Byggahus.se
P pmd skrev:
Marjasin blev helt friad i domstol, men han får tydligen klä skott för sina redovisningsmetoder även efter döden …
Annars kan man göra som Parnevik sketchen om Mundebo. Addera med adergummi.

P pmd skrev:
Marjasin blev helt friad i domstol, men han får tydligen klä skott för sina redovisningsmetoder även efter döden …
Visserligen blev han friad men det beror ju på att rätten ansåg att han inte hade någon redovisningsskyldighet.
Har dock för mig att det är fastställt att han hade klippt & klistrat med kvittona om jag minns rätt.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
A
M MrDizzy skrev:
Visserligen blev han friad men det beror ju på att rätten ansåg att han inte hade någon redovisningsskyldighet.
Har dock för mig att det är fastställt att han hade klippt & klistrat med kvittona om jag minns rätt.
Japp och med tjänstemannaansvaret kvar så hade det iallafall blivit något av dessa skattemedel man la ut för att åtala honom...
dog väl ifjol vid den här tiden.?
91 år gammal..
vila åt hans sinne.. vila i ro.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Tillbaks till trådens ämne.
Med ett totalpris per kWh på 5kr i januari i SE4 kan vi leta efter några vinnare, förlorarna är väl den majoritet av förbrukare som har ”rörligt prisavtal”.
Av ett tänkt totalpris på 5kr går 1kr och 45öre till staten i elskatt och moms. Kvar 3.55kr. Av dessa går 1.10kr till nätägaren. Kvar 2.45kr. Antag att producentens kostnad är 45öre så blir vinsten 2kr/kWh. Rätta mig gärna om jag har fel.

En tänkt vinterförbrukning på 2000kWh/mån ger således staten en intäkt (rörligt prisavtal) i SE4 på 2900kr av vilka man ytterst generöst efterskänker 2000kr som ett bidrag. Hur mycket får staten över i SE1 när man ger samma elstödsbidrag?

Nu kan vän av ordning påstå att de som har rörligt avtal får stå sitt kast. Sant, men de fastprisavtal som finns löper ut efterhand och jag tror mig inte kunna teckna om till några 40öre plus nät och skatt.

• Gilla
acmalmberg
  • Laddar…
P Pallewea skrev:
Av ett tänkt totalpris på 5kr går 1kr och 45öre till staten i elskatt och moms. Kvar 3.55kr. Av dessa går 1.10kr till nätägaren. Kvar 2.45kr. Antag att producentens kostnad är 45öre så blir vinsten 2kr/kWh. Rätta mig gärna om jag har fel.
Du missar det som går till statliga Svenska kraftnät i form av effektavgift.

• Gilla
Pallewea
  • Laddar…
P
M MrDizzy skrev:
Ja, han klippte i dem, men jag vet inte hur och varför. Hursomhelst är Marjasin inte ett bra exempel på det du skrev i inlägg #132.

Jag tycker nog minst lika illa som du om politiker som "fuskar" och jag är inget fan av socialdemokratisk politik, men jag tycker inte heller att man ska beskylla folk för att gjort ett fel som de inte har gjort.
Marjasin förtjänar ett bättre eftermäle än så. (Av flera skäl. Kolla upp honom så får du se).

T Thomas' skrev:
Betalar husägare i söder högre skatt?

Får dom som bor i norr lägre kostnad på drivmedel?

Det skall inte drabba individen, inte vi som tagit beslut att lägga ner kärnkraften, ingå avtal med Europa gällande ledningar. Det är ni som röstat som ni gjort som lett fram till detta. Jag som individ vill ha bidraget lika mycket som alla andra.

Självklart skall det inte spela någon roll var i landet man bort, avdraget skall gälla samma för alla, och inget annat!
Inte heller vi i söder som beslutat om Elprisområde. Faktiskt något Sverige blev ålagda från EU.

E Emanuel01 skrev:
Matpriserna i Norrland är högre men tvivlar på att det korregerar elpriset.
Och husen är nästan gratis så det korrigerar tillbaka med ungefär inga räntor… som ska betalas med lägre löner… ja det finns ingen 100% rättvisa i livet. Men man kan ju åtminstone bjuda till och försöka.

om det inte fanns någon annan rimligt enkel lösning på elstödet hade jag inte klagat på att det blev såhär. Men nu är det ju så sjukligt inkompetent gjort. Det tog norrmännen 3 veckor att börja med ”återbäringen” och då är den dessutom ”rättvis”.

Det som oroar mig mest är hur många andra områden regeringen är lika inkompetent på. Men där jag inte kan, förstår eller är intresserad av bakgrunden så jag vet inte om det. Det skrämmer mig mer än detaljerna i detta förslaget.

