Byggahus.se

Elverk. sinus hit och sinus dit hjälp

1. K
    Medlem Nivå 6
    Hej.
    jag har i tankarna att köpa ett elverk.. och när jag endå ska köpa ett så hade jag tänkt att använda det hemma ifall det blir strömmavbrott osv... men då äre de här med sinus...
    om jag fattat de rätt ska de vara jämn å fin sinus för att kunna köra det på hemelektronig så att den inte ska gå sönder.. jag bifogar den informationen jag har på elverket som jag har funderat på och vänder mig till dig som har koll på detta om de skulle kunna gå att köra . kyl/frys/tv/dator på det om det kommer bli så att vi kommer till det läget..

Elverk på mek. kraft 6,0 kW. Och. Totaltelutkraft på 2,2 kW. Max. Upp till - 3.0 kW . 3 st. eluttgångar, på 230 V. 3 x 750 Watt o.1 uttgång på 400 V. 3 Fas på tot. 2,2 kW växelstrom 50 Hz. Rent SINUS format spännings kurvan [ Ej Inveror ej modyfierad sinus ! ] Datorer kylskåp frisskåp och circulations pump o. alla induktiva belastningar startar utan problem. ! Ska mam laddas båt eller bilbatteri. Elkraftverk är driven, av den bensin 4 takts motor [ 95 oktan ] Bensin förbrukning ca. fr. 0,7 L - 1.2 L / h. Vol. på Bänsletank är på, 12 litter. Arbetsljudnivå på 65 - 78 dB. Den våger ca. 37 kg. netto. Elverk måt b 44 x h 43 x L 60 cm

2. Q
    Medlem Nivå 6
    Ok jag själv har kollat på generatorer men då man brukar ha invertor för att ha så ren sinusvåg som möjligt då man gör den från DC. Skulle vara intressant att veta spexen på hur den får fram likströmmen. Det är det som spelar roll. Modifierad sinuskurva eller fyrkantsvåg är det man ska undvika.

3. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Den sinusformen som man får direkt från en generator är den renaste. Problemet är bara att generator ska orka så spänningen kan variera ganska kraftigt upp o ned. Det kanske inverterverk är bättre på? Du behöver belasta de tre faserna jämnt, fördela alla hushållsapparater mellan dem. Räkna inte med att kunna nyttja dess fulla effekt 2.2 kW, räkna med ca hälften.

4. H
    Medlem · Nivå 12
    På en del elverk så brukar frekvensen följa varvtalet. Även spänningen "svajar" en hel del på försmå verk.
    Höga belastningstoppar hinner inte små elverk med, varvet och frekvensen sjunker
    kör en ups mellan elverk och elektronik, den fixar till spänningen och elektroniken klarar sej.

5. A
    Medlem · Nivå 19
    Du får nog specificera lite närmare vilken UPS du menar. Det finns UPS:er som aktivt "snyggar till" spänningen vid nätdrift. Det gäller inte de vanliga billiga UPS:erna. De billiga UPS:erna släpper för det första nätspänningen rakt igenom. Möjligen någon varistor som skyddar mot transienter. För det andra ger de ful "modifierad sinus" när de växlar till batteridrift. Variationer i spänning och frekvens på matningen kan den inte göra något åt.

Alla generatorer ger någorlunda ren sinus. Däremot är varken spänning eller frekvens speciellt stabil, men det måste inte vara ett problem. Ett större problem kan transienter vara. Problem kan uppstå vid frånkoppling av en stor last när en liten last samtidigt är ansluten. Exempelvis om en spisplatta som varit inkopplad stängs av när en mobilladdare är ansluten så kan mobilladdaren med lite otur ta skada. Det skyddar man sig mot med exempelvis en varistor. Ett enkelt åskskydd innehåller detta.

Elverket det är fråga om klarar säkert lasterna som det talas om. Som Bo säger bör man dock inte räkna med maxeffekt. För extra säkerhet kan man komplettera med ett billigt åskskydd. Ännu bättre blir det med ett linjefilter, men det kanske är överkurs.

Redigerat 10 jan 2015 21:41
  6. H
    Medlem · Nivå 12
    Givetvis menar jag en riktig ups, inte den billigare som släpper igenom nätspänningen rakt av.
    Finns riktigt bra grejer
    Typ som har ingång för nät samt egen ingång för elverket. en del klarar +-10% i avvikelse på inmatad frekvens. samt att de fixar stora variationer på inmatad spänning.

Varistorer är också en fin lösning.
    Linjefilter var en bra idé.

Eller köra ett mindre elverk med fin spänningskvalite för datorer mm.
    Samt ett lite större elverk för de större "okänsliga" förbrukarna

7. GK100
    Medlem · Nivå 21
    Ett bra sätt att undvika problem är som nämnts att inte lasta verken i närheten av märkdata kanske < 50% i allmänhet. Och om man har trefasverk se till att man inte snedbelastar en fas, bra om man ser till att det åtminstone ligger lite last på alla tre. Att trimma varvtalsregulatorn om möjligt förebygger även avvikelser i spänning/frekvens, många små verk har ingen AVR så inte bara frekvensen utan även spänningen är direkt varvtalsberoende.

8. C
    Medlem · Nivå 14
    Har inte ett tips tidigare varet att hänga på en resistiv last med lagom effekt, tex en värmefläkt eller bygglampa?
    Den kan då absorbera spänningstransienter snabbare och jäma ut lite uppåt.

• Laddar…