2 943 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Eluttag i kök nära spishäll
Hej, jag är på g att beställa Ikea kök inkl häll men induktionshällen hamnar nära ett eluttag som sitter ca 20cm up på väggen ovan bänkhöjd och ca 10cm till vänster om hällen( dess vänstra kant). Jag tycker det är bra apropo elvisp o så då det är lång bänk vill vänster om hällen (och nej det går ej att flytta uttaget mer till vänster pga fönster), är inte rädd att det skulle skvätta in frityrolja i eluttaget eller annat, men finns det några branch REGLER som säger att det måste vara x,y,z cm mellan spishäll o uttag eller liknande? Viss jag kan motvilligt flytta hällen lite till höger och justera bänkskåpbredder om jag absolut måste för att klara mig undan försäkrings/besiktningstjafs. Tips? Tack tack /Karin
Nu kommer ju inte hällen vara ända in mot väggen men uttaget kommer hamna olämpligt vad det låter som. Sladdar dras nära heta kastruller, det bör du kunna få till bättre på något vis. Ska du kunna koppla in apparater behöver du väl mer än 1 decimeter?K KarinK skrev:Hej, jag är på g att beställa Ikea kök inkl häll men induktionshällen hamnar nära ett eluttag som sitter ca 20cm up på väggen ovan bänkhöjd och ca 10cm till vänster om hällen( dess vänstra kant). Jag tycker det är bra apropo elvisp o så då det är lång bänk vill vänster om hällen (och nej det går ej att flytta uttaget mer till vänster pga fönster), är inte rädd att det skulle skvätta in frityrolja i eluttaget eller annat, men finns det några branch REGLER som säger att det måste vara x,y,z cm mellan spishäll o uttag eller liknande? Viss jag kan motvilligt flytta hällen lite till höger och justera bänkskåpbredder om jag absolut måste för att klara mig undan försäkrings/besiktningstjafs. Tips? Tack tack /Karin
Ett foto hade kanske underlättat men i mina öron låter det inte som mycket till yta vänster om hällen. Uppe till höger om hällen mot bänkskåpet eller att få mer yta där uttaget är idag. Kanske i skåpet under hällen annars, mest så det inte dras kablar kors och tvärs över Wokpannorna.
Den placering som du är inne på har funkat för oss i några årK KarinK skrev:Hej, jag är på g att beställa Ikea kök inkl häll men induktionshällen hamnar nära ett eluttag som sitter ca 20cm up på väggen ovan bänkhöjd och ca 10cm till vänster om hällen( dess vänstra kant). Jag tycker det är bra apropo elvisp o så då det är lång bänk vill vänster om hällen (och nej det går ej att flytta uttaget mer till vänster pga fönster), är inte rädd att det skulle skvätta in frityrolja i eluttaget eller annat, men finns det några branch REGLER som säger att det måste vara x,y,z cm mellan spishäll o uttag eller liknande? Viss jag kan motvilligt flytta hällen lite till höger och justera bänkskåpbredder om jag absolut måste för att klara mig undan försäkrings/besiktningstjafs. Tips? Tack tack /Karin
https://www.byggahus.se/forum/threads/eluttag-i-koek.406112/#post-4094330
Klicka här för att svara