Byggahus.se

Elrond teleskydd (ÅSKPAKET 1) - ska jordkontakten sitta lös?

1. E
    Medlem Nivå 5
    Tröttnat på Thors ständiga besök beställde jag ett 'ÅSKPAKET 1' från Elrond. När jag fick hem lådan märkte jag att jordkontakten till teleskyddet sitter lös:

[video=vimeo;127152739]https://vimeo.com/127152739[/video]

Jag kontaktade Elrond och frågade om det var normalt, och hur en kontakt som bara verkar hänga lös i modulhållaren kan ta kan om 20 kA. Svaret var att det är normalt, att 'Alla skydden är likandana. Jag har varit på lagret och kontrollerat flera skydd och alla är lika dana som ditt skydd.' (sic.)

Men... jag undrar fortfarande om det stämmer. Nu finns det säkert någon här som har installerat en eller flera sådana skydd som har lagt märke till fladdriga jordkontakt ifall det verkligen är normalt. Det känns fel, men eftersom det inte går att öppna hållaren utan att förstöra den kan jag inte kontrollera om den har lossnat eller bara hänger på en millimetertjock tråd eller liknande.

Redigerat 7 maj 2015 17:28
  2. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Jag har monterat några signalskydd från Elrond, kommer inte ihåg om jordanslutningen är rörlig eller stum, kan kolla det på jobbet i morgon (om jag kommer ihåg).

3. GK100
    Medlem · Nivå 21
    Blir det inte bättre när du pluggar i skyddet i sockeln?

4. E
    Medlem Nivå 5
    Det gör ingen skillnad om skyddsmodulen är inpluggat eller inte. Inte heller när hållaren är monterat på skenan.

Elronds första svar på förfrågan om kontakten var 'När man drar fast anslutningsskruven sitter det fast ordentlig'. Nu är anslutningsskruven (den som fastnar jordkabeln) redan fastdragen av Elrond, och fast sitter den. Det 'kanske' blir lite bättre när den sitter på skenan och 'line' skruvarna är åtdragen, men kontakten är fortfarande rörlig.

Jordkontakten har förbindelse med moduljordkontakten (0 ohm, ingen glapp syns när jag rör på jordkontakten)... så kanske det stämmer att det är 'normalt'? Jag väntar på besked från Demmpa...