Jag har ett gäng prylar hemma som jag kan styra med hemautomation, och har nu ordnat så att jag ska kunna styra utifrån elpriset och inte bara utifrån tid som jag gjort tidigare. Då är bara frågan hur man skapar effektiva och smarta program som helst gör att både komfort och ekonomi blir bättre. Ni som styr utifrån elpris, hur ser era scheman/program ut för respektive pryl? Har ni olika trösklar då ni slår på av, vissa tider då saker går oavsett pris etc?

Jag frågar eftersom vissa delar känns ganska svåra att hitta en bra lösning för. När det gäller varmvattenberedaren är det ganska enkelt, då behöver jag köra den ett visst antal timmar per dygn och så kan automationen hitta de billigaste, men hur gör jag med komfortgolvvärme i badrum t ex? Ska man skapa ett normalt schema som systemet förhåller sig till och så skapar man övre och undre trösklar för elpriset som slår på och av?

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Attitudeswe
Jag är nöjd med min elpris vs komfortstyrning av LLVP. Klarar 205kvm utan eltillskott i gång ner till runt -5 (Villa från 79 i göteborg med FTX och en LLVP)

https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/sensibo_optimizer.py

Flytt av förbrukning över dygnet (ignorera billaddning och VVB på natten)
Elförbrukningsdiagram med genomsnittlig konsumtion, jämförelser mot snitthushållets konsumtion och energipris över dygn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
henq och 2 till
  • Laddar…
Jag har precis fått igång mitt system (nästan klart) för bara någon dag sedan. Kommer kanske justera något, men det verkar funka bra än så länge...
Jag har i första hand luft/luftvärmepump, men i de tre sovrummen har jag vanliga element eftersom värmen från pumpen inte alltid når fram i tillräcklig mängd. Nu har jag gjort så att jag sätter en brytnivå manuellt med en helper i HA. Att jag gör det manuellt är helt enkelt så att det känns alldeles för komplext att försöka få till en algoritm som kan ta hänsyn till allt min hjärna kan. Tex hur kallt det är ute, vem som är hemma eller borta och när någon planeras att komma hem osv. Det kan bli så att jag justerar nivån ett par ggr/dag. Om elpriset går över brytnivån kopplas elementen ur så att jag är säker på att den värme som produceras i huset då kommer från luftvärmepumpen. Så länge elpriset ligger över nivån tillåts temperaturen i sovrummen att sjunka till 18 grader innan elementen automatiskt kopplas in igen. Dels för komforten men också för att inte riskera att gå under 16 grader och få kondens i skivsamlingen osv... 😃

Ikonerna jag har valt betyder följande:
- Hus med termometer: Elementen (och deras termostater) är inkopplade.
- Vindkraftverk: (Av högst personliga och politiska skäl har jag valt följande symbolik) "Autoläge för urkoppling av elementen då vindkraften gjort elen för dyr" (Men vi kanske kan stå över just den diskussionen här och nu?) 🙄😋😂
- Grader Celsiussymbol: Ingen kommer att använda det här rummet under överskådlig tid. Håll temperaturen bara över 18 grader oavsett elpris.

• Smart home-app visar temperatur i olika rum och energipris med historikdiagram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JDB83
  • Laddar…
Har hela sommaren bara tillåtit pannan vara igång när jag haft överproduktion på solcellerna men jag vet inte om jag ska satsa på autonomi eller minskad total utgift.
Lyckades få till modbus-styrning av batterierna för inte alls länge sedan och har därefter istället siktat på att växla mellan el & pellets till det som för stunden är billigast för mig, det som återstår är att förregla batterifunktionen mot elpatronens drift, så man inte ödslar laddcykler i onödan. Har ingen möjlighet att plocka styrsignalen till patronen så jag behöver införskaffa en kontaktor med 400V spolspänning för att få signalen som jag tänker mata in i shelly1.
Roligt och tidsödande är det, men det är alltid trevligt med en lägre elräkning.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
JDB83 JDB83 skrev:
Jag har ett gäng prylar hemma som jag kan styra med hemautomation, och har nu ordnat så att jag ska kunna styra utifrån elpriset och inte bara utifrån tid som jag gjort tidigare. Då är bara frågan hur man skapar effektiva och smarta program som helst gör att både komfort och ekonomi blir bättre. Ni som styr utifrån elpris, hur ser era scheman/program ut för respektive pryl? Har ni olika trösklar då ni slår på av, vissa tider då saker går oavsett pris etc?

Jag frågar eftersom vissa delar känns ganska svåra att hitta en bra lösning för. När det gäller varmvattenberedaren är det ganska enkelt, då behöver jag köra den ett visst antal timmar per dygn och så kan automationen hitta de billigaste, men hur gör jag med komfortgolvvärme i badrum t ex? Ska man skapa ett normalt schema som systemet förhåller sig till och så skapar man övre och undre trösklar för elpriset som slår på och av?
Jag använder mig av Home Assistant och en plug-in där som får Elprisen från Nordpool varje dag kl 12.00 för de nästa 24 timmar. En virtuell sensor läsar data och skapa en signal som är "XLÅG" om prisen är negativ, "LÅG" om prisen är under medelvärdet för 24h eller under 0.5 SEK, "HÖG" om prisen är samman eller högre en medelvärdet och >= 0.5 SEK och "XHÖG" för de 3 dyraste timmarna om dagen och priset är över 1.5 SEK. Signalen kan läsas från alla prylar, t.ex. styrenheten som sitter i värmepumpen eller elbil laddaren. I värmepumpen t.ex. blockeras el-tillsats under XHÖG, och temperaturen sänks till 18 grader under HÖG. Varmvatten kör bara under LÅG och XLÅG. Systemet funkar utmärkt bra så länge (hadde det nu i 2 månader)

• Gilla
henq och 2 till
  • Laddar…
Smidigt, har du lust att dela koden för din virtuella sensor?

C curzondax skrev:
En virtuell sensor
Kan du tänka dig att dela med dig av koden?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.