Byggahus.se

Elpatron fungerar ej trots massor av ström .. Felkopplat el är jag helt dum i huvudet :-)

1. Timmerhus Södra Dalarna
    Hobbysnickare · 105 inlägg

Timmerhus Södra Dalarna

Hobbysnickare
    Nu har jag ramlat hem från jobbet , 21 grader inomhus å en acktank på 60 grader :)

Äntligen kan jag släppa detta grubbleri å låta mina tankar snöa iväg på något vettigare ..

Bugar å Bockar för visat intresse å enormt bra tips ...

Vi kanske ses i någon annan tråd :)

Med vänlig hälsning, Anders ....
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    8CD5B3E6-9B3F-4713-9962-6E05F6C9A2D5.jpeg

2. Andreas_kalmar
    Renoverare · Kalmar · 2 254 inlägg

Andreas_kalmar

Renoverare
    Nä det är ju raketforskning att byta en propphuv ;-P

3. G
    Medlem · 821 inlägg

Grizzlybjörnen123

Medlem
    Nej, men att felsöka snabbt

4. U
    Medlem · Skåne · 1 749 inlägg

Uffe A

Medlem
    Knappast raketforskning där heller
    Men något som kommer med erfarenhet
    :cool:

5. Andreas_kalmar

Andreas_kalmar

Renoverare
    Lät inte som det gick så snabbt om man söker genom alla skarvar på vägen själv brukar jag börja i rätt ände dvs där det finns spänning så det borde varit konstaterat på mindre än fem minuter

6. G
    Medlem · 821 inlägg

Grizzlybjörnen123

Medlem
    Man är alltid duktigast när man får säga det själv utan att ens behöva felsöka

7. U
    Medlem · Skåne · 1 749 inlägg

Uffe A

Medlem
    Låter ju kanon
    Kanske du skulle hålla kurser i felsökning för elektriker
    Nog finns det någon utbildare i din närhet där du kan erbjuda dina tjänster :cool:
    Felsökning kan i bland gå snabbt om man har tur
    Andra gånger så kan det vara mer komplicerat och ta längre tid eftersom felet inte alltid är uppenbart

• Laddar…
  8. Andreas_kalmar

Andreas_kalmar

Renoverare
    Ja @Uffe A klart det kan vara avancerat och utbildning tror jag du är bättre på men nu diskuterade vi ju detta fallet och att felsöka en gruppledning är inte speciellt svårt antar att även du skulle börjat med att mäta på berörda säkringar?

9. G
    Medlem · 821 inlägg

Grizzlybjörnen123

Medlem
    Nu när du har facit i hand kan du slå dig för bröstet

10. P
    Medlem · 796 inlägg

pmd

Medlem
    Det är väl inte uppenbart bättre att börja en eller andra änden? Hur snabbt man hittar felet torde avgöras av hur nära felet man börjar felsöka.

• Laddar…
  11. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 10 251 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    Ähh, alla fel är uppenbara och lätta att hitta, ja när man väl hittat dem då... ;):p

12. B
    Medlem · Dalarna · 703 inlägg

Bjober

Medlem
    Ja nu har vi ju facit i hand och naturligtvis påverkar det oss men jag tycker ändå inte det var ett avancerat elfel. TS fick tidigt tips om att faser verkar fattas då fas-fas inte blev 400v. Nu har jag full respekt för att TS inte vill eller vågar genomföra mätningarna på spänningssatta delar, men hade han följt råden och svarat på frågor hade felet hittats första dagen.
    Vissa som felsöker el ser bara siffror på ett instrument men får svårt att se helheten.
    Andra ser spänningen i färg!
    Man följer röda trådar tills de blir blå, tydligare kan det inte bli.
    Jag har märkt att några som jobbar med 400/230V eller i mitt fall med 24V ibland har svårt att se spänningen i trådarna eller se nyanserna. Jag som i alla fall förr pysslade med elektronik har en annan vana vid olika spänningsnivåer. Plus (Rött) var alltid uppåt i schemat, minus (blå i mitt huvud) neråt. Det var extremt tydligt att en spänningsdelning befann sig i mitten av plus o minus.
    Att i huvudet färglägga trådarna hjälpte ibland till.

Bilelektrikern har 24V eller 0V, bryr sig inte så mycket om nyanserna däremellan.
    Många gånger fick jag höra min bilelektriker säga "startmotorn har 24v, den är död, nu sitter det en ny där, den är också död".
    -24V i förhållande till vad?
    "Till jord så klart, bilramen"
    -Mäter du startmotor till motorblock så har du 0V.
    "Äum ? Ja blocket ska va 0V.
    -Ja fast mäter du bilram till motorblock får du 24V. Blocket är rött, det ska va blått som ramen.
    "Ja jordflätan är ju av!"

Ett annat exempel är bilelektrikern som har 26,55V i ena änden på tråden och 26,22V i den andra. Alltså röd i ena änden och lila i andra. Man ser ju tydligt åt vilket håll strömmen flyter!
    -

13. HasseTeknik
    Medlem · Uppland · 3 969 inlägg

HasseTeknik

Medlem
    Ja, men även det kan lura en att tänka fel. Om man inte har centralen öppen och kan mäta på båda sidor av säkringen ( när den är iskruvad) så kan det gå, som det var för mig en gång.
    Mätte direkt på säkringen genom hålet där skyddsglaset skulle ha suttit. Mäter 220V ( = länge sedan ). Mäter 0 V i första dosan på vägen till lampan . Felorsak = felaktig propphuv, som inte gick att skruva i helt och jag märkte inte den lilla lilla springan mellan "proppen" och metallen i huven :( . Att första mätningen bara gick från skenan via säkringen till mitt instrument , var ju inget man tänkte på då.
    Mycket likt TS problem, men jag började åtminstone felsökningen från "rätt" håll.

• Laddar…
  14. Timmerhus Södra Dalarna
    Hobbysnickare · 105 inlägg

Timmerhus Södra Dalarna

Hobbysnickare
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    BF5DA826-8E1D-486F-9CBB-13944D9F357E.jpeg
    Sååå nu har jag fått alla mina nya propphuvar.
    Det är hål i dessa så jag kan köra in min multimeter å mäta propparna istället för att riva ur å summra :)

Så nu ska jag ägna helgen åt att Pimpa upp proppskåpet lite ...

Sen verkar det som att det har blivit en nätt liten kuk-mätar tävling i vem som skulle hittat felet snabbast:)

Mycket roligt att läsa måste jag erkänna :)

Kul att så många är engagerade på detta forum, det är det som gör det så bra.

Finns ju sjukt mycket kunskap att finna för oss som inte är så överjävliga på hemmapuleri:)

Vet exakt var jag ska vända mig nästa gång jag springer på nått problem i mitt ganska nya liv som husägare :)

Och säger det igen , bugar å bockar för sååå mycket bra vägledning å tips.

Ha nu en bra helg , å bråka inte i onödan ..

Ta hand i er ..

Med vänlig hälsning, Anders :)

15. S
    Medlem · Uppsala · 692 inlägg

Strontus

Medlem
    Det var Trump-nivå på det inlägget...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.