Jag ska sätt in en ångduschkabin i mitt badrum och den kräver ett eget uttag eftersom den drar 3000w. Min fråga är var man sätter ett sådant uttag vid duschen?
Vill ju helst ha det inne vid duschhörnan.

/Tommy

Åhh en sån där eu grej igen,

Sätt den bakom/ovanför och glöm inte JFB.

Anslut den förslagsvis FAST ansluten.. via tvåpolig brytare (och jordfelsbrytare)

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
3000W... Du behöver dra 2,5 16amp säkrat snöre...
Detta skulle jag utan att tveka göra som en fast anslutning.
JFB är ett måste...
Alt personskydds automat om det inte finns jordfelsbrytre sedan förut.
/Mats

Till min ångduschkabin drog jag ny matning, 2,5 mm, 16 A från separat personskyddsautomat. Anslutningsdosan, IP 44 med dragavlast, satte jag så nära hörn som möjligt, 1700mm från golv. Blir bra d.

//WSP

13A personsk. aut. duger ju, men 2.5kvmm är inte fel.

13A är precis på gränsen. Med 230 V så får vi 2990 VA. 16A känns stabilare

Jo jag ska dra nya 2,5mm kablar från centralen, elektrikern får koppla in med jfb eller psb.

vad jag mest tänkte på var vart jag ska sätta dosan, kan sätta den i taket eller på väggen, problemet är ju om man vill ta bort kabinen en dag och ha duschhörna men då kan man ju koppla ur strömmen helt nere i centralen.

Så typiskt att du aldrig fick något svar på detta....för det skulle ju jag ha behövt just nu. :)

På väggen blir bra. Det finns ingen standardhöjd angiven så det beror lite på var kabeln går in i duschkabinen. Det ska ju vara torrt utanför en duschkabin så det ska inte spela någon roll men man vill nog ändå gärna ha dosan högt placerad typ 1300 mm eller högre. För bubbelbad vill man ha en lågt men då skyddas den av karet. Så det beror på lite på hur duschkabinen ser ut och hur pass skyddad dosan blir. Räkna dock med IP44 i vilket fall.

Använd en anslutningsdosa med tätningsdamask så är det inga problem

Damask om det är en infälld installation med dosa

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.