Hej!
En bits från Ifixit-kit har gått sönder, den har åtminstone 70-80% kvar av sitt topp. Nu vill jag slipa den så att den blir någorlunda likt förut och så att jag kan använda den. Vad ska jag göra och från vilket butik (utifrån eran erfarenhet)?
Det är en sådan jag har :
https://www.kjell.com/se/produkter/...MIhcDCnKrZgAMV6wWiAx1tDgmUEAQYBiABEgLetvD_BwE
En bits från Ifixit-kit har gått sönder, den har åtminstone 70-80% kvar av sitt topp. Nu vill jag slipa den så att den blir någorlunda likt förut och så att jag kan använda den. Vad ska jag göra och från vilket butik (utifrån eran erfarenhet)?
Det är en sådan jag har :
https://www.kjell.com/se/produkter/...MIhcDCnKrZgAMV6wWiAx1tDgmUEAQYBiABEgLetvD_BwE
Verktygstokig
· Halland
· 7 441 inlägg
Om biten går sönder brukar jag köpa en ny..den höll ju inte så efter omslipning är det tveksamt att den håller bättre.
Hur du ska slipa biten och med vad beror ju på vilken av dem det var..
Hur du ska slipa biten och med vad beror ju på vilken av dem det var..
Är det bara gå raka vägen till jula/biltema/andra butiker och köpa en sandpapper som tål metall?K kniv skrev:
Säljer dessa ovannämnda butiker verkligen separata bitsar för 4-5 kr stycken?
Förutsatt att det är en någorlunda standardbit. Men satsen i fråga innehåller en hel del specialbits.D dibb skrev:
iFixit säljer reservbits:
https://eustore.ifixit.com/products/ifixit-1-4-screwdriver-bits
Men ~25 spänn styck + 100 kr frakt så kan man ju fundera på när det blir värt att köpa en ny sats...
Jag är medveten om att det är special.....C cpalm skrev:
Om det är en specialbits så går det nog inte med "sandpapper".
Elektroniktokig
· 2 445 inlägg
Så det går inte slippa för hand, med sandpapper som är gjort för metaller?norrbottenssnickaren skrev:
Eller går det, men det kommer ta flera dagar innan jag får bra resultat?
Elektroniktokig
· 2 445 inlägg
Det beror på vilket bits som gått sönder. Dom flesta är grövre längre upp på skaftet.K karljohan2019 skrev:
Ett nytt bits är nog billigare. Du behöver en glasskiva, lim för att fästa sandpapperet på glasskivan samt sandpapper om du ska göra som du tänkt. Det kommer nog inte att räcka med ett papper. Räkna med åtminstone två av varje grovlek.
Verktyg slipar man enklast med någon sorts slipsten.
Är det insex eller torx kanske det går beroende på hur långt upp som gått av. Troligen är det dock en Philips/pozi och de kommer du inte kunna slipa till på frihand med alla olika vinklar som behövs.
Sen om den gått av betyder troligen att det är ett hårdare stål så det tar nog närmare dagar att nöta med ett sandpapper…
Sen om den gått av betyder troligen att det är ett hårdare stål så det tar nog närmare dagar att nöta med ett sandpapper…
kan en "vanlig" slöjdfil användas? blir resultat bra?Cheesen skrev:Det beror på vilket bits som gått sönder. Dom flesta är grövre längre upp på skaftet.
Ett nytt bits är nog billigare. Du behöver en glasskiva, lim för att fästa sandpapperet på glasskivan samt sandpapper om du ska göra som du tänkt. Det kommer nog inte att räcka med ett papper. Räkna med åtminstone två av varje grovlek.
Verktyg slipar man enklast med någon sorts slipsten.