Byggahus.se

Elvärme på källargolv, isoleringsskivor nödvändigt eller funkar flytspackel?

1. O
    Medlem · 4 inlägg

ojamaa

Medlem
    Hej, jag ska lägga klinkers på ett källargolv ( ej våtrumszon ), huset är byggt ca 1920.

Jag tänkte lägga elvärme, har redan börjat lägga ut armeringsnät och stripa fast värmeslingan.
    Jag tänkte inte på att lägga isoleringsskivor som behövs för att undvika omvänd fuktvandring,

Jag har köpt flytspackel och värmeslingor från ett märke som ej har isoleringsskivor, därför vill jag helst använda mig att de produkter jag redan har köpt.

MIN FRÅGA: Går det att säkra med ett par mm flytspackel och sedan lägga värmekabel och sedan flytspackel igen istället för isoleringsskivor?

Jag vet ej hur tjockt betonggolvet är.

Tack !

2. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 10 349 inlägg

Stefan N

Verktygstokig
    Säkra vad med flyt? Man har ju inte flyt istället för isolering.

3. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 881 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Ditt största problem är nog inte fuktvandringen.
    Utan att du kommer att värma upp hela jordklotet , förutom ditt hem, med denna golvvärme.

För du har väl inte gått på skrönan att "värmen stiger uppåt"?

4. O
    Medlem · 4 inlägg

ojamaa

Medlem
    Jag kopplar inte vad du menar, ytan är ca 4,5 kvm2.
    Tror du att det är nödvändigt med isolering ?

5. jockeping
    Renoverare · Jönköping · 333 inlägg

jockeping

Renoverare
    Det är nödvändigt med isolering. Även om jag förstått att dessa isoleringsskivor inte är det mest optimala så tjänar du på att ta bort prylarna du satt och skaffa isoleringsskivor. Jag tror du kan använda en annan fabrikörs skivor till den slingan du har, hör med fabrikören ifall att.

6. H
    Moderator · Stockholm · 44 278 inlägg

hempularen

Moderator
    Om vi antar att du har ca 100w/kvm. Utan isolering så kommer du att ha en i princip konstant förbrukning på 500w i det golvet. Det ger typ 4000 kwh per år.

Med isolering så kan man anta att förbrukningen blir ungefär som för resten av huset. Så vi gissar att ytan är 3% av din totala golvyta, och med en total årsförbrukning på ex. 25 000kwh. Så skulle det bli kanske 7 - 800 kwh per år.

Det är ett extremt grovt sätt att räkna, förbrukningen i rummet styrs väldigt mycket av om det är ytterväggar eller innerväggar, hur väl de är isolerade osv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.