Byggahus.se

Eluttag i kök

1. vildalva
    Medlem Nivå 1
    Jag håller just på att planera elen i mitt kommande kök. Vad är era bästa tips? Köket har en U-form med ena bänken som en halvö mellan köksdel och matsal.

2. B
    Medlem · Nivå 22
    Många eluttag längs väggarna och placerade en bit upp på väggarna, tillräckligt högt för att det inte ska stänka in i dem i första taget men inte så högt att det blir svårt att stoppa in kontakterna. Dock inte så nära hällen att man riskerar att få en sladd som lägger sig över hällen. På kökshalvöns kortsida kan man ha uttag nära bänkskivan.

Uttag för vattenkokare och kaffemaskiner etc. bör sitta på egna separata säkringar eftersom de drar så mycket ström.

• Laddar…
  3. P
    Allvetare · Nivå 3
    +1 på översyn av elen när ni installerar maskiner/uttag. Det är väldigt irriterande att t.ex inte kunna ha ugnen och en apparat på samtidigt utan att säkringen går.

När det gäller placering av uttag så är mitt bästa tips att tänka igenom vilka apparater ni har och var ni brukar jobba med dem. Glöm inte att man kan ha infällda uttag i köksbänken också (används kanske mest på köksöar iofs)

• Laddar…
  4. B
    Medlem · Nivå 22
    Fast då bör de nog vara långt bort från där man brukar slabba för det verkar inte så bra om något rinner på uttagen.

5. Nancy Alke
    Medlem Nivå 8
    Efter att ha renoverat köket efter eget huvud och sedan flyttat till ett hus med ett litet 50-talskök så vet jag verkligen vad jag saknar och inte.
    Saknar
    Lådor i stället för skåp, man behöver nästan dubbelt så många skåp för förvaringen annars. Tänk bara att få ha en låda bara för grytlocken.
    Dubbla hoar, en mindre singelho med kran.
    Induktionshäll
    Diskbänkskåp med sortering och elektrisk öppnare.
    Massor av eluttag.
    Saknar inte:
    Lägre överskåp med vitrin ovanpå, man har ingenstans att stuva undan gamla vaser och annat.
    "smyglådor" i alla överlådor... dom var mest ivägen och stal höjd.
    Smala skåpet, men det var ett nödvändigt ont.
    Skena med spottar i taket, man stod ändå ivägen för ljuset när man stod vid bänkarna.
    Eluttag i bänken, var mest ivägen.

• Laddar…
  6. vildalva
    Medlem Nivå 1
    Hej Nancy!!!
    Tack för många bra tips!

7. Music Man
    Medlem Nivå 10
    Ett sådant här uttag är väldigt smidigt att ha .

• Laddar…
  8. T
    Medlem · Nivå 16
    Man kan kombinera ett uttag med en korttidstimer i samma hus. Praktiskt för dom som alltid är oroliga om kaffemaskinen är avstängd, och kanske en nyttig säkerhetsdetalj.

9. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    All tid du lägger på elplaneringen är väl investerad (y).

Ta tex. elvispen och mät sladden och sätt uttag så tätt att du kan stå i princip överallt utan sladden är i vägen även om man är flera i köket med den. Där du tänkt ha kaffebryggare, micro etc så ska uttaget vara precis där.

Vi placerade uttag särskilt med tanke på att kunna ställa våffeljärn på hällen under fläkten.

Ska ni ha överskåp så är dessa uttag väldigt bra att sätta i vinkeln mellan skåp och vägg https://www.elbutik.se/product.html/exxact-hornbox-med-3-vagsuttag-bp-vit

(Finns både med 2 och 3uttag och går även att bygga med usb-uttag)

Alla stora förbrukare ska som sagt ha egna säkringar men dela upp de andra uttagen på fler säkringar också.

• Laddar…
  10. T
    Medlem · Nivå 12
    Jag har dragit fram en trefasgrupp för bänkuttagen och satt tre trippel hörnuttag under skåpen som matas av varsinn fas samt tre uttag på ett lite högre skåp som också går på varsin fas. Nu kan jag utan problem köra kaffebryggare, vattenkokare och brödrost samtidigt.

Om du tänker köra maskiner på halvödelen skulle jag fundera på pop-upp uttag

• Laddar…
  11. vildalva
    Medlem Nivå 1
    Smart! Tack!

12. vildalva
    Medlem Nivå 1
  13. vildalva
    Medlem Nivå 1
    Tack för tips!
    Jag renoverar ett 50tals hus och vill behålla stilen så jag kör på renovas uttag. När vi pratar kaffebryggare osv sätter du då ottaget uppe vid överskåpet eller nere vid bänken? Jag hade tänkt uppe men så sa nån att det är bättre nere för att sladdarna då syns mindre, vilket fick mig att börja fundera... :)

14. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 19
    Jag har mina uttag 120cm från golvet. Superbra! Och har ca cc200cm så det aldrig är längre än 1m till ett uttag. Sladden är ju ofta ganska kort på köksmaskiner.

Har uttag ganska nära spisen och det är lite synd skulle gärna haft dom 30cm ifrån men jag har fönster där så det gick inte.
    Popup uttag och vinklade under överskåpen tycker jag är dumt bara. Enkla på väggen är snyggast och smidigast.

15. vildalva
    Medlem Nivå 1
    Tack för bra tips!