134 943 läst · 270 svar
135k läst
270 svar
Elräkning 10600 kr trots bergvärme
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 2 870 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 2 870 inlägg
Hej, vi bor i villa på 244kvm + källare från 1950 i göteborgsområdet med bergvärme IVT greenline HT plus installerat kanske 2010. Sedan har vi vattenburen golvvärme överallt + elgolvärme i ett badrum. Vi är en familj på 4 personer + jättegamla vitvaror. Utöver det har vi FTX med värmeåtervinning. Pumpen är också inställd på 22-22,5 . Så ganska liknande förutsättningar förutom ett större hus. Vi förbrukade 1628 kWh i november och 2148 kWh i december månad. Detta blir ju totalt 3776 kWh, vilket betyder att ni förbrukar ungefär lika mycket som vi.A Aussiegrit skrev:Fick elräkning på 10600 kr för november och december total förbrukning på 3600 kwh bor i Södermanland. Bergvärme installerat 2005. IVT greenline ht plus c6.
Är det för hög förbrukning med mina förutsättningar eller kan jag göra något åt detta? Förbrukat totalt 12500 kWh år 2021.
villa på 99m2 från 1969. Ställt in pumpen så jag har 22-22,5 grader inne. Elgolvärme i badrummet. Småbarn så tvätt och torktumlare går frekvent. Alla vitvaror är 3-4 år gamla. Har FTX med värmeåtervinning.
grannen som har likadan vila installerade luftvärmepump inför i år och förbrukade i december 1000 kwh jämfört mot mina 1900 kwh.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Julbelysning har även stått på dygnet runt. Vi måste skaffa timer
Tack för svar, ja förklaringen ligger nog i att bergvärme är mest effektivt i kombination med golvvärme. Din pump behöver kanske skicka ut 35-40 grader för att hålla temp medan min skickar ut 65 grader för att hålla 22.Leonardaukea skrev:
Hej, vi bor i villa på 244kvm + källare från 1950 i göteborgsområdet med bergvärme IVT greenline HT plus installerat kanske 2010. Sedan har vi vattenburen golvvärme överallt + elgolvärme i ett badrum. Vi är en familj på 4 personer + jättegamla vitvaror. Utöver det har vi FTX med värmeåtervinning. Pumpen är också inställd på 22-22,5 . Så ganska liknande förutsättningar förutom ett större hus. Vi förbrukade 1628 kWh i november och 2148 kWh i december månad. Detta blir ju totalt 3776 kWh, vilket betyder att ni förbrukar ungefär lika mycket som vi.
[bild]
Julbelysning har även stått på dygnet runt. Vi måste skaffa timer![]()
Det innebär ju att en stor del av uppvärmningen är gjord med direktverkande el istället för med bergvärme.A Aussiegrit skrev:
Kolla at inte bergvärmen går in med elpatron för tidigt.
Vi har 80kvm trähus och förbrukade strax under 800kWh i december. Nu 218kWh i januari fram till och med den 12/1. Uppvärmt med luft luft värmepump. Ingen golvvärme eller radiatorer. Vanlig elektrisk vvb på 60 liter. I slutet av november sänkte vi till 18-19c I huset. Vi lufttorkar tvätten nu istället för torktumlare. Vi är tre personer.
Oftast är det ju frånluft i tvättstugan så fukten hamnar ju inte där man vill ha den. Den går direkt ut istället. När den komdenserar så lämnar den merparten av energin innan den går ner i avloppet. Men visst, har själv en luftfuktare på övervåningen vilken drar ca 3-4 l vatten per dygn, så ungefär som att lufttorka en maskin tvätt.Ulltand skrev:
Ja det stämmer men betänk att att huset grundvärme också är på värmepump. Alltså även då en värmepump som torkar kläderna. Men elvärme hade det sett lite annorlunda ut.
Det blir mer en fråga var vattnet tar vägen. i avloppet eller i luften. Under vintern vill nog många ha det i luften då det ofta är "very dry"
Med värmepump för uppvärmning spelar det nog inte så stor roll nej, men tror fortfarande värmepumpstumlaren är ganska effektiv. Lufttorkar man med spillvärme inkällaren är det givetvis ren vinst.
min var på 745 med bergvärme .A Aussiegrit skrev:Fick elräkning på 10600 kr för november och december total förbrukning på 3600 kwh bor i Södermanland. Bergvärme installerat 2005. IVT greenline ht plus c6.
Är det för hög förbrukning med mina förutsättningar eller kan jag göra något åt detta? Förbrukat totalt 12500 kWh år 2021.
villa på 99m2 från 1969. Ställt in pumpen så jag har 22-22,5 grader inne. Elgolvärme i badrummet. Småbarn så tvätt och torktumlare går frekvent. Alla vitvaror är 3-4 år gamla. Har FTX med värmeåtervinning.
grannen som har likadan vila installerade luftvärmepump inför i år och förbrukade i december 1000 kwh jämfört mot mina 1900 kwh.
Varit med kundkraft sedan 2007
Du har för varmt, det blir för dyrt som du själv säger. Jag har 19 grader sen många år. Ni vänjer er supersnabbt vid 3-4 grader lägre temperatur. Om inte innan så när elräkningen kommer.A Aussiegrit skrev:
I ett rum med golvvärme ska golvet inte kännas varmt, utan som mest ljummet.A Aussiegrit skrev:Oj tror du den drar så mkt? Det är relativt litet badrum men jag måste ha den på 6,5 eller 7 alltså nästan öl max finns från 1-7 i stryka eller vad man ska säga för att märka att det blir varmt. Lägger jag på 3-4 känns golvet ändå kallt. Badrummet är rätt gammalt vet ej när men det kakel och klinker men säkert från sent 90 eller början 20-talet.