Rickard.
K koolla skrev:
Och husen är nästan gratis
Husen är billiga i inlandet men jag tror du skulle bli förvånad över hur nära storstäderna huspriserna är ungefär samma som i norrlands städer.

Villasnittet i Umeå ligger på ca 4.5miljoner och snittet i hela Skåne är enligt sanma hemsida är 4 miljoner. Norrland har kanske dom billigaste husen men dom flesta husen som köps och säljs (i städerna) är rätt nära riks snittet.

Rickard. Rickard. skrev:
Husen är billiga i inlandet men jag tror du skulle bli förvånad över hur nära storstäderna huspriserna är ungefär samma som i norrlands städer.

Villasnittet i Umeå ligger på ca 4.5miljoner och snittet i hela Skåne är enligt sanma hemsida är 4 miljoner. Norrland har kanske dom billigaste husen men dom flesta husen som köps och säljs (i städerna) är rätt nära riks snittet.
Rickard. Rickard. skrev:

Det känner jag väl till. Men som jag sade finns ingen rättvisa men man kan ju åtminstone försöka. Och inte skylla på tid som faktor.

sedan tycker jag din jämförelse haltar. Du jämför en attraktiv kustnära (stor)stadsregion med hela Skåne. Jämför med Malmö då. Umeå 4,5 och Malmö 6,3. Eller möjligen Helsingborg 4,7. Eller Skåne (4,1) och Västerbotten (3).

Men som sagt finns det ingen rättvisa men det finns i princip lika enkla förslag som tar hänsyn till Elprisområde. Annars är jag en förespråkare för flat rate på skatt

Rickard.
K koolla skrev:
sedan tycker jag din jämförelse haltar. Du jämför en attraktiv kustnära (stor)stadsregion med hela Skåne. Jämför med Malmö då. Umeå 4,5 och Malmö 6,3. Eller möjligen Helsingborg 4,7. Eller Skåne (4,1) och Västerbotten (3).
Håller med, en bättre jämförelse utan att blanda in inlandet är kanske att ta hela Umeå kommun där snittet faller under 4 miljoner. Ännu bättre om jag ides jämföra alla större kommuner i Norrland men det gör jag bara inte.

Oavsett så är inte husen nästan gratis som du påstod.

(rättade siffror)

Redigerat:
  • Gilla
koolla
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Håller med, en bättre jämförelse utan att blanda in inlandet är kanske att ta hela Umeå kommun där snittet faller 250 000kr ytterligare. Ännu bättre om jag ides jämföra alla större kommuner i Norrland men det gör jag bara inte.

Rickard. Rickard. skrev:
Håller med, en bättre jämförelse utan att blanda in inlandet är kanske att ta hela Umeå kommun där snittet faller 250 000kr ytterligare. Ännu bättre om jag ides jämföra alla större kommuner i Norrland men det gör jag bara inte.

Trodde det framgick att jag svarade på ett inlägg som jämförde matpriser. Raljerade över att husprisskillnaden (ränta) nog täcker diffen i matpris.

Samtidigt skrev jag också att lönen är lägre i Norrland. Det var däremot mindre sant. Nästan ingen skillnad.

Men om sagt kan man ju iallafall försöka med ett mer differentierat bidrag eller skita i det. Detta är ju då uppenbart starten på valet och valfläsk. Speciellt när det verkar som att pengarna kommer bara strax innan valet.

De är väldigt roligt o underhållande att läsa om hur alla raljerar och blir förbannade för vi i norr får bidrag pga de va högt pris nedanför gävle!!

Säger precis så som alla storstadsmänniskor säger "skyll er själva att ni bor där ni bor"

V Vatic skrev:
De är väldigt roligt o underhållande att läsa om hur alla raljerar och blir förbannade för vi i norr får bidrag pga de va högt pris nedanför gävle!!

Säger precis så som alla storstadsmänniskor säger "skyll er själva att ni bor där ni bor"
Så du tycker att det förslagna stödet är rätt utformat? Vi här nere i södra Sverige, elområde 4, tycker nog att stödet kunde ha utformats som i Norge. Vi har inte röstat om att dela upp Sverige i 4 olika områden, där område 4 får betala ett flertalet högre pris än de i område 1.

Ni har ju ingen el och då blir elen dyrare hos er såklart, den ska ju färdas hur långt som helst!

Tycker bara att de är roligt för hade inte ni drabbats så hade inte vi fått ett skit.

Ni får sätta upp solceller alla i södra sverige, de har jag gjort även fast jag bor i elområde 2.

Sen om de är rättvist de vet jag väl inte, vad jag vet är inget rättvist i denna värld.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.