Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Elprisrekordet slaget igen på kort tid

1. Ulltand
    Medlem · 6 674 inlägg
    Man jobbar på ett projekt om att ta bort sommartiden i Europa. Det är redan beslutat i högsta instans. Det var runt 5-6 år sedan det beslutet togs, men alla medlemsstater skall också få bestämma själva vilken tid dom vill ha. Kanske lever jag när det händer. :)

2. P
    Medlem · 1 424 inlägg
    Jo vi sysselsätter tusentals i Bryssel, det är en hel industri med politiker, lobbyfolk och tjänstemän.
    Sen tar det då naturligvist tid, de har ju det bra i Bryssel och kan säkert boka oändliga mötesserier som om sommartid ;)

3. I
    Medlem · 169 inlägg
    Vi har tydligt olika syn på vad som är "reglering"... Att öppna fönstret för att sänka temperaturen inomhus på vintern är inte reglering för mig!
    Det kanske ska nämnas i tråden som tips för folk med höga elräkningar...

• Laddar…
  4. I
    Medlem · 169 inlägg
    Men då är det ju inte reglerkraft! Ligger du på 100% produktion kan du inte öka för att kompensera för ökad last eller bortfall av annan produktion, det är ju det som är hela poängen...

5. Boilerplate4U
    Medlem · Tomte-tekniker · Nordpolen · 1 331 inlägg

Boilerplate4U

Medlem
    Jag kanske var otydlig. Reglering handlar ju om att skapa balans mellan tillgång och efterfrågan åt båda hållen dvs öka eller minska produktionen. Mitt svar i inlägget spekulerade om behovet av eventuell nedreglering av svensk kärnkraft.

• Laddar…
  6. O
    Medlem · 936 inlägg

OMathson

Medlem
    Och de kan inte ens komma överens om de ska sitta i Bryssel eller Strasbourg...

• Laddar…
  7. Lazz
    Medlem · 9 inlägg

Lazz

Medlem

8. P
    Medlem · 1 424 inlägg
    Det ger ju extra krydda i tillvaron! :crysmile:

9. P
    Medlem · 1 424 inlägg
    • Laddar…
  10. R
    Lösvirkesbyggare · Kungsbacka, Halland · 4 863 inlägg

roli

Lösvirkesbyggare
    Fick just mejl från min nätleverantör där det fanns en tabell över hur mycket man kan tänkas få tillbaka på elräkningen. Och för min del blir det inget för december månad då förbrukningen inte kommer upp till lägsta nivån. Min förbrukning i december var 653 kWh...

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2022-1-20_19-5-15.png

• Laddar…
  11. Magnus E K
    Husägare · Östergötland · 2 578 inlägg

Magnus E K

Husägare
    Är du säker på att det var 600% ökning och inte 500%? De flesta klarar inte av procenträkning när siffrorna blir stora. (En ökning från 1000 till 6000 är en ökning på 500%.)

12. O
    Medlem · 936 inlägg

OMathson

Medlem
    Du har nog rätt(y) och egentligen tycker inte jag att man ska använda % när det är mer än + eller - 100% men en rejäl ökning blev det. Jag kunde ha bundit men ratade det då det var ca 40% dyrare än mitt tidigare bundna som löpte ut och tänkte ähhh jag kör rörligt ett tag så får vi se:thinking: Ett av mina dummaste beslut men som sagt så har vi råd och inte så hög förbrukning, tilläggs isolerade själv huset 2001 och installera själv en bv 2003 ( bytte pumpen förra året) , tyvärr med (numera) för grunt hål som är kallt. Kan elda lite i kaminen.
    Mer orolig för mina barns framtid om det ska fortsätta såhär. Klimatångest, sämre välfärd, (enerig=välfärd) osv

• Laddar…
  13. F
    Medlem · Östergötland · 3 269 inlägg

fribygg

Medlem
    Som ägare kan man ge sitt bolag i uppdrag att bygga nya kraftverk eller lägga ner befintliga, vi gav ju Vattenfall friheten att spekulera i europeisk kraftproduktion och köpa Nuon, för de ca 50 MDkr kunde vi byggt en ny reaktor vid ett av våra svenska kraftverk i stället och nu dryga 10 år senare haft 1450MW ytterligare produktion i exempelvis Ringhals.
    Oavsett politiskfärg på den svenska regeringen behövs det mer långsiktighet vad gäller vår kraftproduktion, nu vågar ingen satsa och landet tappar i välståndsligan och vård skola, omsorg försvar och rättsväsende har bara neddragningar att vänta om vi inte bygger stabil krafttillgång till ett förutsägbart pris så industrin kan satsa i Sverige.
    Klippans pappersbruk är bara ett tydligt exempel i södra Sverige, industrin kommer lägga ner eller eventuellt flytta om elpriset tillåts variera på detta sätt på grund av för lite baskraft i landet.

14. Mikael_L
    Medlem · 43 632 inlägg
    Jag vet inte riktigt.
    Dels är det emot lagen, så någon lag måste skrivas om.
    Sen kanske det stupar på annan formalia, jag antar att Strålsäkerhetsmyndigheten har en messa saker att säga till om och olika reglementen och saker som ska uppfyllas (SSM bildades genom sammanslagning av Statens kärnkraftsinspektion och Statens strålskyddsinstitut 2008).
    Detta och säkert en del annat, är de regulatoriska och ytterst politiska hindren mot återstart.

Till detta kommer sen de ev tekniska hindren. Jag har hört något om att turbinsträngen blir oanvändbar om det står stilla för länge, kanske en axel som blir böjd eller så.
    Hur det funkar i reaktortanken, bränslehärden osv har jag faktiskt inte någon aning om

Jag säger som dig, det skulle vara intressant att få veta vad som gäller utav någon med verklig kunskap.

15. V
    Medlem · Göteborg · 376 inlägg

vik_tor

Medlem
    Jag som bidrag till att rösta fram Alliansen kan ibland ifrågasätta min röst. Säger bara en sak - Socialdemokraterna 1960 - Kom tillbaka!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.