Byggahus.se

En billig och naggande god fileserver för hemmet

1. TLovskog
    Medlem · Skåne · 988 inlägg

TLovskog

Medlem
    Hej,

Har i ett antal månader nu använt en riktig liten goding till filserver för hemmet.

Det är linksys NLSU2 (Network Storage Link with Usb 2.0; http://www.linksys.com/products/product.asp?prid=640&scid=43).

Dett är en liten burk som kostar 700 riksdaler och är ungefär en tvärhand hög.

Innehåller Intels Networkprocessor och en Linuxmotor med sambamjukvara och 2 usb portar. Till dessa ansluts 2 USB 2.0 diskar och du har en helt tyst filserver, som fungerar både mot MacX, Linus och Windows miljöer.

Burken styrs genom ett webbgränsnitt (som är åtkommligt utanför hemmet om man så önskar). I detta gränsnitt kan man sedan skapa olika delade kataloger, skapa användare, sätta rättigheter etc.

Backup kan antingen göras manuellt eller tidsstyras. Om man har 2 likadana diskar i port 1 och 2 kan man ex. varje dag göra en backup från disk 1 till 2. Alternativt kan man backuppa vissa kataloger till andra servrar som stöder SMB protokollet.

Min är ansluten till ett 100Mbps nätverk och jag har mätt upp överföringshastigheten (skrivning) till ca: 6Mbyte/s, vilket faller helt innom ramen för vad jag förväntat.

Den håller helt jämna steg med min gamla AMD 2400 uppbyggd på konventionellt sätt med fläktar och annat bröl.

Jag har 2 160Gb diskar anslutna. På den ena har jag alla familjens foton, dockument och andra personliga prylar. Dessa backas upp mot disk 2 varje måndag morgon.

Mycket smidig liten sak.

2. K
    Medlem · 146 inlägg

Kermit

Medlem

Re: En billig och naggande god fileserver för hemm

Verkar riktigt intressant. Kollat runt lite. Dock inte hittat för låga 700 kr men drygt 900:-

3. M
    Medlem · 556 inlägg

Midas

Medlem

Tack för tipset!
    En sådan hamnar på inköpslistan nu när jag åker till uSA
    99 USD ;D

4. P
    Medlem · 98 inlägg

PatWest

Medlem

Bra grej.

Antar att du menar 60mbit och inte 60 Mbyte. :)

5. TLovskog

TLovskog

Medlem

Tjihi. Vad jag igentligen tänkte skriva var 6Mbyte/s (vilket som du skriver mycket riktigt är 60Mbit/s). Jag var dock så fokuserad på att få byte och bit rätt att talet istället blev fel.

6. TLovskog

TLovskog

Medlem

Bummer. Det verkar som om det var ett "introduktionserbjudande" jag kom över.

Jag kan tillägga att om man söker på nätet så hittar man en del som varit inne och hackat burken för att lägga till nya funktioner etc.

7. TLovskog

TLovskog

Medlem

Hej,

Följer upp denna tråden med en fix jag har gjort på externa USB2 HD boxar, vilket man kopplar till denna enheten.

Som en del kanske märkt så är jag inne in a fas i mitt liv där jag blir tokig på korkade konstruktioner som använder onödigt med energi.

Till ovanstående burk ansluter man USB diskar och lämpligen USB2 för prestandas skull. Del flesta av dessa burkar verkar använda ett chip från cypress för USB2 till ATA övergången.

De flesta sådana här burkar står också för det mesta stilla i hemmen och speciellt min backup disk används 5 minuter om natten.

Och ändå envisas leverantörerna (även om det finns vissa marknadsmässiga anledningar till att göra så här) med att inte använda Cypress chippet och ATA specifikationen för att spinna ner spindelmotorn och låta disken gå i standby. Ok om detta var för ett företags nätverk med konstant access, men för hemma användarna.

Inte nog med att den förbrukar åtskilligt med nödig ström, den blir också himla varm och man riskerar en diskkrash.

Så naturligtvis kunde jag inte motstå frestelsen att bygga om mina USB2 kabinett. Numera är de oprogrammerade, svala och strömsnåla (nåja).

Se vidare på http://projects.lovskog.com/USB2HD/

Tänk dock på att alla garantier etc. far ut genom fönstret och jag har enbart kontrollerat detta på Maxtors diskar (8Diamond Plus 80Gb, 160Gb och 250Gb). En gammal Fujitsu-Siemens på 27Gb ignorerade det hela.

8. T
    Medlem · 72 inlägg

terp

Medlem

Varför inte bara raid'a diskarna istället för backup ???

9. M
    Medlem · Västerbotten · 649 inlägg

Mr_Smurf

Medlem

Raid är ingen backup, råkar han ta bort en fil så försvinner den från båda diskarna i raidfallet.

Och om raiden går sönder och skriver sönder diskarna så har han ingen backup.

Speglade diskar är bra om du vill ha ökad tillgänglighet, så om en disk går sönder så kan du fortfarande komma åt datan.. men det är som sagt ingen backup...

10. TLovskog

TLovskog

Medlem

... och Linksys prylen kan inte hantera RAID så det finns inget val i vilket fall som.

11. T
    Medlem · 72 inlägg

terp

Medlem

Det stod inget om incrementals varje natt eller liknande. Då skulle jag föredra raid1.

Har MD gjort det för dig? :surprised: Hemskt!

12. T
    Medlem · 72 inlägg

terp

Medlem

Sa du inte det var Linux i den ???

13. TLovskog

TLovskog

Medlem

Jo men den är helt embedded och man kommer igentligen inte åt den. Det finns vissa hack för att göra tillägg till/byta ut firmware och få den att köra en riktigt minimalistisk webserver. Det finns också tillägg för några andra protokoll.

Som sagt det är en lean, mean maskin med bara ett syfte och det är att kör SMB protokollet mot 2 USB diskar.

Hårdvaran är en Intel IPX420 med 8Mb flash och 32Mb SDRAM.

14. M
    Medlem · Västerbotten · 649 inlägg

Mr_Smurf

Medlem

Inte för mig, men det kan hända till exempel om man har otur med trasig minnesmodul. Däremot har jag varit med om att hårdvaruraidkort dött och tagit diskarna med sig.

Men jag föredrar att ta backuper varje natt, för det händer allt för ofta att man tar bort filer som man sedan (några veckor senare) kom på att man behöver.

15. TLovskog

TLovskog

Medlem

Amen to that ... och det märkliga är att det kan vara saker man haft liggande i flera år och sedan slängt. Pricis efter det så har man användning för det.

Gäller både filer och prylar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.