har för mig att det ska vara en kabel som är godkänd för förläggning under mark.

7. Y
    Medlem · Nivå 18
    Fast flexröret blir ju i avloppsröret... sen jord-godkänd kabel i den... Borde väl ses som säkrare än farligare?
    Jag är öppen för att lägga kabeln löst i avloppsröret med så flexröret är inget måste.

När man installerar stolpbelysningar, eller nya borrhål och annat en bit ut på tomten, drar man inte kabel i hårda plaströr då? Känns ju vågat att lägga mjuk kabel rakt ner i jord?

8. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Jag trodde du hade tänkt köra vanlig FK i flexröret, men är det en kabel godkänd för markförläggning är det nog inga problem. Jag hade dock föredragit att skippa flexröret om du lägger allt i ett avloppsrör. Skulle du behöva byta kabeln någon gång kan det vara besvärigt att dra ut den ur flexröret.

Man drar normalt kabeln i ett gult kabelskyddsrör.

OBS, byggmax rör är ett av de sämre då insidan inte är slät.

9. Y
    Medlem · Nivå 18
    Tänkte på en annan sak.

Blir det större risk för frost om jag lägger vattenslangen i ett stort rör?

Vore den mer isolerad/värmd med jord direkt på sig?

10. Y
    Medlem · Nivå 18
    Inte fått tummen ur än.
    Funderar på att det där med rör i rör vore överkurs.

Handlar om så kort sträcka ändå så är ju inte värre än att man kan grävaupp det igen när PEM slangen går sönder.

Ska man ha någon isolering på pem som ligger i jord/nära jordytan?