Byggahus.se
T
Tycker att man ska prova själv om man känner sig trygg. Men oftast kan man göra det när spänningen är frånslaget och sedan kan man slå på spänningen på behörigt avstånd.

Men känner att det är bra med en varning iaf.. tänkt på att du mäter på ganska "starka" grejer där du har strömen på och mycket som är strömförande runt om. Sen har du också ett ganska dåligt instrumentet (mycket metall på mätprobarna blottade).

Mvh elpolisen..

• Gilla
Tomas no1 och 1 till
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
1 Tryck in återställaren för maxtermostaten. Obs dom kan vara trög att trycka in så tryck hårt.

2 vad är termostaten inställd på? Ser ut att vara ställd på 0 grader på en av bilderna
Jag trycker stenhårt å den gå i botten ..

Termostaten är på full fräs 85 grader

T TechChad skrev:
Tycker att man ska prova själv om man känner sig trygg. Men oftast kan man göra det när spänningen är frånslaget och sedan kan man slå på spänningen på behörigt avstånd.

Men känner att det är bra med en varning iaf.. tänkt på att du mäter på ganska "starka" grejer där du har strömen på och mycket som är strömförande runt om. Sen har du också ett ganska dåligt instrumentet (mycket metall på mätprobarna blottade).

Mvh elpolisen..
Tackar för omtanken , men jag blir så irriterad på det inte funkar så jag har tappat omdömet

• Haha
RompisKompis och 2 till
  • Laddar…
Och en tanke till. Har den aldrig funkat efter inkoppling ska du inte ändra nått om du inte är 100% säker på nått utan ringa den som installerat och kräva att de kommer och gör rätt.

• Gilla
Timmerhus Södra Dalarna
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Ser ut som att du saknar 2 faser fram. Eller att den som kopplat in har kopplat alla 3 anslutningar till samma fas.
För om vi säger att alla anslutningar är till samma fas så får du + vid fas-fas mätningar.
Saknas 2 faser helt mäter du fungerande fas-jord 230V. Icke inkopplad fas-jord 230V för då får du spänning genom värme elementet från den fungerande fasen.
Ja nått skumt är det hela skiten, retar ihjäl mig på detta .
Har inte kunnat sova på hela natten då min hjärna ej kan släppa grejer .
Så tänkte jag pillar lite själv, trots min låga kunskap

snuttjulle snuttjulle skrev:
Och en tanke till. Har den aldrig funkat efter inkoppling ska du inte ändra nått om du inte är 100% säker på nått utan ringa den som installerat och kräva att de kommer och gör rätt.

Jag ska ringa han på imorgon , men tänkte om det var ett lätt fel så kanske jag slipper

• Gilla
Torekalle
  • Laddar…
T
Känns lite snurrigt här..
Har du mätt i säkerhetsbrytaren mellan faserna (alltså L1/L2, L1/L3, L2/L3) på inkommande sida (kabeln som kommer från elcentralen)? Hade du då ~400V mellan alla?

Kommer bara in 230 i säkerhetsBrytaren med , så nån propp borde ha gått antagligen

Få gå bananaaaas i proppskåpet nu

• Öppet elsäkerhetsbrytarskåp med synliga kablar och terminaler, indikerar potentiellt problem med en säkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter lite märkligt att en seriös firma kopplat in något utan att testa efter sig och verifierat att det fungerar innan man lämnar. Det du bör göra och stanna vid är att kolla att det finns spänning fram till den nya installationen därefter lämna över till den som installerat. Om det fungerade när de gjorde installationen är det större sannolikhet att det är en matande säkring eller huvudsäkring som gått för dig. Rekommenderar att inte gå bara på ploppen i diazedsäkring som referens till om säkringen är hel. Den kan alltsom ofta sitta kvar och inte indikera utlöst säkring. Rekommenderar om du får denna typ av fel att faktiskt byta alla tre i resp matande central och i mätarskåp. Glöm inte att även byta i någon central mellan mätarskåp och pannrum om det finns.

• Gilla
Timmerhus Södra Dalarna
  • Laddar…
Sedär, sätter pengar på en huvudsäkring eller i en central mellan..

• Gilla
TechChad
  • Laddar…
T
Timmerhus Södra Dalarna Timmerhus Södra Dalarna skrev:
Kommer bara in 230 i säkerhetsBrytaren med , så nån propp borde ha gått antagligen

Få gå bananaaaas i proppskåpet nu
Kan ju vara en propp som pajat som du säger. Kan ju tom i värsta fall vara så att en av inkommande har rykt? Men det borde du iof märkt på qtt andra grejer slutat funka (men det kanske är mer sällan amvända saker som ligger på dom).

S skogsliden skrev:
Låter lite märkligt att en seriös firma kopplat in något utan att testa efter sig och verifierat att det fungerar innan man lämnar. Det du bör göra och stanna vid är att kolla att det finns spänning fram till den nya installationen därefter lämna över till den som installerat. Om det fungerade när de gjorde installationen är det större sannolikhet att det är en matande säkring eller huvudsäkring som gått för dig. Rekommenderar att inte gå bara på ploppen i diazedsäkring som referens till om säkringen är hel. Den kan alltsom ofta sitta kvar och inte indikera utlöst säkring. Rekommenderar om du får denna typ av fel att faktiskt byta alla tre i resp matande central och i mätarskåp. Glöm inte att även byta i någon central mellan mätarskåp och pannrum om det finns.
jag hade inte vattenfyllt tankarna när dom koppla in patron, så dom kunde inte provköra om man ska bara snäll mot dom

Men jag ska kolla propparna nu å se om jag kan hitta nån som är trasig ...

• Gilla
JTH
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Kan ju vara en propp som pajat som du säger. Kan ju tom i värsta fall vara så att en av inkommande har rykt? Men det borde du iof märkt på qtt andra grejer slutat funka (men det kanske är mer sällan amvända saker som ligger på dom).

Jag ska kolla läget , kommer dock inte in i huvudskåpet på gatan .
Men kan hoppas felet sitter i min central å framför allt att jag kan hitta en propp som är kass
Halleluja prisa elgudarna jag hittar felet nu så man får sova inatt , utan hjärnspöken

5
Timmerhus Södra Dalarna Timmerhus Södra Dalarna skrev:
jag hade inte vattenfyllt tankarna när dom koppla in patron, så dom kunde inte provköra om man ska bara snäll mot dom

Men jag ska kolla propparna nu å se om jag kan hitta nån som är trasig ...
De hade kunnat testa installationen utan att behöva köra igång slingorna, så jag tycker inte du ska vara snäll emot dem.

• Gilla
TechChad
  • Laddar…
Det ska mycket till att det är ute i gatan.
Vid din elmätare sitter det tre säkringar. Dessa är dina huvudsäkringar. Du såg ut att ha relativt gamla centraler, om det tidigare varit luftledning fram och numera kabel i mark är det inte helt ovanligt att det sitter kvar en gammal mindre central på kattvinden där inkommande luftledning var tidigare så matas hela anläggningen via denna. Här kan du då även ha säkringar som kan ha gått

Det som är åt helvete med dessa gamla proppar är ju att alla ser hela ut trots jag vet att nån är trasig ..
Man kan ju liksom inte byta allihopa heller ..

går det att kolla proppar är hela med multimetern el nått ? Hade ju varit jövligt smidigt ..

• Gilla
ESBE
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.