6 335 läst ·
11 svar
6k läst
11 svar
Eluttag till köksö
Ska bygga en köksö till vårt kök och ett par uttag hade varit bra att ha. Är dock ingen ström och den kommer stå mitt i köket.
Kanske en dum fråga men går det på något sätt att få ström till uttag via uttaget i taket som hallampan sitter i. Är ett taklampsuttag där idag
Kanske en dum fråga men går det på något sätt att få ström till uttag via uttaget i taket som hallampan sitter i. Är ett taklampsuttag där idag
Medlem
· Blekinge
· 11 702 inlägg
Nej det är olämpligt.Förmodligen är lampan ojordad och du skulle nog behöva jordat uttag.
Ett sätt kan vara:
Dra nya trådar till takuttaget så att det finns fas. nolla och skyddsjord där. Installera sedan därifrån ett hängande eluttag som man har i verkstäder.
Ett sätt kan vara:
Dra nya trådar till takuttaget så att det finns fas. nolla och skyddsjord där. Installera sedan därifrån ett hängande eluttag som man har i verkstäder.
Nja, det går inte att säga på rak arm att det är olämpligt att ta det från hallens takdosa, det kan vara första kopplingsdosan på väg ut från centralen. Däremot är en köksö ett ställe där man gärna kopplar in apparater med hög förbrukning så av den anledningen är det bättre med en egen grupp (eller två) direkt från centralen. Det är helt enkelt inte bra att blanda just uttag i kök med andra grupper.
Angående det hängande eluttaget.... Det tilltalar verkligen praktikern i mig. Inga sladdar som ligger och skräpar på bänken och blir äckliga, lättåtkomligt. Min fru däremot skulle troligen hänga mig i det.
I och med att du frågar, ta in en elektriker tidigt i projektet som kan komma på bästa lösningen.
Angående det hängande eluttaget.... Det tilltalar verkligen praktikern i mig. Inga sladdar som ligger och skräpar på bänken och blir äckliga, lättåtkomligt. Min fru däremot skulle troligen hänga mig i det.
I och med att du frågar, ta in en elektriker tidigt i projektet som kan komma på bästa lösningen.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Skall inte köksön ha några andra anslutningar till "infrastrukturen"?
Som el till spis, vatten, avlopp osv.
Kanske läge att såga upp i golvet i så fall.
Som el till spis, vatten, avlopp osv.
Kanske läge att såga upp i golvet i så fall.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
OK.
Det är mycket sällan, tycker jag, som vi använder en elapparat.
Det är när vi vispar grädde eller "vaniljvisp", och det brukar vi göra över diskbänken pga stänket.
Så, som beredningsbänk, för att hacka och skiva matvaror, borde det funka bra utan elanslutning.
Eller kanske jag är för gammaldags i mitt tänkande
Det är mycket sällan, tycker jag, som vi använder en elapparat.
Det är när vi vispar grädde eller "vaniljvisp", och det brukar vi göra över diskbänken pga stänket.
Så, som beredningsbänk, för att hacka och skiva matvaror, borde det funka bra utan elanslutning.
Eller kanske jag är för gammaldags i mitt tänkande
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 960 inlägg
Sätt balongvispen i skruvdragaren så är sladdproblemet löst 
Går det att dra en sladd under golvet?
Går det att dra en sladd under golvet?
Medlem
· Blekinge
· 11 702 inlägg
Han stackaren har ju ingen källare/golv att såga upp och dra ledningar. En eloge till källare!!!
KoW, vi är för gamla för denna värld!
KoW, vi är för gamla för denna värld!
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Klicka här för att svara