Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Elstöd gynnar husägare i norr

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 941 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
    Elprisstödet gör att husägare i norra Sverige får billigare el, trots årets pristoppar, än 2020.

Du kan läsa artikeln här: Elstöd gynnar husägare i norr

2. Storsockret
    Husägare · 221 inlägg
    Jag tycker väl personligen att södra Sverige skulle prioriteras i denna frågan. Även om det såklart är surt med dyrare räkning så kan iallafall jag som bor i Umeå fortfarande binda på strax under 60öre/kWh enligt Elskling. Även om det procentuellt är rätt mycket högre än vad vi betalar med vårt sen tidigare bundna så är det inte så vansinnigt. Men vi har heller inte mer än kanske 500-600kwh per månad i just elförbrukning heller.

det är klart att det fortfarande är jobbigt om man har hög förbrukning och/eller knapert, men förhållandevis..

• Laddar…
  3. K
    Medlem · Västerbotten · 601 inlägg

Knight

Medlem
    Haha första gången någonsin Norrland är vinnare.

Dock så kommer stockholmarna som alltid korrigera detta till sin fördel där man inför avdrag beroende på vilket område man hör till.

Elområde 4 får 100% av bidraget
    Elområde 3 får 75% av bidrag
    Elområde 2 får 50% av bidraget
    Elmområde 1 (Norrland) får 25% av bidraget

Själv kan jag avstå helt innan jag ser denna skeva bidraglösning.

De är knappt kallt i söderut... Köra runt med dubbfria däck, ha dåligt isolerade hus och laddar elbilen så mycket de kan. Sånna förtjänar inte ett bidrag

4. A
    Medlem · 75 inlägg

AxelJa

Medlem
    Problemet i söder är kärnkraften. Med stor tillgång till billig el fanns inga incitament att bygga bättre isolerade hus.

Själv kör jag alltid med dubbdäck på vintern för att hålla dörren öppen för en resa upp till Norrland och bli en grinig alkoholiserad gubbe. Nej det är inte fördomar. Det är min släkt.

• Laddar…
  5. A
    Medlem · dalarna · 2 768 inlägg

ArneTW

Medlem
    Är väl ingen mänsklig rättighet att bo i södra Sverige... Har man inte råd får man flytta norrut.

/ATW

6. A
    Medlem · 75 inlägg

AxelJa

Medlem
    För svenskar så är det väl visst en mänsklig rättighet att bo i södra Sverige. Det är dock ingen mänsklig rättighet att ha tillgång till el. Människor i det här landet har blivit lite för bortskämda och tagit saker för givet på grund av 60-talets sossepolitik.

7. useless
    Lök. · Gävleborg · 25 895 inlägg
    Jo, det är en rättighet i Sverige att ha tillgång till el. Däremot inte att ha tillgång till billig el.

8. A
    Medlem · 75 inlägg

AxelJa

Medlem
    Så den mänskliga rättigheten ligger i att ha tillgång till dyr el?

Nej. Det är ingen mänsklig rättighet att ha tillgång till el.

9. useless
    Lök. · Gävleborg · 25 895 inlägg
  10. Höghus
    Allvetare · Stockholm · 1 010 inlägg

Höghus

Allvetare
    Varje Dorotea-bo plockade 2020 ut +37kkr i kommunal utjämningsskatt. Själva betalade vi Stååckhålmare in 2,5kkr i snitt.
    Så ta det lite lugnt med raljerandet.

/Höghus

Redigerat 21 jan 15:43
  11. Hannuse
    Medlem · 105 inlägg

Hannuse

Medlem
    • Laddar…
  12. A
    Medlem · 75 inlägg

AxelJa

Medlem
    Vi pratar om mänskliga rättigheter och du hänvisar till en skyldighet att nätbolag måste ansluta en villa om ägaren till villan betalar för en anslutning till marknadsmässiga priser om avståndet är mer än 300 meter till nätstationen förutsatt att nätbolaget kan få ledningsrätter och servitut hela vägen fram till villan.

13. T
    Medlem · 1 361 inlägg
    Betalar husägare i söder högre skatt?

Får dom som bor i norr lägre kostnad på drivmedel?

Det skall inte drabba individen, inte vi som tagit beslut att lägga ner kärnkraften, ingå avtal med Europa gällande ledningar. Det är ni som röstat som ni gjort som lett fram till detta. Jag som individ vill ha bidraget lika mycket som alla andra.

Självklart skall det inte spela någon roll var i landet man bort, avdraget skall gälla samma för alla, och inget annat!

14. A
    Medlem · 75 inlägg

AxelJa

Medlem
    Så om södra Skåne drabbas av en tsunami och invånarna i skåne behöver extra tsunami-bidrag för att klara situationen. Då skall du sitta i din stuga uppe i Norrland och vara bitter över att du ej får ta del av bidraget.

Ja det verkar ju vara ett sunt förhållningssätt.

• Laddar…
  15. T
    Medlem · 19 inlägg

Torbjörn 4903

Medlem
    Att det skulle dröja till nästa år med elprisstödet om hänsyn skulle tas till elområdena måste vara en ren bortförklaring, elfakturorna tar ju hänsyn till elområdena. Hur svårt kan det vara.
    Sedan beror ju den otroligt stora skillnaden mellan södra och norra Sverige på en misslyckad energipolitik.
    Jag läste tidigare att när elområdena infördes så var tanken att det skulle skilja c:a 5-10 öre mellan de olika elområdena.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.