Byggahus.se
Jag tänkte ersätta ett 110v eluttag på toaletten med ett 220v.
Problemet är att det befintliga uttaget är ca 110x78mm och jag behöver liknande storlek för att täcka hålet.
Var hittar jag det?

Nånstans har jag sett uttag avsedda för just detta, dosan är annorlunda också. Eljo/Schneider har åtminstone med inbyggd jordfelsbrytare som passar.

tommib
De där 110V uttagen är väl anpassade efter amerikanska dubbeldosor som är rektangulära.

Är det en toalett eller ett badrum? Dvs finns det dusch/badkar i utrymmet eller inte? Om det finns måste du ha jordfelsbrytare och uppfylla en del avståndskrav....

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Måste egentligen ha en JFB oavsett (om det inte funnits ett 230V uttag i utrymmet tidigare).
Då det är att anses som en nyinstallation och dagens krav då gäller.

Och jordledare ska också dras fram.

Jag har jordfelsbrytare och jord har jag dragit fram, så åter till uttaget.
Dosan är en rektangulär svart sak.
Kanske någon har en länk till ett uttag som passar?

Mikael_L
En möjlighet är att köpa ett vandalsäkert uttag (jag har tyvärr inte koll på enummer eller märke) som är större och har 4 skruvar som man skruvar i väggen.

Inte billigast eller snyggast, men åtminstone en möjlig lösning.

Du kanske menar E1832636: VÄGGUTT ROBUST 2V INF

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Passar inte ett vanligt dubbeluttag, alltså avsett för dubbeldosa?

tommib
Den här sidan kanske kan vara något, om det nu är så att det där uttaget sitter i en amerikansk dosa. Om den följer ameriskansk standard ska den vad jag förstår vara 2x4".

http://internationalconfig.com/icc6.asp?item=79120x45-N

Hur man beställer därifrån är en helt annan fråga.

elmont skrev:
Du kanske menar E1832636: VÄGGUTT ROBUST 2V INF
Skulle fungera, men är egentligen onödigt stor.
Det får bli min reservlösning.

tommib skrev:
Den här sidan kanske kan vara något, om det nu är så att det där uttaget sitter i en amerikansk dosa. Om den följer ameriskansk standard ska den vad jag förstår vara 2x4".

[länk]

Hur man beställer därifrån är en helt annan fråga.
Dessvärre stämmer ej detta mått.
Jag skall ta en bild.

Det är locket som är ca 110x78mm och innanför är det en rektangulär svart dosa som är något mindre.
20161204_183804.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eljo har ett uttag med inbyggd jfb som ska passa där. Lite onödigt dyrt om det nu redan finns jfb men då blir det ett vettigt uttag iaf.

Fotografen skrev:
Eljo har ett uttag med inbyggd jfb som ska passa där. Lite onödigt dyrt om det nu redan finns jfb men då blir det ett vettigt uttag iaf.
Jag hittar inte det.
De jag hittar är inte så höga(110mm).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.