Elsäkerhetsverket vill ha hjälp

9k läst  89 svar

1. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Detta fick elinstallatörer runt om i landet i sin epost förra veckan.

Insatser för bättre information till allmänheten om elinstallationer
    Vi behöver din hjälp!

Elsäkerhetsverket har fått i uppdrag av regeringen att genomföra åtgärder för att minska det olagliga elinstallationsarbetet. Du som är elinstallatör sitter på både kunskap och information som vi behöver för att kunna ta fram bra förslag på insatser.

Vi vill därför be dig att fylla i nedanstående enkät. Svaren är anonyma, vilket innebär att Elsäkerhetsverket inte kan se eller spåra vem som har skickat in ett visst svar.

Sista svarsdag är den 1 juli 2018. Vi uppskattar att du tar dig tid och bidrar med din kunskap.

Tveka inte att höra av dig om du har frågor!

Om uppdraget

Elsäkerhetsverket har fått i uppdrag av regeringen att under åren 2018-2020 genomföra en särskild satsning för att minska det olagliga elinstallationsarbetet. Dessa aktiviteter kommer att utgå från en gemensam handlingsplan som under 2018 ska tas fram i samverkan med bland annat elinstallationsföretagen, återförsäljare, försäkringsbolag, ekonomiska aktörer och konsumentorganisationer. De frågor ni svarar på i enkäten hjälper oss i arbetet med att ta fram denna handlingsplan.

• Laddar…
  2. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag har inte ens öppnat enkäten än, varit lite mycket annat.

Men jag tänker ... att om man vill minska det olagliga installationsarbetet, är det inte bättre att fråga de som gör detta vilka åtgärder som kan minska det....
    :thinking:

3. tommib
    Självbyggare · Nivå 20
    ESV saknar nog tillgång till den gruppen, åtminstone direkt.

Eftersom det är för varmt för att lägga takpapp på friggeboden just nu kan jag bidra med min syn på det, om det kan vara av intresse.

Först och främst, det finns ingen rimlig åtgärd som ESV kan göra för att hindra mig från att fixa med elen i mitt eget hem. Ja, de kan naturligtvis ta till drakoniska åtgärder som inspektionskrav, dokumentationskrav och tio års fängelse när de upptäcker ett hempul men jag tror att sådana önskemål inte skulle passera t.ex. lagrådet. Även andra, lika drakoniska åtgärder, som att kräva behörighet/legitimation/whatever för att få köpa minsta stump med FK skulle försvåra med nuvarande näthandel skulle det troligen bara resultera i att jag beställer grejer från utlandet.

Egentligen måste frågan också delas upp i flera komponenter.

Dels finns det sådana som jag, som installerar el i eget hus (och på landstället). Jag installerar inte åt andra, ens gratis.

Dels finns sådana som installerar åt sina kompisar som en tjänst, eller mot gentjänster.

Dels finns sådana som installerar åt andra, yrkesmässigt.

Jag tror att ESV primärt vill åt den sistnämnda gruppen. Det är i alla fall så deras reklammaterial vinklar det. Tyvärr åker alla andra med. Sen finns också andra uppfattningar. Läser man i t.ex. FB-gruppen Elfel så finns en utbredd uppfattning hos elektrikerna om att "svensson" inte kan något och att alla elektriker kan se ett hempul på en mils avstånd för att det är alltid så dåligt. Förslag om att begränsa försäljningen och hot om polisanmälan förekommer med viss regelbundenhet.

Det finns också en annan aspekt på det, som inte tas upp av ESV. Det är till och med explicit i uppdraget. Man är inte intresserad av att minska det undermåliga elinstallationsarbetet, bara det olagliga. Så en installatör som arbetar för en elfirma kan fortsätta göra usla och farliga installationer, det är man inte intresserad av. Däremot är man, i förlängingen, intresserad av säkra och väl utförda installationer som är utförda av "någon annan". Elsäkerhetsverket kanske skulle byta namn till Ellaglighetsverket?

Så, efter lite inledande rants tror jag att jag ska komma till saken.

Jag tror inte att ESV kan minska det olagliga elinstallationsarbetet på något rimligt sätt. Det är inte en fråga om tydlighet eller så. Det är helt enkelt en fråga om att man har begränsat något som de flesta normalbegåvade klarar efter en kort instruktion. I dagens samhälle är det orimligt. Därför bryter folk mot lagstiftningen. För "Benkes Fisk & Asfalt" så är vinsten av att fuska så stor att man skiter i det.

Ja, man skulle kunna begränsa försäljningen. Ja, man skulle kunna införa obligatorisk elbesiktning vid försäljning med dokumentationskrav osv. Dessa åtgärder är i mitt tycke varken rimliga eller proportionerliga. Man skulle kunna upplysa konsumenterna om hur man kontrollerar firman, men det spelar inte så stor roll om konsumenten inte har någon vinst av att kolla. Dessutom kvarstår problemet att det kan vara vem som helst som kommer hem till konsumenten.

Om man istället flyttar fokus till elsäkerhet så tror jag att ESV skulle kunna göra mycket. Först och främst bör man omedelbart utreda personliga behörigheter och en tydlig nivåindelning. Alla gör inte allt och behöver inte heller vara behöriga för att göra det. En basnivå, som jag föreslagit många gånger tidigare, blir inte så otroligt omfattande och kan ingå som del i elprogrammet på gymnasiet. Givetvis med examination.

