841 855 läst · 10 396 svar
842k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
Det är inte detaljplanerna som styr t ex kraven på energieffektivitet. Det är tvingande lagar via Boverkets Byggregler.D djac skrev:
D
djac
Medlem
· M
· 8 110 inlägg
Norge exporterar över 7 ggr mer än Sverige importerar fn.:T Tobbe_C skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Skåne
· 386 inlägg
Med tanke på tillgängligheten för solel i Sverige känns det som väldigt olämpligt att satsa storskaligt på det.
Tittar man på hur produktionen ser ut över året är det
50% på sommaren, 33% på våren, 15% på hösten och 2% på vintern (+/- nån procent beroende på år)
Vårt elbehov å andra sida ser ut
22% sommar, 25% vår, 25% höst och 28% vinter
(alla siffror tagna från nordpool)
Det är bara på våren som solceller matchar någorlunda bra mot behov, resterande delar av året ger det för mycket/lite, så det bidrar bara till obalans.
Även om 100ggr mer solceller hade installerats, så hade vi saknat upp till 2300GW på vintern vid topplast om kärnkraften skulle avvecklas helt (det går kompensera via import/gas/olja iofs)
Tittar man på hur produktionen ser ut över året är det
50% på sommaren, 33% på våren, 15% på hösten och 2% på vintern (+/- nån procent beroende på år)
Vårt elbehov å andra sida ser ut
22% sommar, 25% vår, 25% höst och 28% vinter
(alla siffror tagna från nordpool)
Det är bara på våren som solceller matchar någorlunda bra mot behov, resterande delar av året ger det för mycket/lite, så det bidrar bara till obalans.
Även om 100ggr mer solceller hade installerats, så hade vi saknat upp till 2300GW på vintern vid topplast om kärnkraften skulle avvecklas helt (det går kompensera via import/gas/olja iofs)
Mina andelar i vindkraft var mycket lätta att hålla reda på, varför skulle det vara svårare med solel?D djac skrev:
Jag tror att du har snöat in på ett visst produktionssätt för elen, nu i december och i ditt exempel med granskogen är nog en stirlingmotor överlägsen solceller, på en klippa i kustbandet är nog ett vindkraftverk att föredra då det har förmåga att producera även under dygnets mörka timmar.
D
djac
Medlem
· M
· 8 110 inlägg
Det här med att kraftslagen står mot varandra är en politisk grej från både höger och vänster.B Byggmarodören skrev:
Vi behöver satsa på samtliga alternativ. Bara för att man bygger det ena betyder det inte att man inte bör bygga det andra.
"Ingen regel utan undantag" är inte obekant.D djac skrev:
Vi behöver inte fler regler, vi behöver frihet och sunt förnuft, inte fler regler och förordningar. Gör man det för svårt och dyrt att bygga kommer det inte produceras tillräckligt med bostäder.
Går kalkylen för tilläggsisolering eller solceller ihop ekonomiskt kommer folk sannolikt satsa, har man tråd rubrik 'Elräkning på 16000kr för december' som vi har i denna tråd är knappast solceller en patent lösning utan tilläggsisolering är en betydligt troligare väg att gå för att få ner energiräkningen såhär års.
Jag upprepar:B Byggmarodören skrev:
Solel och vindkraft "kommer när det kommer" och man minskar då på vattenkraften och lagrar vatten i vattenmagasinen som fungerar som batterier. Fattas omkring en meter i Vänern just nu, och den kommer inte att fyllas på igen förrän till våren. Med mer vindkraft och solel hade man kunnat köra kraftverken i Vargön lite mindre och ha bättre reserver under vintern.
Medlem
· Skåne
· 386 inlägg
Men när en viss typ av elproduktion inte matchar mot behoven så är det i bästa fall opraktiskt. Det är absolut möjligt bygga massa sol, vind och gas/olja och köra dess växelvis beroende på behov, men då har vi så säga betalt tre gånger för att täcka ett enda behov (men i gengäld periodvis ha en ordentlig överproduktion när man egentligen inte behöver det).T Tobbe_C skrev:
Har man redan fossil elproduktion är det väldigt vettigt komplettera den med sol/vind, för kunna köra den mindre och minska utsläppen. Om man som Sverige istället kommer från andra hållet och inte har nån fossil elproduktion är det väldigt synd behöva bygga sån för täcka grundbehovet.
I nuläget kommer det alltid falla tillbaka på att om vi satsar på obalanserad elproduktion måste vi fylla upp det som saknas via fossila alternativ (om det så är via import eller att vi bygger de fossila kraftverken själv).
Medlem
· Skåne
· 386 inlägg
Det har diskuterats och det fungerar inte rent praktiskt. Det går inte lagra så mycket att det gör nån större skillnad mellan säsongerna. Vi har ju redan i dagsläget nästan maximerat den möjligheten.Anna_H skrev:
Jag upprepar:
Solel och vindkraft "kommer när det kommer" och man minskar då på vattenkraften och lagrar vatten i vattenmagasinen som fungerar som batterier. Fattas omkring en meter i Vänern just nu, och den kommer inte att fyllas på igen förrän till våren. Med mer vindkraft och solel hade man kunnat köra kraftverken i Vargön lite mindre och ha bättre reserver under vintern.
Edit: såvida vi inte bygger nya dammar/börjar använda andra älvar
Tja, om Vänerns nivå återställs till våren vet vi inte, men att använda magasinet innom vattendommarna för energi lagring är klokt.Anna_H skrev:
Jag upprepar:
Behöver energin lagras mellan säsonger? Vindkraft när det blåser och vattenkraft när det inte blåser tänker jag, kunde vi sen komplettera med lite ny planerbar kärnkraft i Götaland och de som vill ha elbil främst laddar när solen producerar eller vinden ger överskott kanske energikalkylen för SE3 kan gå ihop.B Byggmarodören skrev:
Medlem
· Skåne
· 386 inlägg
Mellan säsonger om man skulle bygga ut solelproduktionen kraftigt (det var obalansen från sol ger jag pratade om från början), men jag tror inte ens det funkat om vi hade haft kraftigt utbyggd vindkraft och pumpat vatten (med tanke på det innebär förluster på 75% eller så, samt förstås problemen med vattendomar osv)F fribygg skrev:Behöver energin lagras mellan säsonger? Vindkraft när det blåser och vattenkraft när det inte blåser tänker jag, kunde vi sen komplettera med lite ny planerbar kärnkraft i Götaland och de som vill ha elbil främst laddar när solen producerar eller vinden ger överskott kanske energikalkylen för SE3 kan gå ihop.