Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Elprisrekordet slaget igen på kort tid

1. Eriksgatan
    Allvetare · Sverige · 670 inlägg

Eriksgatan

Allvetare
    Mina serviceexempel är ALL service som krävs på den elbilen. På din bil kommer det att krävas mycket mer. (Jag har fört bok på alla utgifter på kronan på alla bilar jag ägt de senaste 20 åren: VW, SAAB, Opel, Renault, Citroen, Ford, Mitsubishi).
    Jag rekommenderar att jämföra olika bilars fullständiga ägarkostnader rapporterade från ägarna själva på www.spritmonitor.de.
    Har ni endast en bil och kör ni alltid omkring 5 personer i bilen minst 25 mil utan kissestopp för de stackars barnen med kombiutrymmet fullpackat och påkopplad släpvagn? Ovanligt.
    Elbilen vi köpte för 70 kkr var främst tänkt som andrabil för pendling för men den kör vi nu som förstabil för att den är bättre på alla sätt än vår andra dieselbil. Men dels så kör vi aldrig runt med tre barn i baksätet - två vuxna ryms däremot fint där. Kör vi 25 mil tar vi ändå en liten paus på vägen och laddar samtidigt upp batteriet, vilket tar 25 minuter från 10-80 %. Då är det ändå en äldre laddteknik anno 2009 i den. Med baksätet nedfällt blir lastutrymmet annars helt plant, högt med raka sidor och rymmer det mesta, t.ex. cyklar. Måste vi transportera något tungt/stort rullar vi bort till Ezeto med hyrlastbilar och skåpbilar som är tillgängliga 24/7 och t.o.m. finns med flak och kran. Hyra en sådan skåpbil i 2 h kostar 2-300 inkl. bränslet som Ezeto ser till att hålla fyllt.
    Men visst, den billiga elbil vi har är ingen långfärdsbil för Europasemestrar. Därtill har vi en annan bil, (som som snart kommer att ersättas med en modernare elbil).

Redigerat 13 okt 2021 12:52
  2. Eriksgatan

Eriksgatan

Allvetare
    LOL! :DHar letat upp gränsstenen nu. Tack för korrektionen. Tycker synd om Oskarshamnsborna, när de har fått kraftverket i kommunen, och jobbar och sliter på kraftverket, medan de flesta där ändå får betala de högre SE4-priserna.
    Dock kvarstår logiken i svaret jag gav att man inte kan räkna ihop siffrorna i Kontrollpanelen så att man summerar överföringar när det samtidigt finns produktion inom elområdena. Det produceras även inom SE4, följ t.ex. E6 söderut, även om det är relativt sett är en mindre pust i energistormen.

3. Eriksgatan

Eriksgatan

Allvetare
    Då borde det räcka. Men varför söker du efter ett maxcase som precis ska kräva en del nätladdning? Ingen har förslagit att du ska gå helt off-grid. Om du behöver fylla på lite från elnätet framåt onsdag, så gör det bara. Det blir ändå ofantligt mycket billigare än att köra fossilbil eller att inte nyttja solpaneler.
    Du kan välja att läsa data från de som öppet redovisar sina egna siffror eller låta bli och fortsätta med din tro. När jag har kört solpaneler + elbil det första året kommer även jag att öppet redovisa resultatet här för de som är intresserade.

4. JA”Snabbe”
    Husägare · Skåne · 1 671 inlägg

JA”Snabbe”

Husägare
    Hur? Jag kommer betala samma i 3 år nu. Hur läget ser ut om 3 år vet vi däremot inte, men den dagen den sorgen, jag vill absolut inte sitta med obundet över vintrarna iaf speciellt inte denna vinter. 127 öre blev det rena elpriset för September månad från min tidigare leverantör.

5. A
    Anonym
    möjligt..
    Men det är detta som sker varje gång oavsett... Det är alltid någon som får betala för en regering som inte leder landet...

6. M
    Renoverare · Norrköping · 1 108 inlägg

MrDizzy

Renoverare

Fråga:
    Vad har du för max-last i din el-bil?
    Väldig många elbilar har löjligt snålt tilltagen maxlast , så pass att sitter ni 4vuxna i bilen så för föraren böter för att maxlasten överstigs om polisen nu skulle kolla.
    Praktexempel på detta är Tesla
    Tesla Model 3 LR awd: 295kg -> medelvikten ink kläder på 4 vuxna inte får vara mer än 74kg och då får man inte ha med sig ens en handväska , mat etc etc
    Tesla Model Y LR awd 315kg -> 79kg

Wv ID3 har 379kg i max last -> 95kg/person.

Nu har jag ingen aning om den fysiska volymen man kan lasta i, utan detta är bara hur mycket vikt man får ha i bilen inkl förare & passagerare.

Släp & elbil ?? Muhahahahaha Jo tjena!

7. A
    Byggveteran · Skåne · 1 218 inlägg

Argastesnickaren

Byggveteran

Föraren räknas inte med i maxlast.

8. M
    Renoverare · Norrköping · 1 108 inlägg

MrDizzy

Renoverare
    Ah! Totalt miss från min sida.
    Tackar för upplysningen.
    Då blir det ju aningen annorlunda speciellt med tanke på mat, resväskor etc etc
    Men dock man kan ju glömma elbil & släp i de flesta fall

9. R
    Lösvirkesbyggare · Kungsbacka, Halland · 4 865 inlägg

roli

Lösvirkesbyggare
    Nu är ju elpriset en väldigt liten del som man kan påverka.... Under september månad förbrukade vi 429 kWh.
    Till det bundna priset enligt bild nedan, vilket blir hela 179,18 :-
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    elräkn 2.jpg

Men sedan skall nätägaren ha sitt, dvs 1957 spänn för distribution och fasta avgifter. Då har det inte längre så stor betydelse vad elen kostar när det är nätägarens del som är den stora, som man heller inte kan påverka det minsta annat än att flytta....

10. JLyck
    Renoveringsnovis · Skåne · 1 558 inlägg

JLyck

Renoveringsnovis
    Ofta du har 4 vuxna passagerare med i bilen? Mer vanligt är väl på sin höjd 3 stycken, och allra vanligast är väl 1 vuxen passagerare och 1-2 barn?

Dock är detta högst OT.

11. lilytwig
    Medlem · Jönköping · 708 inlägg

lilytwig

Medlem
    Jag hade ungefär detsamma, men när avtalet gick ut så ville de ha mycket mer.

12. dof
    Verktygstokig · västernorrland · 1 408 inlägg

dof

Verktygstokig
    Vad har du för nätägare om du får betala så mycket i fasta avgifter med den lilla förbrukningen? Eller debiteras inte det månadsvis?

13. A
    Anonym
    kvartal

14. JA”Snabbe”
    Husägare · Skåne · 1 671 inlägg

JA”Snabbe”

Husägare
    1957 för en månad? Så dyrt är det inte hos oss. Men det elpriset är ju i princip gratis el. Gratinerar! :p

15. P
    Medlem · 12 233 inlägg
    Jag var inte ironisk och jag vet inte motiven var bakom "straffskatten" (men jag gissar att det handlar om tullavgifter) på kinesiska solceller.

Klimattullar på det mesta som produceras i Kina är dock bra för klimatet (om de införs i tillräckligt stor skala).

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.