Byggahus.se

Elspöken i garaget (...Hushålls-el for Dummies kanske vore ett bättre val?). Hjälp?!

1. AndersMMÖ
    Medlem Nivå 3
    Oj. Det var länge sedan man skrev någonting här - de (snart) fyra åren sen vi köpte vårt första hus har passerat utan direkt patrull.
    Nu ska det snart till att bytas tak och byggas garage, så det finns väl risk att kontot börjar användas desto friskare om inte alltför lång tid. Nog om det.

För ännu längre än det var sedan jag sist besökte forumet (gymnasiet, närmare bestämt) så läste jag el (låt gå för att det var lågspänning och inriktning datorteknik) och hade full koll på var alla "V", "A" och grekiska bokstäver tog vägen.
    Så är det inte riktigt längre...

Problemet...

...började när vi kom hem från en nyårsfest och vårt hus var betydligt mycket mörkare än husen i grannskapet. JFB:n hade löst ut någon gång under kvällen.
    Kom hem och "knäppte upp" jordfelsbrytaren och det varde ljus. I ganska precis sju minuter. Bäckmörker igen!
    Provar återställa igen. Nope.
    Okej. Nollar alla automatsäkringar och börjar "knäppa upp" en och en. Kommer till en av de tre 16A som är märkta "Garage" när allt släcks igen.
    Går ut i garaget (som för övrigt är den enda byggnad som inte har egen JFB - stallet har) och drar ut alla lösa tåtar utom - tror jag - pumpen till brunnen eftersom vi in i det sista hoppas på att det inte ska vara den som strular.
    In igen. Allting lirar!
    Tillskriver strulet till en ljusslinga som inte haft egen jordfelsbrytare (vilket vi brukar ha då det är grejer som ska vara ute). Någon dag efter så handlar jag en ny sådan och vi pluggar åter in ljusslingan. Som lyser. Och elen håller.

Tills ikväll vill säga.
    Allting slocknar när vi sitter och tittar på teve. Ficklampa och ut i garaget.
    Drar ut allting. "Allting" sträcker sig för övrigt till en CTEK batteriladdare, nämnda pump och slinga (trots att denna numera har JFB som borde löst ut själv om det var denna som strulade). Utöver dessa så finns det tre direktverkande el-element som aldrig är igång eftersom, tja, jag gillar pengar, en torktumlare och en tvättmaskin som aldrig heller används.

In igen för att återställa "13, 14, 15", som säkringarna märkta "garage" heter.
    De två första kan jag återställa, men så fort jag rör "15" så blir det natta igen.
    Med 13 och 14 återställda så är det full belysning i garaget, uttaget till pumpen har spänning, stall och elstängsel likaså.
    ...eller i alla fall nästan. För i stallet finns ett uttag som inte lirar - det som laddar vår elbil! Som dock bör ha fått tillräckligt med "juice" för att klara morgondagen.

Tack alla som orkat så här långt. Nu till mina tankar...

Det bör inte vara bilens laddar som löst ut någonting? För i sånt fall hade väl stallets egna jordfelsbrytare protesterat?

Vridströmbrytaren till garagebelysningen har varit lite "glapp" på sistone, men det bör väl rimligtvis inte heller vara denna som spökar? Belysningen funkar nämligen om 13 och 14 är återställda - även om strömbrytaren är fortsatt okänslig i sina lägen.

Mig veterligen går strömmen så här...
    In i boningshuset (som har en drös säkringar, varav 3x16A är märkta garage samt någon 10A märkt "pump") vidare ut till garaget som har ett gäng gamla porslinssäkringar (bland annat 3x25A för separat trefasuttag, säkringar till tumlare och tvättmaskin, etc, och 3 säkringar märkta "Stall").
    Väl ute i stallet så sitter det automatsäkringar och egen jordfelsbrytare. Bara ca tre av säkringarna i stallet är dock i bruk (mindre belysning och ett par uttag).
    Visst kan vi begränsa problemet till garaget?
    Eftersom det är ont om apparatur inkopplad via vanlig Schuko-uttag så antar jag att vi kan röra oss vidare till de fasta installationerna?
    Vårt garage är ganska (läs: ordentligt) fuktigt. Kan det vara något sånt som spökar vid t.ex. torktumlarinkopplingen eller liknande?

Noll koll som ni säkert märker, så hjälp mig gärna spåna lite!
    Elektriker kommer givetvis att tas hem så fort tillfälle ges, men det är roligt att försöka bli lite visare på kuppen! ;)

2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Det var ett väldigt hoppande mellan stall och garage, blir nästan yr i huvudet :p

Och jag fick inte riktigt klart för mig vilka förbrukare säkring nr 15 egentligen skyddade.

