Byggahus.se

Elvärme och vanlig el i samma vp-rör?

1. P
    Medlem Nivå 8
    Håller i samråd med min elektriker på att förborra lite i reglarna där elektrikern efter semestern skall dra vp rör.
    Det är ett mindre rum som där vi renoverar ytskikten. Huset är ett radhus från 60-talet

I huset finns 2 "slingor" på separata centralbrytare - en för "central elvärme" där 400v elementen är kopplade samt den andra för resten dvs uttag och belysning mm.

Fråga: Får dessa 2 gå i samma vp rör/flexrör?

Jag frågar eftersom ett element behöver flyttas och undrar om jag då kan dra kablarna i den andra slingans vp-rör eller om det måste vara separat.

2. P
    Medlem · Nivå 7
    Om du hade haft samråd med en elektriker hade han direkt sagt att du inte får göra så.
    Ett tips: Ingen kommer klanka ner på dig för att du kopplar själv. Men var rak med det så får du svar utifrån rätt förutsättningar.

3. P
    Medlem Nivå 8
    Förborra i reglarna och dra rör hade han inga problem med att jag gjorde eftersom det endast var en mindre korrigering och han själv inte hade tid att ordna det innan semestern. Jag behöver få på gipset snarast. Att koppla eller dra kabel själv kommer jag naturligtvis inte att göra, eftersom jag saknar både kunskap och tillstånd.

4. Bästa svaret

Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Om man ska utgå ifrån reglerna så finns inget förbud mot att blanda olika kretsar i samma VP-rör. Men det är ytterst olämpligt och bör ses som förbjudet, av flera skäl:
    - Man måste räkna på 4 eller fler belastade ledare i röret, vilket ofta medför de vanliga tumreglerna om 10 A / 1.5 mm² etc inte gäller.
    - Man måste hålla isär kretsarna i dosor etc, och eftersom neutralledaren ska vara blå är det upplagt för misstag.
    - Även risken för sammanblandning i dosor är uppenbar.
    - Plus risken att man inte frånskiljer rätt central vid arbete, ibland båda.
    - etc

• Laddar…
  5. P
    Medlem Nivå 8
    Tack för bra info. Gjorde som du sa och elektrikern blev nöjd.

6. S
    Medlem · Nivå 10
    Jag ser inte att Bo sa något du skulle göra, så vad exakt gjorde du? :p

7. P
    Medlem Nivå 8
    Avstod från att använda samma rör utan drog istället en separat flexslang för elvärmens kablar. dessutom hade det nog blivit trångt att dra allt i samma rör, för det var redan kämpigt att dra fram kablage med dragfjädern. Elektrikern hävdade att det var "snäva böjar"