Har satt upp renoveringsgips och kommit fram till ett eluttag. Inser att det blir svårt att hantera det nya ”djupet” på väggen med befintlig installation, tänker att jag oxå vill byta till ett modernare uttag. Min fråga blir helt enkelt hur gör jag?.. se bilder. Har tänkt byta uttag till denna: https://www.jula.se/catalog/el-och-...-och-strombrytare/vagguttag/vagguttag-400529/

Fråga 2: kan jag byta till ett jordat utan att koppla in jord, för att senare anlita elektriker som kopplar in jorden, då vi behöver göra detta på fler uttag.

• Närbild på ett gammalt eluttag demonterat från väggen, med två exponerade kablar, framhävd av en hand som håller i uttaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en hand som håller en borttagen eluttagsplatta framför en vägg med nyrenoverat gips och gammalt gult heltäckningsgolv.
    Skapa konto
  • Ett gammalt eluttag demonterat från väggen, visar ledningar och kopplingsdetaljer i närbild.
    Skapa konto
  • Vägg med renoveringsgips och ett öppet eluttag med synliga kablar; uttagslocket ligger på golvet bredvid.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Ledsen
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
J johan_81 skrev:
  1. En förhöjningsring är nog det du söker. Exempelvis [länk]
  2. Absolut inte.
På fråga 1: tack jag köper en sån så löser det djupet. På fråga 2 vad kan gå fel? Är det skillnad på ojordat uttag och jordat uttag utan jord inkopplad? Jag fattar att man inte ska ha det så en längre tid då det blir falsk säkerhet men jag tänkte bespara mig att köpa nya jordade för att om ett halvår behöva köpa 10 nya jordade uttag..

Bästa svaret

A
Det finns påbyggnadsringar att köpa och sätta i dosan så den linjerar med gipsen.
Det finns även längre dosskruv om det behövs.

Ett vanligt dubbelt infällt ojordat uttag borde passa bra då.

Det finns en risk att de jordade uttagen utan jord blir kvar permanent.

Redigerat:
  • Gilla
EvertL och 6 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Om det finns en rimlig och billig lösning med förhöjning är det sjukt onödigt att blanda in andra lösningar som bryter mot regler och kanske dessutom kan vara farlig.

• Gilla
Göran Tivenius och 1 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Det finns påbyggnadsringar att köpa och sätta i dosan så den linjerar med gipsen.
Det finns även längre dosskruv om det behövs.

Ett vanligt dubbelt infällt ojordat uttag borde passa bra då.
risk att det blir permanent var ett klent svar, vi ska byta proppskåp till modernare elcentral och jorda alla uttag i december med behörig elektriker i samband med att vi ska renovera badrum. Så åter till frågeställningen, utöver att det för en ovetande de närmsta månaderna ser ut att vara jordat uttag, finns det nån övrig risk med att koppla in ett jordat uttag utan jord?

Farstatjej90
J Joakim Jonsson1 skrev:
risk att det blir permanent var ett klent svar, vi ska byta proppskåp till modernare elcentral och jorda alla uttag i december med behörig elektriker i samband med att vi ska renovera badrum. Så åter till frågeställningen, utöver att det för en ovetande de närmsta månaderna ser ut att vara jordat uttag, finns det nån övrig risk med att koppla in ett jordat uttag utan jord?
Om alla som använder det vet att det är så kanske det är lugnt men det kan ju hända mycket till december.
Dessutom kommer alla elektriker anmärka på det och börja fundera på vilka övriga "lösningar" du hittat på.
Kanske du är helt säker på vilket uttag du ska byta till i resten men elektrikern kanske har nån synpunkt så det blir nåt annat då har du ett udda uttag eller ett för mycket
Och sen till sist när det finns en lösning som är bra, varför vill du envist välja en lösning som är dålig 🤔

• Gilla
MsTake och 4 till
  • Laddar…
A
Det bryter mot elinstallationsreglerna kap 1 som i sin tur betyder att elsäk fs 2022:1 god elsäkerhetsteknisk praxis inte uppfylls och då också elsäkerhetslagstiftningen.

Man skulle kunna tänka sig att någon t ex pluggar i en skarvsladd där för en skyddsjordad produkt utomhus ovetandes om läget och får en elchock med svåra skador eller död vid ett isolationsfel.

Det är nog en samlad helhetsbedömning som ligger bakom med riskidentifiering, riskanalys, riskbedömningar och hela köret flera varv om.
Vi har lagt ribban på den nivån. Uttag ska vara fullkopplade.
Det finns säkert andra riskfaktorer också.

Men jag förstår hur du tänker.

• Gilla
MultiMan och 10 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Det bryter mot elinstallationsreglerna kap 1 som i sin tur betyder att elsäk fs 2022:1 god elsäkerhetsteknisk praxis inte uppfylls och då också elsäkerhetslagstiftningen.

Man skulle kunna tänka sig att någon t ex pluggar i en skarvsladd där för en skyddsjordad produkt utomhus ovetandes om läget och får en elchock med svåra skador eller död vid ett isolationsfel.

Det är nog en samlad helhetsbedömning som ligger bakom med riskidentifiering, riskanalys, riskbedömningar och hela köret flera varv om.
Vi har lagt ribban på den nivån. Uttag ska vara fullkopplade.
Det finns säkert andra riskfaktorer också.

Men jag förstår hur du tänker.
Alright, död och elchock låter riskfyllt så det håller vi oss ifrån, det finns med andra ord en utökad risk jämfört med ojordad då. Kanske kan behålla de gamla i resterande rum till december mha förhöjningsringen.

• Gilla
Olle Hugo och 2 till
  • Laddar…
J Joakim Jonsson1 skrev:
Alright, död och elchock låter riskfyllt så det håller vi oss ifrån, det finns med andra ord en utökad risk jämfört med ojordad då. Kanske kan behålla de gamla i resterande rum till december mha förhöjningsringen.
Köp beggade, ojordade uttag på Tradera istället. Den modellen du visar på bilderna är livsfarlig, särskilt för små barn, eftersom det är lätt att råka komma åt stiften på stickproppen när den är halvvägs i.

Jag köpte 20 ojordade uttag när vi flyttade in i vårt hus för några år sedan, jag tror inte det kostade mig mer än 500 kr. Några av dem var trasiga men de allra flesta har fungerat utmärkt.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Nu känns det som att det blev väldigt enkelt att påpeka att jordade uttag inte ska sättas in där jord inte finns, det var inte riktigt det som var frågan. Utan om det var farligt eller risk för nån sorts kortslutning eller liknande om jorden saknades i väntan på elektrikern som skall dra in jord till många uttag i huset. Tanken med detta var att jag inte skulle behöva köpa nya uttag strax igen. Synpunkter av typen ”detta är inte praxis” och det står ditten och datten i elhandboken och lag mm har vi redan fått veta och konstaterat. Tack för hittills inskrivna svar.

• Ledsen
Leif So
  • Laddar…
Har du redan läst den länkade tråden?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Har du redan läst den länkade tråden?
Ja det var mycket olika tankar kring frågeställningen. Jag tolkar det hela som att det egentligen inte är farligare än innan förutom att det är fel och ger ett felaktigt intryck av installationen. Nu har jag dock hittat riktigt billiga ojordade uttag som jag kommer att använda till dess att elektrikern kommer och jordar. En kostnad som inte svider, känns bättre att ha det korrekt. Vill ju inte att en hantverkare längre fram i november/december missar kommunikationen att det är ojordat och sen skarvar från rummet in i badrummet när de renoverar! 😅

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.