Byggahus.se

Eluttag vid strömbrytare

1. K
    Medlem · Nivå 11
    Varför sätter man sällan eluttagen i smidig arbetshöjd direkt under strömbrytaren som man ju gärna sätter smidigt i arbetshöjd direkt innanför en dörr tex. I riktigt gamla hus sitter gärna alla uttag ca en meter över golv, varför var det så? Idag när man drar kablarna i taket borde det vara ännu mer prioriterat..

Vem vill egentligen krypa på golvet bakom soffan när datorn behöver ström?

2. tommib
    Husägare · Nivå 23
    För att de flesta inte vill ha sladdar, eller ens uttag, mitt på väggen. I äldre hus sitter ofta uttagen högt invid fönster eftersom de var till för belysning. Det var i stort sett det, och ev någon radioapparat, som el användes till i sådana hus.

Sk städuttag under strömställare vid dörren förekommer, speciellt i förråd och liknande. Om du vill ha ett uttag mitt på väggen för datorn är det dock inget som hindrar dig från att be elektrikern sätta ett där. Samma gäller uttag under strömställare. Eftersom det praktiska i ev uttag på väggen beror mycket på möbleringen i rummet löser de flesta datorproblemet med en strategisk skarvsladd.

I kök har man vanligen just dessa praktiska uttag på väggen/under överskåpen eftersom man mer sällan flyttar runt diskbänken.

3. Bästa svaret

S
    Medlem · Nivå 11
    Det har varit mycket diskussioner om detta, då har det handlat om elektrikernas arbetsmiljö. Det var på tapeten att standardhöjden skulle upp från 20 till 70cm över golv. Detta blev aldrig av då folk som sagt inte vill ha uttagen på den höjden.

Däremot tror jag standarden genomfördes i offentliga utrymmen ( anledningen att jag inte vet är för att jag aldrig jobbar med starkström längre)

Däremot i mitt hus sitter uttagen på 20cm ög, plus ett uttag direkt under varenda brytare i hela huset. Det tyckte min sambo var fullständigt onödigt när jag gjorde det, nu är hon oerhört tacksam varenda gång hon ska i med mobilladdare, dammsugare, hårfön eller vad det nu än är :)