4 745 läst · 40 svar
5k läst
40 svar
Elpriset faller krafigt i höst spår elbolag
Sida 1 av 3
På konsumentens sida
· 3 183 inlägg
Elpriset förväntas bli ca 60 procent lägre än i fjol vilket skulle ge ett elpris på 65 öre per kWh för årets fjärde kvartal. En osäkerhetsfaktor är dock hur kall vintern kommer att bli.
Du kan läsa artikeln här: Elpriset faller krafigt i höst spår elbolag
Du kan läsa artikeln här: Elpriset faller krafigt i höst spår elbolag
"Och under två dagar i augusti kom det lika mycket regn som kärnkraftverket i Oskarshamn producerar på ett helt år, meddelar elleverantören Bixia."
Alltid lär man sig något nytt, visste inte att kärnkraftverk producerar regn, men där ser man!
Alltid lär man sig något nytt, visste inte att kärnkraftverk producerar regn, men där ser man!
Administrator
· Skåne
· 7 967 inlägg
Ja det lät ju tokigt nu när du säger det. De skrev faktiskt exakt så, men jag omformulerade nu till det jag tror de menar: "Och under två dagar i augusti kom det regn i mängder som motsvarar kärnkraftverket i Oskarshamns produktion på ett helt år".
Det vore fantastiskt!Redaktionen skrev:
Finns det någon garanti på denna utfästelse?
Spotpriset de senaste dagarna i SE3 (Stockholm) ligger på strax över/under 1 krona.
Skåningarna har det ännu värre de sista dagarna på sommarmånaden augusti
Inte heller begripligt.Marlen Eskilsson skrev:
Hur man översätter två dagars regn till 5 TWh el är ett mysterium.
Men vattenmagsinen blir fulla vilket bådar gott.
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 991 inlägg
Ingen garanti men i dagsläget kan du binda elpriset på 1,18 kr/kWh i ett år. Jämför det med vad du kunde binda vid (om överhuvudtaget) i fjol. Vad sedan utfallet blir vet vi ju först om ett år, men man kan ju genom att binda redan garantera en besparing jämfört med i fjol?!B Boende45 skrev:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 874 inlägg
Eftersom tyskarna stängt sin kärnkraft och i alla fall större delen av kolkraften, så tror jag att prognosen för vintern är ytterst dyster för oss i södra Sverige. Varken vind eller sol briljerar under vintermånaderna (när vi verkligen behöver elenergi), så att den produktionen ökat är ju helt irrelevant.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 914 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 914 inlägg
Mja, tyskarna har väl inte stängt större delen av kolkraften? Hursomhaver dyrt kommer det nog bli, i synnerhet Se4 vid högtryck på vintern.Cancerman_777 skrev:
Eftersom tyskarna stängt sin kärnkraft och i alla fall större delen av kolkraften, så tror jag att prognosen för vintern är ytterst dyster för oss i södra Sverige. Varken vind eller sol briljerar under vintermånaderna (när vi verkligen behöver elenergi), så att den produktionen ökat är ju helt irrelevant.
Nej de kör på med kolet och det är nog även politiskt betingat för att inte sänka hela EU inkl Sverige.G OMathson skrev:
https://www.smard.de/en