1 773 läst · 20 svar
2k läst
20 svar
En annorlunda dålig inomhusmiljö - FTX är lösningen?
Sida 1 av 2
Jag bor i ett radhus på 129 kvm, 2 våningar med självdragsventilation.
Två tilluftsventiler på bottenvåningen samt tre st på övervåningen. Frånluft är paxfläktar i badrummen samt köksfläkt.
Vi har efter byggnadstekniska undersökningar kommit fram till att det inte finns något fel med huset/ventilationen. Jag misstänker att det är möbler/vi som bor här som avger något som samlas i husdammet och som gör att luften blir mer stillastående samt att vi får olika "sjuka-hus symptom" av det.
I övrigt så blir det extremt värre hemma efter en dammsugning (har en ny Miele dammsugare med hepa13). Antar att vad än som samlas i dammet sprids runt i luften, och det håller i sig i cirka 20 timmar tills att våra symptom försvinner, med andra ord så lång tid tar det tills partiklarna landar på ytor igen.
Till frågan:
Om vi utgår från att källan till problemet inte går att göra nåt åt, dvs. dammet och partiklarna kommer fortsatt finnas i huset - vad är den bästa lösningen för att få bättre ventilation?
Det första jag tänkte var FTX. Jag blev dock lite osäker - om vi har massa partiklar inomhus som vi vill bli av med, riskerar vi inte få tillbaka dessa med tilluften från FTX med tanke på att vår frånluft suger in alla partiklar?
Dessutom om inte hepa13 kan filtrera bort partiklarna och vi känner av det fortfarande, hur påverkas vi av FTX eventuella oförmåga att filtrera bort partiklarna?
Vi har inga egentliga problem med vanligt damm (exempelvis från torktumlaren), eller dammet från den friska uteluften som kommer in via tilluftsventilerna. Om FTX skulle vara ett problem för oss, kan mekanisk frånluft vara ett bättre alternativ?
Två tilluftsventiler på bottenvåningen samt tre st på övervåningen. Frånluft är paxfläktar i badrummen samt köksfläkt.
Vi har efter byggnadstekniska undersökningar kommit fram till att det inte finns något fel med huset/ventilationen. Jag misstänker att det är möbler/vi som bor här som avger något som samlas i husdammet och som gör att luften blir mer stillastående samt att vi får olika "sjuka-hus symptom" av det.
I övrigt så blir det extremt värre hemma efter en dammsugning (har en ny Miele dammsugare med hepa13). Antar att vad än som samlas i dammet sprids runt i luften, och det håller i sig i cirka 20 timmar tills att våra symptom försvinner, med andra ord så lång tid tar det tills partiklarna landar på ytor igen.
Till frågan:
Om vi utgår från att källan till problemet inte går att göra nåt åt, dvs. dammet och partiklarna kommer fortsatt finnas i huset - vad är den bästa lösningen för att få bättre ventilation?
Det första jag tänkte var FTX. Jag blev dock lite osäker - om vi har massa partiklar inomhus som vi vill bli av med, riskerar vi inte få tillbaka dessa med tilluften från FTX med tanke på att vår frånluft suger in alla partiklar?
Dessutom om inte hepa13 kan filtrera bort partiklarna och vi känner av det fortfarande, hur påverkas vi av FTX eventuella oförmåga att filtrera bort partiklarna?
Vi har inga egentliga problem med vanligt damm (exempelvis från torktumlaren), eller dammet från den friska uteluften som kommer in via tilluftsventilerna. Om FTX skulle vara ett problem för oss, kan mekanisk frånluft vara ett bättre alternativ?
När man drar igång en dammsugare så blåser den ut luft. Utblåset virvlar upp en del damm som virvlar i luften och landar när du är färdig med dammsugningen.G GabrielS skrev:
Kanske en centraldammsugare kan lösa det problemet?
Det skulle nog gå snabbare än att försöka suga upp allt virvlande damm via ett FTX-aggregat, även om det bästa säkert skulle vara att köra både centraldammsugare och FTX (för ventilationens skull)
Frågan är ju om det är kvalster allergi? Hur känns det på morgonen i sänge?
Sen har ju en damsugare ett utblås som gör att partiklar virvlas runt i luften.
Har ni pälsdjur? Vad är det för möbler ni misstänker? Är det bara i ett rum ni upplever symptom?
I FTX sitter från och tilluft en bit ifrån varandra så ska ju inte vara ett problem. Med FTX är de ju filter på dels tilluft och frånluft och dels får man bättre luft kvalitet i.e större el av luften är ren.
