Byggahus.se

Elritning för hus, lite frågor

1. Snailman
    Medlem · Västra Götaland · 4 989 inlägg

Snailman

Medlem
    Ska göra ritningen färdig innan nåt kopplas in.

Om man har en rad brytare vid en dörr med ett uttag nere vid golvet, så vet jag att man på ritningen ritar uttaget närmast väggen, på resten av symbolerna ritar man dem i ordning från golvet och uppåt = på ritningen närmast väggen och sedan fyller på utåt?

På ritningen tänkte jag rita linjer mellan symbolerna så att det motsvarar hur de är sammanbundna med slang i verkligheten.

Jag sätter en siffra på lampor som tänds samtidigt och samma siffra vid brytarsymbolen

Jag drar tvärstreck på linjen som motsvarar antalet ledare i röret (sett att en del grupperar dessa streck, är det nåt jag bör göra? (Hur gruppera isåfall?))

På ritningen drar jag ett streck en bit med en fylld kraftig pil på, från den symbol (typ takdosa) som har slang till centralen.

Elektrikern behöver väl denna ritning när han isolationstestar ledningarna och för redovisningen till kvalitetsansvarig typ? Nåt jag ska tänka på när jag gör ritningen?

Nåt annat jag ska tänka på?

Gör ritningen i solid works. Så här gör egna elsymboler, liknande dem i andra elsceman för uttag lampa trapp och korskopplare etc.

Gäller ett nybygge.

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
  3. Snailman
    Medlem · Västra Götaland · 4 989 inlägg

Snailman

Medlem
    Tack, jag har nåt dussin elritningar jag hittat på nätet, så det är mest de specifika frågorna jag tar upp som jag undrar över.

Men det är inte hela världen om jag inte får svar på dem, ska se om jag kan göra klart ritningen i kväll, och gör jag fel, så får jag veta det när jag träffar elektrikern om nån vecka, och då får jag ändra ritningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.