Elpriset förväntas bli ca 60 procent lägre än i fjol vilket skulle ge ett elpris på 65 öre per kWh för årets fjärde kvartal. En osäkerhetsfaktor är dock hur kall vintern kommer att bli.

Du kan läsa artikeln här: Elpriset faller krafigt i höst spår elbolag

"Och under två dagar i augusti kom det lika mycket regn som kärnkraftverket i Oskarshamn producerar på ett helt år, meddelar elleverantören Bixia."
Alltid lär man sig något nytt, visste inte att kärnkraftverk producerar regn, men där ser man!

• Haha
  • Gilla
  • Älska
MultiMan och 21 till
  • Laddar…
Ja det lät ju tokigt nu när du säger det. De skrev faktiskt exakt så, men jag omformulerade nu till det jag tror de menar: "Och under två dagar i augusti kom det regn i mängder som motsvarar kärnkraftverket i Oskarshamns produktion på ett helt år".

• Haha
pacman42
  • Laddar…
Övertygad om att elbolagen kommer att hävda att det är sämre kvalitet på det vatten som kom under ovädret och att det därför inte producerar lika många kWh som riktigt regn. Därför går elpriset upp. Är min prognos.

• Gilla
  • Haha
johel572 och 18 till
  • Laddar…
...å jag sitter lugnt i båten med mitt röliga elpris...

Blir nog betydligt dyrare vinter i år då.

Kvar på 42 öre och missar nån tusenlapp i elbidrag.

Det innebär ju att elen i villan med abonnemang, skatter och överföringar kommer upp över 20.000kr netto under 2023.

Redaktionen Redaktionen skrev:
Elpriset förväntas bli ca 60 procent lägre än i fjol vilket skulle ge ett elpris på 65 öre per kWh för årets fjärde kvartal. En osäkerhetsfaktor är dock hur kall vintern kommer att bli.

Du kan läsa artikeln här: Elpriset faller krafigt i höst spår elbolag
Det vore fantastiskt!

Finns det någon garanti på denna utfästelse?

Spotpriset de senaste dagarna i SE3 (Stockholm) ligger på strax över/under 1 krona.

Skåningarna har det ännu värre de sista dagarna på sommarmånaden augusti

Kall vintermånad i Europa och Sverige utan vind och 1-2 kärnkraftverk som står still i samband med älvarnas påfrysning så har vi spotpris på väldigt höga nivåer stundtals

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Ja det lät ju tokigt nu när du säger det. De skrev faktiskt exakt så, men jag omformulerade nu till det jag tror de menar: "Och under två dagar i augusti kom det regn i mängder som motsvarar kärnkraftverket i Oskarshamns produktion på ett helt år".
Inte heller begripligt.
Hur man översätter två dagars regn till 5 TWh el är ett mysterium.
Men vattenmagsinen blir fulla vilket bådar gott.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Det vore fantastiskt!

Finns det någon garanti på denna utfästelse?

Spotpriset de senaste dagarna i SE3 (Stockholm) ligger på strax över/under 1 krona.

Skåningarna har det ännu värre de sista dagarna på sommarmånaden augusti
Ingen garanti men i dagsläget kan du binda elpriset på 1,18 kr/kWh i ett år. Jämför det med vad du kunde binda vid (om överhuvudtaget) i fjol. Vad sedan utfallet blir vet vi ju först om ett år, men man kan ju genom att binda redan garantera en besparing jämfört med i fjol?!

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Får väl hoppas att smhi spår en iskall vinter då så blir den nog mild

• Gilla
  • Haha
Ganescha och 6 till
  • Laddar…
Eftersom tyskarna stängt sin kärnkraft och i alla fall större delen av kolkraften, så tror jag att prognosen för vintern är ytterst dyster för oss i södra Sverige. Varken vind eller sol briljerar under vintermånaderna (när vi verkligen behöver elenergi), så att den produktionen ökat är ju helt irrelevant.

G
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Eftersom tyskarna stängt sin kärnkraft och i alla fall större delen av kolkraften, så tror jag att prognosen för vintern är ytterst dyster för oss i södra Sverige. Varken vind eller sol briljerar under vintermånaderna (när vi verkligen behöver elenergi), så att den produktionen ökat är ju helt irrelevant.
Mja, tyskarna har väl inte stängt större delen av kolkraften? Hursomhaver dyrt kommer det nog bli, i synnerhet Se4 vid högtryck på vintern.

Ja, vi får hoppas på ett lite lägre elpris än vi haft de senaste två vintrarna. För något elstödsbidragsavdrag ska vi inte räkna med att det blir.

G OMathson skrev:
Mja, tyskarna har väl inte stängt större delen av kolkraften? Hursomhaver dyrt kommer det nog bli, i synnerhet Se4 vid högtryck på vintern.
Nej de kör på med kolet och det är nog även politiskt betingat för att inte sänka hela EU inkl Sverige.

https://www.smard.de/en

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.