Har ni pälsdjur? Vad är det för möbler ni misstänker? Är det bara i ett rum ni upplever symptom?
I FTX sitter från och tilluft en bit ifrån varandra så ska ju inte vara ett problem. Med FTX är de ju filter på dels tilluft och frånluft och dels får man bättre luft kvalitet i.e större el av luften är ren.
Jag har även funderat på centraldammsugare, det är definitivt ett alternativ. Vad gäller FTX - som du säger är jag ute efter ventilationen, det är det mest optimala för själva luftflödet i huset. Eftersom jag inte riktigt vet hur FTX systemet funkar så vet jag inte heller om min rumsluft som sugs in riskerar att hamna tillbaka igen via systemets tilluftsventiler. Då är det samma problem igen. Finns den risken?A Antemoo skrev:När man drar igång en dammsugare så blåser den ut luft. Utblåset virvlar upp en del damm som virvlar i luften och landar när du är färdig med dammsugningen.
Kanske en centraldammsugare kan lösa det problemet?
Det skulle nog gå snabbare än att försöka suga upp allt virvlande damm via ett FTX-aggregat, även om det bästa säkert skulle vara att köra både centraldammsugare och FTX (för ventilationens skull)
Är det en dålig ide att kombinera mekanisk frånluft med mina befintliga tilluftsventiler? Då säkrar man att själva tilluften är ren, och bättre frånluft för bättre cirkulation.
Det låter som kvalsterallergi, konstigt nog har inga större problem när allt damm har lagt sig, på morgonen är det inga konstigheter.boihus123 skrev:
Frågan är ju om det är kvalster allergi? Hur känns det på morgonen i sänge?
Inga pälsdjur. Det är så svårt att veta om möblerna, eftersom problemen är i de flesta rummen. I sov rummen har vi nästan minst problem (förutom mitt egna rum som känns väldigt kvavt) .
Du skrev "bättre luft kvalitet i.e större el av luften är ren" - förstod inte riktigt detta?

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 43 341 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 43 341 inlägg
Är det badrumsfläktar som går jämnt eller bara pga. ökad luftfuktighet?G GabrielS skrev:
Om de går jämnt så har ni inte självdrag utan mekanisk frånluft.
Om de bara går vid behov: Var går det ut luft jämnt, dvs. hur fungerar självdraget?
Produkter som diskuteras: "badrumsfläktar"

Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Ftx tar in frisk luft utifrån, genom ett filter och en separat tilluftkanal och skickar in luften i huset.G GabrielS skrev:Jag har även funderat på centraldammsugare, det är definitivt ett alternativ. Vad gäller FTX - som du säger är jag ute efter ventilationen, det är det mest optimala för själva luftflödet i huset. Eftersom jag inte riktigt vet hur FTX systemet funkar så vet jag inte heller om min rumsluft som sugs in riskerar att hamna tillbaka igen via systemets tilluftsventiler. Då är det samma problem igen. Finns den risken?
Är det en dålig ide att kombinera mekanisk frånluft med mina befintliga tilluftsventiler? Då säkrar man att själva tilluften är ren, och bättre frånluft för bättre cirkulation.
Sen skickar den ut inomhusluft, genom ett filter och en separat frånluftskanal.
Ftx-aggregatet tar även vara på varmluften från frånluften och värmer upp tilluften.
Badrumsfläktarna går jämnt, sen kan jag sätta igång den på högvarv när man duschar ex.BirgitS skrev:
Jag har bara antagit att det är självdrag, men kanske är mekanisk frånluft?
Filtreras frånluften innan den når ftx aggregatet? Anledningen till att jag frågar är helt enkelt om tilluften som kommer i kontakt med aggregatet riskerar ta med sig partiklar från frånluft. Sorry för detalj snacket, men skulle det vara så att tilluften på något sätt kan bli "smittad" av min frånluft, då sitter jag med ett system som sannolikt är sämre än vad jag har idag.T Tennis-star skrev:

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 43 341 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 43 341 inlägg
Det är mekanisk frånluft.
Självdrag är när man låter frånluften gå ut helt av sig själv t.ex. genom en varm murstock.
Normen är 0,35 l/s och kvm så med 129 kvm bör då 45 l/s vädras ut. Det kan tänkas att dina två badrumsfläktar inte når upp till detta eftersom normen för frånluft är 15 l/s i ett badrum. Du kanske skulle behöva kontinuerlig frånluft på 1-2 ställen till, t.ex. i köket 10 l/s och på övervåningen 5 l/s i t.ex. övre hallen (eller om det finns en klädkammare ändå bättre). Då skulle det troligen bli mer ovanligt att luften känns stillastående.
