Byggahus.se

Elrelaterad brand som ej anmälts till försäkringsbolag / polis / myndighet.

1. C
    Medlem · Nivå 8
    Det har på olika elrelaterade forum diskuterats om "fulel", det vill säga privatpersoner (utan elutbildning) som gjort eljobb av olika slag.

Enligt branschorganisationerna har detta inneburit många fler bränder.

De brandincidenter som INTE har kommit till myndigheternas/försäkringsbolagens kännedom är jag nyfiken på .....

Min fråga är:

Har du själv haft någon brand hemma hos dig som är elrelaterad som du inte anmält ?
    Varför ha du inte anmält .... ?
    Har du några bilder. ?
    Finns det någon koppling till "fulel", eller hos vem låg felet ?

Börjar med ett eget fall 2012.
    Jag tyckte det var kallt när jag satt framför datorn.
    La en värmefilt över stolen.
    Ett par dagar senare började det brinna i värmefilt/stol.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Värmefilt som brann.jpg

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Stol som brann.jpg

Detta anser jag vara en elrelaterad brand.

Orsak till branden, termostaten sitter bara på ena sidan av värmefilten, samtidigt som filten var vikt några gånger över stolen.

Brandorsak, handhavandefel dum konstruktion av termostat.

Varför ej anmält till försäkringsbolag: självrisk 5000:-, skada för c:a 3000:- (plus röklukt i hela källaren).

Var det fulel: nej.

Vänliga hälsningar
    Claes Börjesson
    Elektriker

2. C
    Medlem · Nivå 8
    Ett annat exempel.

Lånade hem en värmekamera från jobbet och tittade runt på elinstallationerna.

OJ inkommande kabel var 170 grader varm, alldeles före huvudsäkringarna.

Skruvade bort plåtkapslingen, oj kabeländen var helt uppbränd.

Brandorsak:Orsak glappkontakt i inkommande plint. Installerande elektriker har efterdragit rätt.

Varför ej anmält : Ringde nätägaren och bad att de skulle stänga av strömmen så att kabeln kunde åtgärdas. Vilket jag gjorde själv (är elektriker).

3. E
    Medlem · Nivå 23
    Fixade inte nätägaren sin egen kabel??? dom brukar mycket ogärna låta någon "utomstående" pilla med deras grejer. Den inkommande kabeln tillhör ju nätägaren och skulle dom stänga av strömmen så måste dom ju i alla fall åka ut ??
    Jag tycker att det låter som ett hittepå??

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Det är väl rätt uppenbart att om en brandicident är så liten att man dels inte behöver kalla på brandkår, dels inte ser ngn. anledning att blanda in förs. bolaget. Vad och varför och till vem skulle man anmäla då?

Vi hade för ett antal år sedan en incident i köket innan vi byggde om det. En lysrörsarmatur som var infälld i taket blev överhettad. Det blev svartbränt runt drosseln, som dessutom blivit deformerad av värmen. Jg var orolig att det kunde ha börjat pyra i bjälklaget. Kallade på brandkår som högg hål i taket för temp, mätning. Den var kritiskt hög, men det hade inte antänts. Alltså ett litet fel som anmäldes. Skadan var dock så liten att jag aldrig blandade in förs. bolaget.

En annan incident under köksrenoveringen senare, så försvann all el i en grupp, nollan hade brunnit av i en dosa. Hela dosan var urbränd, men inte mer med det. Ingen anmälan, varken från mig eller från den elektriker som var med. Felet berodde på en feldragen skruv som hade dragit snett i gängorna, vid installationen 1960.

5. C
    Medlem · Nivå 8
    Telge nät ansåg att det var mitt ansvar eftersom det var i den inkommande plinten som fanns inne i min källare, problemet var att de ville ha betalt för att komma ut och stänga av strömmen. Som tur var så var det ett planerat strömavbrott i området några kvällar senare.

Redigerat 13 jun 2016 02:33
  6. M
    Medlem Nivå 4
    Om jag inte minns fel så var det väl IF försäkringar som uttalade sig i Villaägarna angående kopplingen mellan icke-behöriga som kopplar el och s.k. elrelaterade bränder.
    Det som försäkringsbolaget kunde se i sin statistik var att nästan alla bränder som blivit klassade som "elrelaterad brand" var en brand i en elapparat, typ brand i kaffebryggaren eller nätadapter och liknande. Endast ett fåtal elbränder berodde på ett fel i själva husets elinstallation.

Problemet är att eftersom bränder i elapparater ingår i samma klassning som bränder i husets elinstallation så kan man få uppfattningen att hemmapulad el skulle vara en orsak till bränder.
    Men så är alltså inte fallet enligt försäkringsbolagets statistik.

Sedan kan man ju diskutera huruvida en brand pga. hemmapulad el kommer till försäkringsbolagets kännedom. Men i de fall hela huset brunnit upp så kommer det nog alltid till försäkringsbolagets kännedom.

Jag skulle vilja påstå att det finns ett egenintresse hos de branschorganisationer som företräder elektriker att försöka ge en bild av att hemmapulad el är en orsak till elbränder.

Med reservation för att jag kan minnas fel om vilket försäkringsbolag det var som var med i artikeln...

7. O
    Bannad · Nivå 15
    Eftersom det tyvärr många gånger vid större bränder blir totalskada då huset brinner upp. Så blir det nästintill omöjligt att hitta en exakt anledning. Dessutom, även om de skulle finna anledningen hur ska de kunna bevisa att det är en privatperson som gjort felet? Det syns inte om det är en privatperson som gjort en fulkoppling eller en klantverkare som man betalat för?
    Jag tror att många FB inte utreder brandorsaken så noggrant om de inte misstänker nått fuffens.

8. H
    Moderator · Nivå 25
    Menar du på allvar att du litade på ett planerat strömavbrott för att göra arbete på ledningar?

9. K
    Medlem Nivå 8
    I första inlägget ringde han in och bad dom stånga av, han kanske hade glömt det andra inlägget.

10. K
    Medlem · Nivå 13
    Njae, min erfarenhet är att dom ogärna vill att någon pillar på deras mätare, dom är heliga!
    Dom vill skicka ut en gubbe för avstängning och demontering av mätare samt återmontering och påslagning.
    Därimellan vill dom (läs ramavtalad UE) dricka kaffe.

Ringde senast Vattenfall, då jag vill byta ut min fornhistoriska mätartavla och försökta få till att dom endast kommer och plombar om mätaren när jag är klar, då jag kan stänga av själv eftersom jag har en gammal ugnslucka med huvudsäkringarna i innan mätartavlan. Men nej, då ville dom göra som ovan beskrivet.

Min ugnslucka till huvudsäkringarna som sitter innan mätaren och tavlan t.ex är min och inte nätägarens.

Nu gäller det inte småhus, men i större fastigheter så är det inte ovanligt att ha omätta kanalskenor där man sen sätter upp abonemangsmätaren hos hyresgästen, gäller även flerbostadshus där mätare är placerade i trapphusen etc. Nätägaren ansvarar endast för servisen in till fastigheten, så av både praktiska och byråkratiska skäl hittar man oftast ställverk/inkommande lnägs ytterväggar. :)

Redigerat 13 jun 2016 22:47
  11. E
    Medlem · Nivå 23
    Till min undran tidigare kan ju även läggas att oavsett allt annat så vill nätägaren komma och plombera lådan där inkommande service är ansluten. Samt att då kräver dom att en behörig installatör gör anmälan till nätägaren.