För övrigt är det kanske dags att organisera om lite.
    Så inte alla byggnader är kopplade till en enda JFB.

PS
    Förresten, varför står elbilen i stallet?
    Har ni hästen i garaget då :surprised:

Den här tillägnar vi dig i kväll: https://www.youtube.com/watch?v=cJy60UrPXZ8

Redigerat 19 feb 2015 22:40
    • Laddar…
  3. T
    Medlem · Nivå 10
    Enligt mig låter det som det finns något jordfel garaget. Det kan också vara så att det den totala blir för stor i hela anläggningen när allt är tillkopplat.

Oavsett var det en något rörig beskrivning av en någon rörig elanläggning. Det bästa är att börja med att strukturera elanläggnkngen så att det placeras minst en oberoende jordfelsbrytare i varje byggnad. Det skall t.ex inte finnas 25 a grupper i en undercentral som matas med 16 a säkrad huvudledning.

Elektrikern behöver helt enkelt strukturera eran elanläggning bättre när det dom olika husen. Boningshusets central skall ligga på sanma nivå som garage och uthus alltså direkt mot mätartavlans utgång eventuellt med en 3 pol säkring om kabeln till garaget och uthuset är klen t.ex 5 g 2,5 mm2. Då blir centralernas jordfelsbrytare oberoende av varandra.

4. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Fortsätt med observationerna, men lås inte fast er vid garaget eller säkring nr 15, felet kan ligga någon helt annanstans.

När du t.ex säger att allt svartnar när du slår till säkring nr 15 så är det ju av vikt att du berättar mer exakt vad som finns på denna grupp, och om elbilen var inkopplad och därmed drog (mycket) ström. Det tjänar ingenting till att virra runt och flippra på säkringar om man inte vet hur anläggningen ser ut, hur JFBerna är kopplade, vilka belastningar som finns just då osv. Finns det två JFBer i serie i denna anläggning?? Men dina observationer för när JFBn löser kan vara av värde.

Det här skulle kunna vara det typiska felet med överledning mellan N-PE, och då inte nödvändigtvis i garaget eller stallet utan kanske i huset. Så försök se om det har att göra med hur mycket ni belastar, ev i kombination med vädret (fukt). Elbilens laddare är en kraftig snedbelastning som skulle kunna trigga denna typ av fel, medan trefaspumpar och spis kanske inte gör det. För att lokalisera felet behöver man koppla loss ledare i centralerna och göra en isolationsmätning.

• Laddar…
  5. S
    Medlem · Nivå 6
    Den extra JFB du skaffade till ljusslingan tolkar jag som en av typen som sitter direkt i uttaget. En sådan ger ingen selektivitet mot jordfelsbrytaren i centralen. Ett jordfel på ljusslingan kan lika gjärna lösa JFB i centralen, i uttaget eller t.o.m båda två.

6. T
    Medlem · Nivå 10
    Slutsatsen är att en såpass rörig uppbyggnad av centralernas jordfelsbrytarkopplaingar gör det svårt att felavgränsa. En väl strukrurerad elanläggning gör det mycket enklare att finna det verkliga felet.
    I stort sett hela den befintliga elanläggning kan förbli orörd. Det är i huvudsak några ombyggnader på huvudledningsnivå som behövs samt en felsökning. I garaget behövs det förstås en jordfelsbrytare.

En grej som slog mig.. Hur matas den gamla centralen i garaget 4 eller 5 ledare ? Detta eftersom det krävs 5 ledare TN-s om matande central innehåller jfb. Det finns risk att någon har försökt att ansluta ett 4 ledarsystem TN-c till matande central. Det enda sättet att " lyckas" är att koppla PEN ledaren till nollskenan. Det är i såfall ett allvarligt fel som kraftigt minskar elsäkerheten och är förbjudet. Den lösningen "fungerar" så länge dom skyddsjordade apparaterna inte har kontakt med sann jord lågohmigt.

Redigerat 20 feb 2015 10:22
  7. AndersMMÖ
    Medlem Nivå 3
    Haha, jo... Läste precis igenom allt jag skrev - Tar inte på något sätt illa upp om ni tycker att det är rörigt. Har lite svårt att hänga med själv när jag läser igenom det en andra gång! ;)

Elbilen står väl inte precis i stallet, men väl precis utanför, varför det går bra att koppla in den i stallet. Slipper förlängningskablar och liknande.

Grejen är att jag inte heller har någon aning om vad just 15 skyddar - mer än att det är (åtminstone) ett specifikt uttag i stallet som inte har spänning.

