77 360 läst · 339 svar
77k läst
339 svar
Elpris för att köpeved ska bli lönsamt?
P Peter321 skrev:
Har du inga termostater på elementeten som slår av värmen?
Nja.... Vi har egen skog. Att köpa 1 m2 björkved ved kostar 700-800 med hemkörning. Har du några mil till din skog, ska fram med sköter/fyrhjuling och bensin till motorsågar och till bilen så blir det svårt att få ekonomi i det hela om du bara vill ha några m2 ved...Dan_Johansson skrev:
.... Men å andra sidan måste man ju ändå röja i skogen...
En kakelugn ska eldas lugnt och varsam, inte med luckorna på vid gavel.
Då håller de länge och ger jämn och bra värme.
Då håller de länge och ger jämn och bra värme.
Ah läsförståelsen igen då..Maskintok skrev:
Här har jag trott att jag skrivit något galet så är det bara att folk inte klarar av att förstå det de läser...
konstat eldning är inte alls att det skall läggas på hela tiden utan att man är tvungen att hålla fyren vid liv om det ska bli värme att räkna med utav en kakelugn.
Inte att man ska lägga in smockfullt och sedan göra samma sak igen när det är glöd.
Jag håller mig till ca 2 kg ved åt gången och när den brunnit ut nästan helt så lägger jag på 2 kg till sedan får detta ta sig och brinna ut. efter att eldstaden svalnat av så tänder jag igen och gör om proceduren..
huvudsaken är att inte kaklet blir så varmt att det inte går att ta på det.
som skrivet detta har jag gjort i 25 år varje dag så jag förstår inte varför det skulle vara så svårt..
att vissa har svårt att läsa kan jag tyvärr inte avhjälpa... Men jag sitter och gör läxan med dottern, vill ni vara med och lära er läsa?
Priset i mina trakter har legat rätt konstant de senaste åren. 350 för barr, 400 löv och 440 för björk. 50 cm, kluvet torkat, stjälpt mått och hemkört. Flera olika leverantörer. Lägger ca 12 000 för ved per år på uppvärmning och varmvatten på ett hus på ca 170 kvm byggt 1740 plus tillbyggt 100 % 1994. Svårt att se att en investering på en luft/vatten för 100 000 skulle hämtas igen i rimlig tid.@ @ndreas skrev:Nja.... Vi har egen skog. Att köpa 1 m2 björkved ved kostar 700-800 med hemkörning. Har du några mil till din skog, ska fram med sköter/fyrhjuling och bensin till motorsågar och till bilen så blir det svårt att få ekonomi i det hela om du bara vill ha några m2 ved...
.... Men å andra sidan måste man ju ändå röja i skogen...
Det kan också vara så att du inte skriver perfekt alla gånger, eftersom din text kan uppfattas som att du förespråkar konstant eldning.Maskintok skrev:Ah läsförståelsen igen då..
Här har jag trott att jag skrivit något galet så är det bara att folk inte klarar av att förstå det de läser...
konstat eldning är inte alls att det skall läggas på hela tiden utan att man är tvungen att hålla fyren vid liv om det ska bli värme att räkna med utav en kakelugn.
Inte att man ska lägga in smockfullt och sedan göra samma sak igen när det är glöd.
Jag håller mig till ca 2 kg ved åt gången och när den brunnit ut nästan helt så lägger jag på 2 kg till sedan får detta ta sig och brinna ut. efter att eldstaden svalnat av så tänder jag igen och gör om proceduren..
huvudsaken är att inte kaklet blir så varmt att det inte går att ta på det.
som skrivet detta har jag gjort i 25 år varje dag så jag förstår inte varför det skulle vara så svårt..
att vissa har svårt att läsa kan jag tyvärr inte avhjälpa... Men jag sitter och gör läxan med dottern, vill ni vara med och lära er läsa?![]()
isander.se har en rätt bra skriftlig instruktion om hur en kakelugn ska eldas för den som inte vet.
Jag har bergvärme i snålborrat hål jag också. Tyvärr är det bara temperaturgivare utomhus, då värmepumpen har ingen aning om att jag värmer upp inomhus genom att elda i kaminen. Men det blir ju lite mysigt i alla fallO OMathson skrev:
Nä det är då inget fel på texten, dock på de som inte klarar av att läsa den..F fribygg skrev:
Annars hade folk aldrig förstått mig förr genom åren... De problemen började här...