4. H
    Moderator · Nivå 25
    En framkomlig väg för elsäkerhetsverket att klara det här nya uppdraget, borde vara att på olika sätt flytta gränsen för vad som är olagligt. Mycket av det som idag görs som olagligt hempul, är rätt safe. Om man kunde legalisera en del enklare hempularbete, så minskar det olagliga installationsarbetet snabbt.

Om man gör mindre utökningar av det nuvarande tillåtna "att byta uttag eller brytare" till att ex. tillåta utökning med uttag max 5m från ett bef. Kombinerat med en utökad hempulsbroschyr från ESV. Då skulle troligen 30 -50% av det olagliga installationsarbetet försvinna. Med en 5m gräns så borde man kunna säkerställa att det nya uttaget inte bryter alltför mycket mot utlösningskriteriet.

5. martin43
    Husägare · Nivå 11
    Just snyggt att bara fråga den enda gruppen som är direkt partiska i frågan!

6. E
    Medlem · Nivå 21
    Ja, dom borde väl ställa frågan till allmänheten och den "normale" hempularen för att få svar med lite "tyngd" i. ;)

• Laddar…
  7. martin43
    Husägare · Nivå 11
    De borde gå ut slumpmässigt och ställa några frågor "kopplar du el själv" som sedan avgör om man får fler frågor. Så kan de få in info om vad man gör, åt vem, varför, och om man anser att det är ett problem och vad man isf borde göra åt det. Men det förutsätter att uppdraget till ESV är "hur kan vi få bättre och säkrare elinstallationer samt färre elolyckor" och det är det ju tyvärr inte.

• Laddar…
  8. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Jag undrar om inte ESV skulle göra mer nytta genom att vara mer energiska med att inspektera/kontrollera allt det importerade elektronikskräp som översvämmar marknaden, men som accepteras på grund av en enkel, intetsägande CE-märkning.
    Hur ofta har inte till exempel Biltemas elprodukter fått återkallas efter att de gett upphov till bränder?

9. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag vet iofs. bara en produkt från Biltema som verkligen orsakat en brandskada, pga tillverkningsfel. Det var handdukstorken som figurerat i trådar här.

• Laddar…
  10. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
  11. useless
    Självbyggare · Nivå 19
    • Laddar…
  12. S
    Medlem · Nivå 10
    Håller helt med. Tyvärr verkar både lobbyister och nyttiga idioterna på ESV konsekvent likställa "olagligt installationsarbete" med "farligt installationsarbete" och dessutom förutsätta att resultatet alltid är en felaktig och farlig installation.

Att ESV inte är det minsta intresserade av att öka elsäkerheten eller för den delen sprida kunskap om säkra elinstallation är rätt tydlig. Beakta följande: Det är redan idag tillåtet att göra några få elinstallationer och på hemsidan för ESV kan man hitta en broschyr som talar om vilka det är. Dock så innehåller varken broschyren eller hemsida någon som helst användbar information för den som skall göra de installationerna. Istället läggs tonvikten på förmaningar och skrämselpropaganda. Vet du inte vad du gör så låt bli! Informationsuppdraget verkar alltså inte tolkas generellt utan man har bestämt sig för att det budskap som skall spridas är: El är svårt Du får inget göra! Var god betala elinstallationsföretagen!

Allvarligt talat: Hur svårt skulle det vara att ta fram en lite mer omfattande PDF eller en serie YouTube-filmer som går igenom grundläggande ellära, ger goda råd om hur man bryter strömmen, säkerställer att det är spänningslöst, visar hur man lämpligast avisolerar en kabel, part eller ledare, förklara de vanliga typerna av strömbrytare och lampkopplingar, ge tips och råd om hur man monterar stickproppar, går igenom det vanligaste installationsmaterialet och visar vad som skiljer kvalitét ifrån dåligt skräp, osv. Allt detta är redan tillåtet för fem som helst att utföra! Så vad är problemet? Jo, återigen: ESV är inte intresserade! Lobbyisterna, politikerna och branschen är inte intresserade! Resultatet blir att folk istället söker den kunskapen på nätet i forum och på YouTube och så skriver tanten som leder ESV artiklar där hon förfasar sig över läget och vill skydda den digitala konsumenten! Om hon skötte sitt jobb och såg till att informationen fanns tillgänglig från början så skulle vi inte behöva leta på nätet!

13. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Det är ju trots allt en otrolig mängd med produkter som ESV har satt stopp för.
    Jag får det till 619 st sedan 2007.

14. U
    Medlem · Nivå 8
    Enklare hempul är tillåtet, och enklare hempul finns beskrivet på ESV:s hemsida vad som räknas med det.
    Står också (kanske inte helt ordagrant), att man ska ha nödvändig kunskap.
    Varför ska de då lägga ut instruktioner på hur det ska göras?
    Har man inte den basala kunskapen ska man inte göra det.
    Vill man införskaffa sig den kunskapen så finns det kurser på komvux som är fria att söka.
    Väntar med spänning på påhopp från forumets alla hempulare som skrivit här ang en hempularlicens
    (Tänk på att hålla en hövlig ton så att ni inte blir bannade av någon moderator)
    :cool:

Redigerat 29 jun 22:18
  15. R
    Lösvirkesbyggare · Nivå 11
    Sedan har vi ju problemet för dem som VILL anlita en elektriker för att montera upp ett nytt eluttag. Men de får ingen som vill ta det uppdraget/jobbet. Vad händer då, jo man frågar släktingar, vänner, kompisar, söner, döttrar o.s.v. Och då blir det ju hemmapul......

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: