Byggahus.se

En (barn)säker trädgård

1. Marike
    Medlem Nivå 4
    Här vädjar jag till alla med kunskap om växter.
    Snälla informera oss okunniga om vilka växter som är farliga, och bör undvikas särskilt om man har barn.
    Sådan info borde nålas och göras lättåtkomlig.

• Laddar…
  2. T
    Medlem · Nivå 9
  3. Marike
    Medlem Nivå 4
  4. B
    Medlem · Nivå 19
    Giftinformationscentralen förstås, de grundar vad de skriver på vad som verkligen händer i Sverige och på vad sjukvården vet.

• Laddar…
  5. Fadai
    Verktygstokig · Nivå 7
    Farligast för barn är väl giftiga bär med lockande färg. Annars finns mkt giftigt som smakar illa o ungarna spottar ut direkt om de skulle stoppa i munnen. Har man lite odlingslådor med godsaker som man kanske t o m odlar tillsammans m barnen så lär de hålla sig till det.

• Laddar…
  6. JanneJanne123
    Husägare · Nivå 9
    Enkel grundregel är ju att små barn inte ska lämnas ensamma utomhus och att de absolut inte ska äta växter. Tror det finns större risker i trädgårdar än giftiga växter för barn, men det är mina egna spekulationer.

• Laddar…
  7. Marike
    Medlem Nivå 4
    Så hackvaxteronline skjuter över målet för säkerhets skull?
    Är bären från benved så giftiga räcker det med att mosa dem med fingrarna som de sen av andra skäl slickar på är det väl illa nog.
    Håller inte med om att man kan strunta i giftiga växter bara för att det finns annat som kanske är farligare, då går det omvända också bra. Ett skyddsombud på en arbetsplats hade blivit tokig om han hört ett sånt resonemang.
    Och visst ska man lära barnen om både det ena och andra, det blir förvisso lite svårt om inte vi vuxna heller har klart för oss, och frågan är om man kan lita på de lever som de lärt.
    Ja det känns som det var en dålig ide med denna tråd, så vi lägger ner.

8. Fadai
    Verktygstokig · Nivå 7
    Jag tycker du är rätt ute, men i fel forum. Finns många FB-grupper som handlar om växter och trädgård. Där hittar du nog folk med mkt kunskap att dela.

9. harry73
    Allvetare · Nivå 23
    Finns inte så mycket som är riktigt farligt.
    Men vad är ambitionsnivån? Vad jag har förstått är du en äldre herre, så jag misstänker att det handlar om barnbarnen?

Är de riktig små, och kryper över gräsmattan, är svamp det farligaste t ex vit flygsvamp.

10. B
    Medlem · Nivå 19
    Men eftersom bären innehåller bitterämnen så smakar det pyton så barnen kommer knappast att slicka i sig några mängder och därmed blir magbesvären små. Sen har de lärt sig att det var dumt att hålla på med de bären.

Om man är orolig just för bär så kan man ju klippa av blommorna så att det aldrig blir några bär. Det är ju lite värre om bladen ser ut som sallad eller något annat som barnen är vana vid att äta men det är ju inte normalt.

• Laddar…
  11. JanneJanne123
    Husägare · Nivå 9
    Nej strunta i det tycker jag inte man ska göra, men man bör nog göra någon slags triage och fokusera på de värsta farorna först. T.ex. frukttyngda grenar som kan gå av och ramla på ett barn, eller den där gamla lien som alltid har stått vid boden på baksidan.

• Laddar…
  12. Marike
    Medlem Nivå 4
    Redigerat 8 sep 19:49
  13. Marike
    Medlem Nivå 4
    Ja och nej, de kryper inte. Ambitionsnivå? Att inga barn ska kunna skada sig i trädgården, åtminstone inte i min.

14. B
    Medlem · Nivå 19
    När det gäller lagerhäggen klarnar det kanske lite om du läser den svenska Wikipedia-sidan i stället. Fröna är giftiga men inte bären, och det är troligen rätt svårt att tugga sönder fröna för de är ju tänkta att gå rakt igenom fåglarnas matsmältning för att komma ut i helt och groningsbart skick i andra änden.

15. harry73
    Allvetare · Nivå 23