Vill man undvika att damm sprids runt av en dammsugare så är det bättre att fukttorka golven t.ex. med en mikrofibermopp, det är många allergiker som gör så.
Tillägg:
Känn efter att tilluftsventilerna där uppe verkligen fungerar som sådana och inte i stället fungerar som frånluft. Det är rätt vanligt eftersom lufttrycket på de två våningsplanen blir lite olika.
Självdrag är när man låter frånluften gå ut helt av sig själv t.ex. genom en varm murstock.
Normen är 0,35 l/s och kvm så med 129 kvm bör då 45 l/s vädras ut. Det kan tänkas att dina två badrumsfläktar inte når upp till detta eftersom normen för frånluft är 15 l/s i ett badrum. Du kanske skulle behöva kontinuerlig frånluft på 1-2 ställen till, t.ex. i köket 10 l/s och på övervåningen 5 l/s i t.ex. övre hallen (eller om det finns en klädkammare ändå bättre). Då skulle det troligen bli mer ovanligt att luften känns stillastående.
Vill man undvika att damm sprids runt av en dammsugare så är det bättre att fukttorka golven t.ex. med en mikrofibermopp, det är många allergiker som gör så.
Tillägg:
Känn efter att tilluftsventilerna där uppe verkligen fungerar som sådana och inte i stället fungerar som frånluft. Det är rätt vanligt eftersom lufttrycket på de två våningsplanen blir lite olika.
Bästa systemet är nog FTX om du frågar mig.G GabrielS skrev:Jag har även funderat på centraldammsugare, det är definitivt ett alternativ. Vad gäller FTX - som du säger är jag ute efter ventilationen, det är det mest optimala för själva luftflödet i huset. Eftersom jag inte riktigt vet hur FTX systemet funkar så vet jag inte heller om min rumsluft som sugs in riskerar att hamna tillbaka igen via systemets tilluftsventiler. Då är det samma problem igen. Finns den risken?
Sedan kommer det Säkert folk som pratar lönsamhet och att det ”aldrig kommer att betala sig”.
From my point of view så är det få saker som lönar sig. Bil, kaffemaskin, ny spis, ny kyl och frys, nya skor, mat, ny dammsugare, semester med familjen o.s.v.
Det är tydligen tänkt att allt man köper ska vara en investering som ska ösa in pengar på bankkontot.
Det har absolut en ekonomisk inverkan att ordna med FTX. Men fördelen är att man någorlunda kan styra ventilationen och filtrera luften väldigt enkelt. Man har dessutom någon form av värmeåtervinning som sparar några kronor, men framför allt så slipper man dra in luft som är -35 grader på vintern. Man slipper även stor del av pollen under våren och början av sommaren.
Att ”dammsuga” med hjälp av ett FTX är nog däremot svårt. Visst fångar den nog upp en del av dammpartiklarna, men långt ifrån allt.
Har man problem med damm, kvalster eller annat så kan nog centraldammsugare göra ett bra jobb. Sedan så rekommenderar jag alltid ett FTX, fast å andra sidan så rekommenderar jag nog även att bygga helt nytt hus också för de som har pengar.
FTX är absolut bra (om huset är nog tätt). Sedan har folk olika ekonomiska förutsättningar och just på den punkten så får man själv avgöra om det är värt att skaffa ett FTX-aggregat.
Svar ja. Både frånluft och uteluft filtrerasG GabrielS skrev:Filtreras frånluften innan den når ftx aggregatet? Anledningen till att jag frågar är helt enkelt om tilluften som kommer i kontakt med aggregatet riskerar ta med sig partiklar från frånluft. Sorry för detalj snacket, men skulle det vara så att tilluften på något sätt kan bli "smittad" av min frånluft, då sitter jag med ett system som sannolikt är sämre än vad jag har idag.
Tack för de goda råden, det uppskattas.BirgitS skrev:
Det är mekanisk frånluft.
Tillägg:
Jag glömde nog nämna att jag har en köksfläkt också. Så kanske något ytterligare på övervåningen då som du nämnde.
Jag har försökt att torrmoppa/fuktmoppa utan dammsugare, problemet blir bara att det nästintill är omöjligt att få med allt damm. Så det blev inte så bra.
Det känns generellt bättre på övervåningen. Ska kolla ventilerna också om de uppfyller sin funktion.