Byggahus.se

Elolyckor ökade med 20 procent

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
  2. MultiMan
    Realist · Nivå 12
    Dags för överauktorisation av auktoriseringarna. Nästa gång ska jag leja en överauktoriserad elinstallatör, tryggast så, för alla inblandade.

3. I
    Medlem · Nivå 6
    hmm en gissning är väl att rent procentuellt så är det ju flera som hempular el än vad det finns elektriker och om då det då rent statistiskt är flest elektriker som skadar sig när man håller på med el säger inte det nåt om kunskaps skillnaden mellan en elektriker och en hempulare.

Och nej jag vill inte starta ett flame war med tanke på att det finns ett antal parametrar till att ta hänsyn men det är en rätt rolig tanke :)

• Laddar…
  4. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Det finns enormt stora mörkertal bland tillbuden.
    Jag vet inte riktigt vad man strikt menar "skadar sig".

Innan man går vidare och drar större växlar på detta så bör man kanske försöka reda ut skillnaden mellan "tillbud" "skada sig" och "olyckor".

Som tillbud menar jag att allt bör räknas in, t.ex. strömgenomgång helt utan skada.

Och är det tillbud som statistiken här menar så är det så enkelt så att det är endast en bråkdel av alla tillbud som drabbar elektriker som anmäls.
    Jag själv t.ex. har aldrig anmält in någon strömgenomgång.
    Men bland yrkesmännen är anmälningsbenägenheten dock stadigt ökande sedan många år bakåt.

Och bland hempularna så är nog mörkertalet helt gigantiskt stort.

Men går vi över på "skadat sig genom el" så blir de flesta skador först och främst för de som jobbar med högspänning, t.ex. 10-20kV. Där leder minsta lilla misstag nästan ofelbart till att någon skadas och ibland dör.
    Sen nästa grupp av skador torde vara ljusbågsolyckor i driftsrum t.ex. där man har stora effekter tillgängliga så det verkligen kan bli ett svårt olycksförlopp.

Och dessa två kategorier olyckor drabbar endast yrkesarbetare.

Sen kanske det räknas som skadad i elolycka ifall man får sig en "pärla" ståendes på en stege och därför ramlar ner och bryter en arm.
    Och här kan man dock finna både yrkesmän och privatpersoner. Men privatpersonerna har dock incitament att ljuga, då det var olagligt, och säger kanske att de höll på och måla, eller spika något, etc, där uppe på stegen.

5. Fairlane
    Medlem · Nivå 13
    Äh, mig lurar ni inte. De flesta elektriker som skadar sig gör det hemma hos hemmapulare som använt gulgrön högtalarkabel till alla tre faser i ett trefasuttag som den stackars elektrikern måste byta. ;)

6. Tomtom79
    Medlem · Nivå 9
    Sen tror jag faktiskt att dagens krav på mer formalia och rapportering faktiskt kan leda till att fler fall faktiskt rapporteras. Alltså att den så berömda anmälningsgraden faktiskt ökar av mindre tillbud. Det är ju egentligen en bra sak och bör premieras så att den statistik och kunskap man får om elolyckor kan leda till bättre rutiner, material och arbetssätt.

Sen att det är många fler elektriker än hempulare som råkar ut för olyckor, trots att det finns många gånger fler hempulare än elektriker beror sannolikt på att elektrikern ju pular ett par tusen timmar om året kontra hempularens några timmar :)

7. S
    Medlem · Nivå 11
    Detta är hela sanningen enligt mig.

Kollar man företaget jag jobbar på så har statistiken skenat totalt om man kollar gällande antalet olyckor + tillbud. Men då ska man ha i åtanke att de yngre 20-35 åringarna är benägna att anmäla varenda gång de är med om en olycka eller tillbud. Medans 45-65 åringarna är mer "jahaaaa, var strömmen på, jag tyckte väl att det kittlades hahaha"

8. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Nivå 19
    Får man ner antalet döda och svårt skadade (något som dels är viktigt i sig, dels mindre känsligt för dåliga statistiska underlag) har man lyckats väl, och bra jobbat i så fall!

Men som vanligt säger artikeln för lite. Sån här information borde alltid komma med jämförande statistik för de senaste 5–10 åren för att gå att bedöma.

9. H
    Medlem Nivå 5