Bilen var inkopplad då det blev mörkt, men bortsett från denna så var det knappt några tyngre förbrukare alls igång.
    Vi hade inte lagat någon mat på spisen, inte tvättat någonting, inte duschat eller liknande under kvällen. Bilen har vi för övrigt laddat under förhållanden då vi har förbrukat en massa vid sidan om utan några problem.

ÄR alla byggnader inkopplade på samma JFB då? Visst, garaget och boningshuset går på samma - men stallet har ju en egen som borde lösa ut om det är något som spökar?

Redigerat 20 feb 2015 10:08
  8. AndersMMÖ
    Medlem Nivå 3
    Nja... Det där med 25A säkringar som tidigare matades med 16A kändes rätt självklart när jag väl såg det.
    Har aldrig använt CEE-uttaget i garaget, och således inte behövt fundera över det.

Summa summarum så kan man väl säga att elsystemet absolut behöver styras upp!

9. AndersMMÖ
    Medlem Nivå 3
    Ja precis, en sådan som sitter direkt i uttaget. Trodde i min enfald faktiskt att de gjorde någon skillnad.

10. AndersMMÖ
    Medlem Nivå 3
    Så... Hebreiska alltså? ;)
    Skämt åsido, räknar kallt med att elektrikern som blir hembjuden har full koll på detta!

11. T
    Medlem · Nivå 10
    Men det handlar inte enbart hur mycket ni förbrukar. Dom här skumma felen beror även på hur ni förbrukar. Är de olämpligt fördelade enfaslaster som snedbelastar nätet och orsakar stora strömmar i nollor och PEN ledare eller är det delta kopplade trefaslaster ( äldre elspisar, större elmotorer eller grupper av fasta elradiatorer , elpatron) som ofta är storförbrukare men genererar inte någon ström i noll och PEN ledarna.

Redigerat 20 feb 2015 10:26
  12. AndersMMÖ
    Medlem Nivå 3
    Ska kolla hur många ledare som går in i garage-centralen då jag kommer hem.
    Givet alla knasigheter som vi hittills hittat i huset så betvivlar jag inte en sekund att någon kan ha fått för sig att köra en fuling!

Allting behöver givetvis göras om/rätt - åtminstone så pass att vi har någon som helst aning om vad som går vart och vad som säkrar upp vad.
    Det hade dock varit bra om detta kunde göras i samband med att det gamla garaget (hädanefter kallat "plåtskjulshelvetet") rivs och det nya kommer på plats!
    Det hade med andra ord varit bra med en lösning som får saker och ting att funka hjälpligt tills dess.

13. AndersMMÖ
    Medlem Nivå 3
    Om vi går tillbaka till den där "for dummies-kommentaren" som jag kläckte tidigare...
    Vad är en PEN-ledare? Google, visst, men "pen" är ju någonting helt annat också! ;)

Tycker fortfarande att det är märkligt att det inträffat två gånger då vi har haft väldigt lite last. En gång då vi inte var hemma, och således inte hade särskilt mycket strömförbrukare (inte ens billaddning denna gång) igång, och en gång då vi i princip bara hade bil, LED-teve och lite belysning igång.
    Visst, luftvärmepump och ett antal elradiatorer också - men dessa är ju alltid igång, och man kan inte beskylla den Skånska vintern för att vara särskilt hård.

14. Andreas_kalmar
    Renoverare · Nivå 11

Redigerat 20 feb 2015 11:06
  15. T
    Medlem · Nivå 10
    Vi kan säga det är den mest säkerhetskritiska ledaren i ett jordningssystem och måste hanteras största noggrannhet vad gäller anslutningsklämmor m.m. Ett avbrott i den kommer att orsaka brandrisk och stor risk för personskada. Detta eftersom skyddsjordade apparathöljen och nätanslutna bilar blir spänningssatta med upp till 230 v. I det felfallet tillför en jordfelsbrytare inget skydd.

En av svagheterna med TN-c är just den kombinerade skyddsjorden ( säkerhetsledare) och nollan ( driftledare). Det är en av de få tillfällen där man bara har en skyddsbariär mot farlig strömgenomgång av t.ex en människa. I övriga fall krävs minst två fel för att livsfara skall uppkomma.

TN - s 5 ledaresystem hanterar säkerheten betydligt bättre eftersom skyddsjord och nolla är separata ledare. (Gamla beteckningar skyddsnolla respektive driftnolla.)

Ett brott i skyddsledaren skadar bara en av minst två skyddsbarriärer. I det fallet forsätter apparaternas grundisolering att skydda.. Ofta kompletterat med en jordfelsbrytare. Ett brott på inkommande nolla ger enbart en förhöjd brandrisk och risk för apparatskador på känsliga apparater. Apparathöljerna förblir skyddsjordade.