Ni bränner en massa i onödan där.
Hellre att ni minskar flåset i ventilationen så inget drag känns. Då kan ni skippa tillsatsvärmen där också.
Har också FTX med värmeåtervinning men på vintern så sänker vi luftflödet just för att den ska klara av att höja temperaturen på uteluften som är påväg in och det har gjort mycket med innertemperaturen. Märkte också att luften blev kallare vid bortkoppling av värmeelementet, men vi har under hösten ordnat med vattenbatteri på röret från aggregatet och in i huset som ska kopplas på det vattenburna värmesystemet så nästa år, då jäklar 
Dock har vi möjlighet att öka flödet under 1, 2 eller 3 timmar om det tex är många som duschar samtidigt och man vill få ut fuktig luft.
Dock har vi möjlighet att öka flödet under 1, 2 eller 3 timmar om det tex är många som duschar samtidigt och man vill få ut fuktig luft.
Fukt är ett överdrivet problem om vi pratar vintertid.Gusten87 skrev:
Har också FTX med värmeåtervinning men på vintern så sänker vi luftflödet just för att den ska klara av att höja temperaturen på uteluften som är påväg in och det har gjort mycket med innertemperaturen. Märkte också att luften blev kallare vid bortkoppling av värmeelementet, men vi har under hösten ordnat med vattenbatteri på röret från aggregatet och in i huset som ska kopplas på det vattenburna värmesystemet så nästa år, då jäklar
När gjorde du en service på bergvärmepumpen senast?
Jag skulle då inte vilja påstå att dem har för varmt.Fulkemisten skrev:
Vi bor i 128 kvadrat villa. Med bergvärme. 21.5 -22 grader. Stora element, låg kurva.
Spabad som står och värmer. Utebelysning. Barn som duschar mycket. Elgolvvärme i ena badrummet på 22 grader. Mm förbrukning december 2400 kWh.
Ts har något annat som är fel.
Vilken galning vill bo i 18 grader inne
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 2 870 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 2 870 inlägg
Allt har ju helt hur huset är isolerat osv osv.
Hur pumpen är skött, det är trots allt en rätt gammal pump som ts har. ( kanske går på mycket el istället för borrhålet).
Jag gjorde av med 3800 kWh i december.
Men då har jag spa bad, bastu som jag bada ett par gånger.
20 grader i garaget.
Värme i stallet.
22-23 grader inne.
Jag tycker inte jag använder så mycket ström.
Hur pumpen är skött, det är trots allt en rätt gammal pump som ts har. ( kanske går på mycket el istället för borrhålet).
Jag gjorde av med 3800 kWh i december.
Men då har jag spa bad, bastu som jag bada ett par gånger.
20 grader i garaget.
Värme i stallet.
22-23 grader inne.
Jag tycker inte jag använder så mycket ström.
Jag bor i en villa på 110 kvm med 110 inrett källarplan och ett garage på 45 kvm. Totalt 265 kvm. Allt uppvärmt. Garaget till 15 grader, huset till 22. Huset är byggt 1981. FTX installerat, eftervärmare urkopplad året runt. Elektrisk golvvärme i ett av badrummen.
Bergvärmepump utbytt 2019. Vi använde då det borrhål som fanns för gamla pumpen från 1999, 110 m djupt. Det var tydligt att det här innebar att den nya effektiva pumpen fick jobba med elpatron lite för ofta pga att den inte kunde hålla rätt temperatur på värmebäraren. Dessutom var inkommande köldbärare omkring -5 grader. Inte optimalt alls.
2020 borrades för ytterligare ett hål på 200 m. Nu använder vi bägge hålen och jisses vilken skillnad det blivit på såväl innetemp som elförbrukning.
Ändå låg vi på 2100 kWh för december, men tllläggas skall att vi också har en laddhybrid som laddas i princip varje dag. Jag är nöjd med tanke på att huset är 40 år gammalt och inte tilläggsisolerats eller på annat vis förändrats för att öka energieffektiviteten förutom att värmepump bytts.
Bergvärmepump utbytt 2019. Vi använde då det borrhål som fanns för gamla pumpen från 1999, 110 m djupt. Det var tydligt att det här innebar att den nya effektiva pumpen fick jobba med elpatron lite för ofta pga att den inte kunde hålla rätt temperatur på värmebäraren. Dessutom var inkommande köldbärare omkring -5 grader. Inte optimalt alls.
2020 borrades för ytterligare ett hål på 200 m. Nu använder vi bägge hålen och jisses vilken skillnad det blivit på såväl innetemp som elförbrukning.
Ändå låg vi på 2100 kWh för december, men tllläggas skall att vi också har en laddhybrid som laddas i princip varje dag. Jag är nöjd med tanke på att huset är 40 år gammalt och inte tilläggsisolerats eller på annat vis förändrats för att öka energieffektiviteten förutom att värmepump bytts.
Husägare
· Västernorrland
· 2 470 inlägg
Köp en bättre termostat styrning till badrummet varför skall du ha varma golv i badrummet 8-10h av dygnet?? Har själv 22 grader fram till 23 sedan 18 fram till 6.A Aussiegrit skrev:Oj tror du den drar så mkt? Det är relativt litet badrum men jag måste ha den på 6,5 eller 7 alltså nästan öl max finns från 1-7 i stryka eller vad man ska säga för att märka att det blir varmt. Lägger jag på 3-4 känns golvet ändå kallt. Badrummet är rätt gammalt vet ej när men det kakel och klinker men säkert från sent 90 eller början 20-talet.