Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Elprisrekordet slaget igen på kort tid

1. AndersMalmgren
    Renoverare · Stockholm · 11 686 inlägg
    Akustiksimulering för VR. Drar sjuka mängder CPU :)

Edit: mountain är bara för att just denna karta utspelar sig i ett bergutrymme, en gammal Sovietbas.

Redigerat 24 dec 2021 12:47
    • Laddar…
  2. Magnus E K
    Husägare · Östergötland · 2 578 inlägg

Magnus E K

Husägare
    • Laddar…
  3. Appendix
    Husägare · Roslagen · 3 279 inlägg

Appendix

Husägare
    Vänta tills Putin går in i Ukraina…

4. Mikael_L
    Medlem · 43 632 inlägg
    CE-märkt alltså? :p:rofl:
    Vilket direktiv lyder kärnkraftverk under, tro... ?:cool:

• Laddar…
  5. Silver78
    Självbyggare · 2 192 inlägg
    Läste en debatt häromdagen
    https://www.expressen.se/debatt/lat-vindkraften-betala-for-obalansen-i-elnatet/

Det som är jäkligt konstigt är att man på vindkraftsidan hela tiden jämför hela paketet vad ny kärnkraft kostar mot hela paketet vad vindkraft kostar. För den som är lite insatt förstår man ju att det kommer behövas en kombination i framtiden. Allt annat är ju urbota dumt när man har den möjligheten. Men alla dessa debatter där man gärna stoltserar med viktiga titlar handlar mer om aktivism/lobbyism än att man behandlar frågan sakligt. Trist tycker jag

6. K
    Tillbyggare · Västra Götaland · 4 635 inlägg

karlmb

Tillbyggare
    Fixa ett litet flöde via spolningsventilens gummi.

7. K
    Tillbyggare · Västra Götaland · 4 635 inlägg

karlmb

Tillbyggare
    Särskilt som det är en 3e faktor som egentligen är orssken till problemet.
    Allt fungerade egentligen perfekt tills i somras när Statnet öppnade de 2 nya kablarna från sydnorge.
    Varför svamlar experterna om vind kontra kk?
    Är det L som ligger bakom?

8. nino
    Renoverare · Dalarna · 12 478 inlägg

ninoPremiumikon: Hand

Renoverare
    Ja men vind är väl bra, men när man ska skövla 1000m2 orörd skog och smälla upp 20-40 250m höga verk som kommer synas nån mil med högintensiva vita blixt ljus så förstår jag att folk blir sura..

Vi behöver nåt annat än vind också...
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    FB_IMG_1640385902479.jpg

Det är skillnad på att bo i Skåne än att bo i Norrland i elförbrukning

9. A
    Medlem · stockholm · 867 inlägg

atomlab

Medlem
    Finns det ens 250m höga vind kraftverk? Skall man krydda så gör det med finess är annars ett tips.

Jag som dock jobbar med lyft undrar hur fan det går ihop med vindkraft. Men har troligen med alla skattelättnader som gör det. Att skrapa ihop 2 utav dessa kranar i norrländska skogar är ingen billig historia. ( Dock världens tyngsta hub) men ändå

10. S
    Medlem · Västmanland · 213 inlägg

sandos

Medlem
  11. H
    Medlem · Sverige · 2 327 inlägg
    När man kollar nuvarande (och även den förra) miljö- och klimatministrars cv så blir jag oroad. På den posten räknar jag med dokumenterat relevant kompetens och utbildning, inte bara att man är duktig på att återberätta fastställd policy/energipolitik från partiet och prata papegojsnacket på korrekt vis.

12. Magnus E K
    Husägare · Östergötland · 2 578 inlägg

Magnus E K

Husägare
    Totalhöjd på 250 meter, alltså vad som skulle krävas i takhöjd om de stod inomhus, är väl snarast standard på de nya som byggs nu? Det var den höjden som det planerades för nära där jag bor och det var redan 2017 (stoppades som tur var).

13. nino
    Renoverare · Dalarna · 12 478 inlägg

ninoPremiumikon: Hand

Renoverare
    Krydda?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Screenshot_20211225-091050_Samsung Internet.jpg

14. H
    Medlem · Dalarna · 2 042 inlägg

HSP

Medlem
    Snacka om miljöförstöring.
    Och de planerade verken får inte ner elpriserna för de boende i närheten....
    Ska de byggas så gör de mer nytta i elområde 4. Men där finns det fler som protesterar....

Jag tror att det inte spelar någon roll för kommande elpriser hur mycket vi bygger ut elproduktionen i Sverige. Eftersom efterfrågan på el ökar fortfarande. De enda som kommer tjäna på detta är staten och producenterna.... landsbygden får som vanligt inte en del av "kakan" mer än att offra mark och naturresurser...

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.